Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 678 ggr
elinn
0

Motivation vid träning

Dante är en hund med mycket energi i en liten kropp och det ska hela tiden hända något. Har inget hänt på en bra stund så kommer han fram och visar att han vill ha något att göra (viket är bra för då blir jag själv mer motiverad att träna med honom). Vårt (hans) problem är att när vi börjar träna så är han inte så intresserad längre. Slänger jag en godis/leksak åt honom över golvet så går han sakta fram och tar den och kommer tillbaka, ingen iver över huvudtaget. Detta gäller även under träning/aktivering. Tar vi slalom som ex. som han kan så går han sakta igenom benen en gång och stannar så jag får mana på honom lite innan han går igenom igen. Det spelar ingen roll vilket godis jag lockar med inte ens favoritgodiset köttbullar funkar för att få igång honom. Har testat byta ut belöningen mot lek men utan bättre resultat. Efter en stund så tröttnar han och går därifrån för att lägga sig och tugga på en tuggis eller liknande en liten stund och sedan kommer han tillbaka och vill att det ska hända något. Han är allså väldigt ivrig å att få komma igång innan vi börjat men när vi sätter igång så är han helt plötsligt inte intresserad längre. Jag varierar olika övning och trix för att han inte ska behöva göra samma hela tiden och kör även korta pauser emellan, försöker få honom att förstå att man måste ha tråkigt ibland för att sedan få göra något roligt. Någon som har några tips eller idéer på vad jag kan göra för att öka hans intresse för olika aktiveringsövningar? Jag har funderat över om det är jag som gör det tråkigt (vilket det troligtvis är) men jag kan verkligen inte komma på hur jag ska göra för att det ska bli roligare, hur gör ni?

Emaljoh4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Han kanske tycker mer om att leka som belöning  ? Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

cupcakes
0

Prova att han inte får träna när han kommer och vill det, utan att det är du som bestämmer när ni ska träna. Prova också att ta bort leksaker och tuggben några dagar och se om du får någon skillnad när han får ha tråkigt - då borde han kunna uppskatta träningen mer eftersom det är roligt för då ger du honom uppmärksamhet och han får leka och godis, men han får då som sagt inte själv bestämma när ni ska träna utan det är du som ska säga "Kom Dante, så tränar vi!". Det är också bra om din attityd under träningen är "Shit vad kul det här är!" Hoppa runt och tjoa när han gör rätt. Hoppas han får upp motivationen snart och att det går bättre för er! :)