Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 823 ggr
Karmatarerskanise
0

Drar

Vilket är det bästa sättet att få hunden att sluta dra i kopplet?
Ska man kalla in honom och ge godis hela tiden eller ska man rycka till eller ska man stanna?

AnneN
0

Det som funkat bäst för mej med alla hundar jag fostrat/tränat är att så fort de drar minsta lilla så stannar jag och är helt tyst och stilla tills hunden står bredvid mej i fotläge och sen börjar jag gå utan att säga nått. Att dra tilbaka kan ofta bara förstärka deras dragbeteende. Då hunden gått fint en liten stund kan man berömma, men inte direkt den kommer tillbaka för då är det inkallningen som den tror att den får beröm för.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

Håller med föregående!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lena1
0

Jag håller också med 1,2, sedan kan du fixa ett riktigt smarrigt godis som du bara använder vid träning, kokt lever både luktar och är jätte gott, ha en sådan i handen samtidigt som du pratar i glad ton (kontakt), och ta en liten bit i taget när du går och sedan stanna ge beröm och gotta när du ser att vovve förstår vad det handlar om, glöm inte lek lite emellan för att få den intresserad av dig…nu är den ju så liten än så tjata inte för mycket för då tappar dom intresset fort ;-)…

Real
0

jag håller med 1,2,3 :P

Men jag har aldrig haft godis faktist.. kanske skulle haft de. Och i början när han var mindre gjorde jag det lite enklare. Han behövde inte komma i fotläge utan bara ge mig ögonkontakt.. då berömde jag och så gick vi vidare.. sen får man göra de där miljarder gånger under en promenad. Och de kan lätt bli tråkigt, men de är värt det kan jag säga! De spelar ingen roll hur långt ni går egentligen eller hur länge, bara de är en BRA promenad som gett något.. Om du nu håller på i 2 timmar gör de inget att ni inte kommit så långt;P

Får jag bara lägga in en liten fråga. Hur kommer de sig att ecko är super duktig med mig (eller ja ibland iaf) men med min sambo Elias är han inte alls lika duktig. Då drar han som en oxe och elias får säga åt honom ett antal gånger.
Jag följer alltid honom till jobbet, då har elias hunden.. och ecko är en katastrof. När vi går hem igen har jag honom och han är en liten duktig dogo ängel;P

AnneN
0

Man behöver inte alltid ha godis, för endel räcker det med beröm och kanske lite lek….

Ecko kanske inte tycker att han behöver lyda din sambo av någon anledning, ser antagligen bara dej som ledare för flocken och då går han bra med dej men inte med sambon.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

lena1
0

Real, det har att göra med vem som håller på mest med hunden, du har en (retus stickus) där hemma hehe…Elias skulle kanske behöva ha lite gotta med sig, då blir han ju automatiskt lite mera intressant ;-), och det är ingen fara att lära in med godis heller för det kan man sluta succesivt med sedan ju, numer får inte Snodden mer än när han har gjort något riktigt braigt och verkligen fått jobba för det, lydnad etc etc.Och han går heller inte efter mina händer då han tränar utan söker mina ögon i stället…

När min man går ut med Snodden så lyssnar inte Snodden på hälften av vad han säger om han inte har godis i handen bland annat hihi… och det vet jag har att göra med att jag är den som har uppfostrat hundarna vi haft, alltså skulle mannen behöva göra sig extra intressant och kanske träna lite med voffsen han med, men han har inte det intresset, och gör sig inte tillräckligt intressant för dem, så därför kommer dom bara när han ropar gotta! åt dem, och Snodden kan få för sig att lägga sig och rulla på gräset till och med bara för att han inte har lust att gå in tex, min man kan få vänta en kvart på att han ska komma med, och det säger ju en hel delCool.Så det är ju tur att man har vallhund dom lämnar inte flocken många minuter kan jag säga hahaha…

Malin-A
0

i våran familj är det tvärt om, jag är den som håller på mest me Lusse, går ut med honom 95% av gångerna han e ute.. men när han går me killen så går han fot i koppen, när han går med mig så drar han hela tiden, har börjat med att stanna så fort han börjar dra eller när han e på väg att börja, han får ge mig ögonkontakt o sen kan vi gå.. o d börjar bli lite bättre men långt ifrån bra.. men vi jobbar på d =)

lena1
0

Det går säkert bra till slut MalinFlört, det är ju bara att traggla på och berömma i massor….Skrattande

Malin-A
0

jadå d ska säkert bli väl tillslut, han e ju inte så gammal än heller så otroligt mycke spring i benen, har vi bara vart ute en stund o han fått springa av sig så går han jätte fint i kopplet me mig också.. =)

Zebben
0

Håller med nr 1 här. Men i början kan det vara svårt att vänta ut dem ändå tills de är i fotläge. I början kan det räcka med att hunden slakar lite på kopplet eller vrider på ett öra i din riktning. Och som belöning få gå vidare. Sen kan man utöka och kräva att hunden ska titta på dig, vända sig mot dig eller gå ett steg bakåt mot dig. Ge någon sorts kontakt.

Jag skulle inte ge godis i detta läge. Risken finns att hunden lär sig ett kedjebeteende. Alltså gå fram och dra, sen backa tillbaka och få beröm och godis. Inget vi vill ha! Hundar är mkt snabba på att lära sig hur man kan tjäna in lite gott godis. Så i all träning måste man leta upp negativa kedjebeteenden, och undvika dem.

Belöningen i antidrag träning är ju faktiskt att få fortsätta promenanden och gå och nosa.

Karmatarerskanise
0

Okey jag ska testa som du säger Zebben

Real
0

aahh.. joo jag trodde de kunde vara därför.. elias jobbar ju för de mesta och jag har vart arbetslös nu ett år nästan.. så de har var ecko och jag hela tiden. sen är de nog jag som är mest fast också.. (de var elias som lät honom komma upp i soffan en dag tex:P) och jag över ofta när vi går promenader, vilket är alla förutom en i veckorna. Och på helgerna har vi varannat varv om vi inte går tillsammans nu när de är så fint:) så är nog som sagt för att ja tillbringar så mycket tid ensam med honom.