Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3406 ggr
zoolatri
0

Höftledsdysplasi och ärftlighet.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hejsan.

Jag sitter och läser in allt jag hittar om "min nya ras" dansk-svensk gårdshund. Jag hittar att de största hälsofelen inom rasen är Legg Perthes och höftledsdysplasi.

Vad jag inte lyckas hitta är hur ärftligt höftledsdysplasi är. Båda föräldradjuren behöver bära genen som ger Legg Perthes för att valpen ska få "defekten". Men just höftledsdysplasi, hur ärftligt är det? Någon som har koll?

[plex]
0

Beror på vilken "grad" de har. Jag skulle personligen aldrig ta en valp efter icke friröntgade föräldrar.

zoolatri
0

#1 Om vi tar som exempel, ena föräldern har friröntgade höfter, a eller b, och det andra föräldradjuret har grav hd, låt oss säga e. Vad kan valpen få då? Blir det ett mellanting eller kan den få friröntgade alt e-höfter? Om valpen friröntgas, kan dennas/es valpar senare få hd eftersom hunden har det i generna?

Hoppas jag inte skriver alltför rörigt:P

Linnea
0

Det kan nog bli vadsomhelst, allt mellan a och e-höfter.. Viktigt att friröntga innan man parar!

Skynda långsamt så går det fortare.

zoolatri
0

#3 Hm. Ja….så klart:) Men finns det verkligen inget mer att gå på? Utan det kan bli precis hur som helst? I flera generationer(om man nu är dum nog att avla på hundar med hd)?

Linnea
0

Parar du en hund med bra höfter och en med dåliga och tar valparna och parar dessa så beror ju resultatet på valparnas hd-status och de hundar de paras med. Men ju oftare man använder en hund med dåliga höfter i sin avel, ju vanligare blir valpar med dåliga höfter.

Skynda långsamt så går det fortare.

zoolatri
0

#5 Men om man har föräldradjuren med hdstatus a respektive e, och om man säger att deras föräldradjur(alla fyra) varit friröntgade, spelar det in så att valpen får bättre odds än om dess mor- och farföräldrar haft hdsstatus e?

[plex]
0

Ja då har de valparna större chans att få "bättre" höfter än om mor- och farföräldrar haft hdstatus E. Men gör dig själv en tjänst och skaffa en valp där alla hundar i stamtavlan är friröntgade, visst kan även hundar efter helt friska föräldrar också bli HD-belastade men då är iaf oddsen mindre. Hundar som är HD-belastade bör inte avlas på öht

zoolatri
0

#7 jag har redan min lille dansk-svensk hemma och försöker bara läsa på lite:)

Tyvärr är rasen ganska drabbad, och det är inte speciellt många som röntgats tidigare. Det är på senare år man "upptäckt" sjukdomen inom rasen och nu vill rasklubben att hälften av alla valpar röntgas vid ett års ålder. det ska vi självklart göra när vår kille blivit tillräckligt stor:)

Ketang
0

Grejen med hd är att man inte vet hur ärftlig den är. Om man tittar på ex schäfer så har dom krav på godkända höfter, men det dyker upp en hel del hd "fel" ändå. Så det där med just ärftlighet är jätte svårt att forska på för raser som haft hd program i många många år har fortfarande hd belastade avkommor.

Men köper man valp från föräldradjur som är röntgade och fria så har man ju i alla fall gjort vad man kunnat för att undvika det. Sen är det bara hoppas att det fungerar.

zoolatri
0

#9 Aha, det gör ju genast det hela mer komplicerat, alltså kan man inte garanterat få valpar med hd-fria höftleder även om man haft friröntgade föräldrar i flera generationer. Bra att det finns avelsprogram och riktlinjer iaf.

PetraKarin
0

HD har polygen arvsgång. Alltså att det inte är en enda gen utan flera som påverkar hur anlaget ärvs. Man vet alltså inte exakt hur HD nedärvs. Därför kan friröntgade föräldrar tyvärr aldrig vara en garanti. Men ju fler friröntgade hundar i släkten det finns, desto större chans är det att alla "HD-gener" har försvunnit och valpen också blir HD-fri.

zoolatri
0

#11 Ok…Hm. Det räcker att jag kollar i min egen valps stamtavla, föräldrarna är röntgade, i tidigare led är ungefär varannan hund röntgad. Någon enstaka hund med chöfter, resten friröntgade. Men alla hundar som inte är röntgade kan ha precis vad som helst. Oroväckande…

PetraKarin
0

#12 Ja så är det.
Men jag skulle inte säga att det räcker att kolla i din valps stamtavla. Avkommor är nog viktigare än förfäder flera led bakåt.
Alltså föräldrarnas avkommor, föräldrarnas syskon, kanske föräldrarnas kusiner med flera.
För precis som med mentalitet är arvsgången komplicerad och man får ut mer information om man kollar på avelsresultat istället för på enstaka individer.

I "min ras" finns också lite av ett dilemma med det här.
HD finns i rasen, inte allvarligt utbrett som på många tyngre raser, men det finns. Det är också en ras som används flitigt till agility och annan hundsport så hundarna sliter ju hårt på sina kroppar.
Men det är inte ett krav att röntga innan avel. Vissa röntgar sina ändå. Om någon skulle para en en hund med C-höfter anses det av vissa som djurplågeri, men samtidigt vet du inte vad du för vidare om du parar en oröntgad hund, eller hur?

zoolatri
0

#13 Nej, att para en oröntgad hund är oansvarigt, enligt mig, precis som att avla på hundar med hdgrad c och sämre.

Vilken ras har du?

Jag ska genast sätta mig och kolla på föräldrarnas syskon och far-och morföräldrarnas syskon!:)

PetraKarin
0

#14 Och din valps hel- och halvsyskon!

Nej jag tycker inte det är så enkelt att säga att para oröntgade hundar är oansvarigt. Inte när det är en ras där det inte är ett problem, inte finns ett hälsoprogram för det eller om man inte har planer att ha sin hund i tung aktivitet.
Att röntga sina hundar har börjat komma upp mer nu. Så för uppfödare som har hållt på länge, kanske mer än tio år, vore det i vissa fall väldigt konstigt att börja röntga nu.
Då uppstår ju genast frågor som, varför röntgar de sina hundar nu?
Varför har de inte röntgat tidigare?
Vad gör man med den hund som uppvisar C- eller D-höfter men har två, tre kullar bakom sig?

Det finns inget krav eller rekommendation på att röntga, därför dilemma. Hade det kommit ett krav så hade inte dessa frågor behövt komma upp, svaret blir ju då enkelt.

Jag har sheltie.

zoolatri
0

#15 Jag syftar på att avla på oräntgade dansk-svenska gårdshundar, där det nu ingår i avelsprogrammet:)

Mn valps helsyskon är oxå 6 månader och inte röntgade än. Halvsyskonen är lite äldre och lite yngre och inte heller röntgade än…

PetraKarin
0

#16 Okej, jag visste inte att det finns ett hälsoprogram för HD för DSG. Självklart är det skillnad då! :)