Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 18026 ggr
MoaL
0

Klokapselbrott

Hej!

I slutet av förra veckan sprack vår hunds klo horisontalt när han råkade trampa igenom skaren några gånger (inte meningen, han brukar i princip aldrig få gå på skare), och igår var vi till veterinären, sövde vår lilla kille och fick klokapseln bortsliten. De bandagerade tassen och allt sådant som behövde göras. Väldigt intressant att se by the way.

Idag har vi tagit bort bandaget, till vår hunds desperata förtvivlan. Han har fruktansvärt ont och vi kommer inte riktigt åt att rengöra eftersom han får panik. Till saken hör det att han är väldigt rädd om tassarna, så det är verkligen inte roligt att behöva göra sådant här som gör så ont för honom. Det var en sak att vänja honom vid att få klorna klippta (han är en omplacering, och när vi tog honom sprang han bara och gömde sig när han såg en klosax) eftersom man då kunde ta det lugnt och i hans takt utan att tvinga honom, men som det är nu så MÅSTE ju pulpan tvättas! Vet. sa att vi skulle köpa väteperoxid på apoteket och tvätta vilket vi då köpte igår, men jag kommer inte åt att tvätta. Jag får knappt röra tassen. Jag droppade på några droppar på pulpan och det bubblade hej vilt (vlket det även gjorde igår när hon rengjorde pulpan).

Hur lång tid tar det innan det börjar torka ihop och läka? Och bara ett bekymmer som jag måste få vädra; hur sjutton ska jag kunna få på stackaren en sko när vi går ut? Är det bäst tror ni att bandagera om tassen igen? Hon sa att den skulle vädras så att den får torka, men jag har sökt på internet och vissa nämner att deras hundar har varit bandagerade i en vecka?! Vad är era erfarenheter om detta, och vilka råd har ni fått från veterinären?

Tack på förhand.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Karmatarerskanise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker det är konstigt att man ska lufta det. Är van vid att bandage ska sitta ett tag så det hinner läka.

Jag hade nog haft bandage på och inte rört drt för mycket, just eftersom er hund tycker det är så jobbigt.

Men kanske är det inte bra :/

[Forest]
0

jag hade gjort som 1 bandage o en sko på för skydda bandaget + tratt om hunden inte låter tassen vara. Men TS ring imorgon till vetrinären o rådfråga.

[anod]
0

jag fick order om att tvätta o byta varje dag i 4-6 dagar ca när min gamla hund råkade ut för detta,man skulle smörja på nån slags vaselinliknande salva oxå så att pulpan inte fastnade i bandaget. sen låta det va utan bandage men måla genomskinligt nagellack på den torra pulpan för att den skulle bli hårdare o mer skyddad. men som sagt pulpan måste va torr först. obs det e viktigt att lägga ett korrekt tassbandage med vadd mellan tårna annars gör du bara illa tassen. dessutom tror jag inte att du ska dra på en sko innan pulpan e tillräkligt hård, man kan ju bara föreställa sig vad ont det skulle göra(om du inte har bandage alltså) lycka till

destroyed
0

Hej!

min tik råkade ut för detta för ett par veckor sedan.

Jag fick order att låta tassbandaget att sitta i tre dagar sen byta och låta det sitta i tre dagar till och sen så tog vi av det, hon fick gå utan bandage inne men skor ute i cirka en vecka till. och sen hade hon krage i 14 dagar sammanlagt. Sindra fick gå på mediciner i en vecka mot infektioner också.

Vattnadal
0

Vår förra golden ryckte bort hela kapseln själv, och vi rådfrågade vet via telefon bara. Vi tvättade klon varje morgon och lade ett riktigt tassbandage och så självhäftande bandage utanpå det. Gick hon ut var det redig gummisko utanpå. Pulpan vätskade flera dagar, och så fort den slutade slapp hon bandage, men fick fortsätta med skon ute, för att inte skada pulpan. Vi målade aldrig nagellack, då den hårdnade snabbt själv, men det är bra som extra hjälp.

Hon brukade låta mig göra vad som helst, tilliten var stor mellan oss. Dessutom var hon inte shåpig i ondödan heller. Dock gjorde detta så ont, att jag inte kunde bandagera sjäkv. Hon skrek och kunde inte hålla tassen stilla. Jag började då kliva upp innan maken tog bussen till jobbet (dvs typ 5 på morgonen) så att vi kunde hjälpas åt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

MoaL
0

Veterinären sa att bandaget skulle bort idag (igår, alltså torsdag), och därefter luftas inne, samt använda sko ute. Som det är just nu så fungerar det ganska bra, förutom att han började blöda som sjutton en gång för att han försökte få av sig tratten. Nu är det inga problem längre, han har accepterat lampskärmen. ;) Det gick oväntat bra ute med sko också, han var väldigt pigg och glad och blev mest störd av att den hasade ned litegrann så han snubblade.

Mitt största problem är alltså rengöringen, eftersom han tycker att det gör så vansinnigt ont. När jag ska rengöra det innan vi går och lägger oss så kommer jag först att tvätta av tassen i varmt vatten, för pulpan har vätskat, varat och blött så det samlas hundhår och damm på den. Alltså, vatten först, sedan väteperoxid. Suck. Stackars gubben vad det kommer att svida. :/

Jag funderade på att lägga ett nytt tassbandage tidigare idag, men min sambo klarar inte av att hålla fast Roy för att han tycker så synd om honom, och jag klarar det såklart inte själv, så det blev inget av. Men blir det mer infekterat eller smärtsamt för vovven så får jag ringa veterinären igen.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

[Forest]
0

6 jag har en sån urange pip man har för tvätta sitt öra om man har vaxptopp. Iaf den flyller jag med koksalt (gör eget) o trycker ut lagom stråle där det ska tvättas. Det gör inte ont på hunden o det är smidigt med, jag låter hunden få se vad pipen är för något o tryger även ut lite vatten på något annat ställe ibland handflatan för visa titta bara vatten. Sen tycker jag att vissa hundar lever apa för inget menar de upplever det jätte farlig det komemr göra jätte ont o sen är det itne så farligt. Ska jag smörja på salva så visar jag ofta även det i handflatan hur det luktar o godisbit sen duttar försiktigt det är väldigt svårt när de är en klo eftersom man brukar få hålla i tassen. Hoppas iaf att allt går bra.

fettmedkevlar
0

Väteperoxid ska inte göra ont, då jag har använt det själv samt min sambo.

Hade en av mammas draghundar hemma ett par veckor då han fick klokapselbrott. Däremot hade jag turen att han var inte alls rädd för att man rörde i tassarna utan han låg snällt på golvet. Det jag gjorde var att rengöra med jodopax och klippa bort alla vassa klobitar som satt kvar, och använde endast sko utomhus.

Och det är ju möjligt att din hund är rädd om tassarna för att något för hunden traumatiskt har hänt tidgare och därför beter han sig som han gör. Kan ju även vara så att själva klobrottet medförde obehagliga minnesbilder.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

zabelle
0

Min hund har haft klobrott 3 gånger på en sporre. vi har aldrig behövt tratt på honom, han har aldrig slickat eller bitit i bandaget.

Bandaget skulle sitta på de första 3 dagarna sen bytas och sättas på ytterligare 2 dagar. Det var INTE lätt att få av det första bandaget på en livrädd hund, nästa byte var lättare.

Därefter bara kompress och wetflex (självhäftande bandage).

Tips - Jag klippte av en socka och använde skaftet av sockan som bandage innomhus. Tejpade fast den i ovankant och i underkant, då kom det lite bättre luft till klon än om jag haft bandaget kvar. Tror det tog ungefär 3 veckor innan det läkt så pass att det inte behövde skyddas.

Lycka till, hoppas det läker fort!

Zabelle   

thilda-
0

När min hund skadade sin klo så lämnade vi det helt öppet.. vi var inte där och pillade eller rengjorde något alls utan han fick bara lite antibiotika tabletter och det läkte hur fint som helst :) idag syns inte ens skadan alls.. även fast det "bara" var 1månad sen