Hund på kattfoder?
som rubriken säger.. är det bra att ha hund på kattfoder?
för och nackdelar ?
Det tror jag verkligen inte! Kattmat är för katter, finns inget där i som hunden behöver.
Jag har hört att det är farligt, men vet inte om det stämmer.
Bra är det iaf inte.

Vad jag hört så är det inte alls farligt att ge hunden kattmat om hunden är frisk iallafall, katter däremot ska inte gs hundmat då det innehåller för lite taurin för att katten ska må bra.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Frågan är, varför?
När det finns stort bra urval hundmat, för just hundar.
Ser Inga fördelar med det egentligen..
Har dock hört som Anne, att man kan ha hundar på kattmat, men inte tvärtom.
Skulle dock inte falla mig in..
Har googlat runt lite, kattmat kan man ge som belöning o.s.v, men det är inte bra i längden, om man BARA ger hunden kattmat.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Förstår inte heller varför man skulle vilja gew hunden kattmat?
Jag har fått höra att kattmat innehåller mer protein som inte hunden behöver. http://www.veterinaren.nu/fragelada/hund/kattmat-till-hund/501
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
jag bara funderade :P då jag tycker det verkar som.. att man får mer mat för pengarna om man köper kattmat.. än hund mat.. då hundmaten verkar dyrare :P
#7 Min hundmat kostar 230 för 10 kilo.. / ca 300 för 15 kilo.
Min kattmat går på ca 400 för 7,5 kilo / 789 för 10 kilo.
Beror nog på vart man tittar på för märke, innehåll och så..
Här är kattmaten ganska mycket dyrare än hundmaten 
#7 Jag köper 12 kg hundmat för 200 kr. Samma mängd kattmat för 400 kr. Kattmat är svindyrt i jämförelse med hundmat! 

Skaffar man hund får man räkna med att maten kostar ;-)
#7 Undrar vilken kattmat och hundmat du tänker på då?
7 fast det är ju inte för inte man har hundmat till hundar o kattmat till katter. Sen undrar jag som 11 vilket märke är det du sett? Hur har du tänkt räkna ut fodergivan? 20kg hund bör väl äta mer än fjuttiga 2 dl kattmat så jag fattar inte alls hur du tänker kosnadfrågan alls på foder? Jag tycker inte hundmaten är dyrare än kattmat. Mina hundar kostar inte änds 400kr i månad då ingår även märgben i kostnaden. (färskfoder nordic)
Tror inte det är nån fara någon enstaka gång eller om hunden råkar få i sig kattmat av misstag nån gång (min hund äter gärna upp katternas mat om vi är på besök nånstans så det är uppenbarligen gott i alla fall) men hundmat är ju sammansatt för hundens behov och kattmat för katten så att ge kattmat som foder ska man nog undvika…
Det finns mat hos veterinären som är för både hund och katt i samma:O
såg de när ja satt i väntrummet tycket de verkade lite skumt:O

#14 Kommer du ihåg vad det fodret hette?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
14 hmm har jag inte sett hos våran vetrinär som säljer specialfoder.

14# skulle oxå vilja veta vad det e för foder det har jag aldrig hört om.
ja tror faktiskt att de va royal canin men är inte säker:/…
det va mot urinsten tror ja:O
kan kolla nästa gång jag är där..
JAg har inte heller sett ett foder som är till för både katter och hundar.

royal har ett kompliment foder för negångna djur eller avmagrade digivande djur men det e ju inget foder som doms ka gå på altid utan just under perioder.
Hundars och katters behov e helt olika där av inte samma foder till dom.
14 kan du vara snäll annars o ringa din vetrinär o fråga för jag vart väldigt nyfiken på vad det är för foder till både hundar o katter. Tror vi är en drös nyfikna på detta. Våran vetrinär säljer inte RC utan har Hills o nångot mer märke, därmed kan jag inte själv kolla detta foder.
Kattfoder innehåller oftast mer kött än vad hundfoder gör, om jag förstått det rätt. Katter ska inte äta hundfoder men hundar kan äta kattfoder. (Inte läst alla trådar)
Hunden kan säkert överleva på kattfoder, dom kan överleva på mindre än så, men man vill väl ändå utfodra sitt djur så optimalt man kan(?)
≧◔◡◔≦

#23 Om världen vore perfekt hade det varit så. Men tyvärr finns det många som köper det billigaste skräpet dom kan hitta just för att det är billigt.
Jag kan inget om just kattfoder, men har hört att det är stor risk att hunden blir fet på kattmat. Varför man skulle välja att ge hund kattmat är för mig en gåta…
Hundar ska inte äta kattmat och tvärtom. Innehållet av viktiga ämnen, mineraler och vitaminer osv är helt fel i kattmaten för en hund så i längden är det faktiskt farligt. Jag undrar också vad det är för märken du har jämnfört på foder? då jag tycker att kattmaten är dyrare.
Det finns vissa medicinska foder, t.ex. för behandling av djur med njursten, som är samma för både hund och katt. Men det är absolut inget man ska ge en längre tid, då kan djuret ta skada, oavsett om det är en hund eller katt vi pratar om.
Men dessa vetrinärfoder är knappast de billiga foder det är dyrare än vanliga foder även om det är för katter. Köpte själv en vetrinärsfoder hills för 500kr liten sketen påse mat till en katt som var dålig i magen. Tror inte TS tänker på sånt foder.
#27 True that.
Men jag menade mer till svar till dem som diskuterade att det finns foder som är för både hund och katt.
28 intressant jag har helt missat detta foder för njursvikt eller vad det är för foder som är till hundar o katter :)
fast att utfodra optimalt efter bästa förmåga innebär inte alltid det mest idealiska, en del hundar klarar inte av att äta annat än billig "skitmat", alla människor har inte plats i frysen för att barfa eller ge färskfoder eller betala för det som anses som bästa hundmaten enligt veterinär och zoofackhandel.
Man får göra det bästa av läget många gånger, dock är det ingen ursäkt för att fodra med något annat än arspecifikt foder.
≧◔◡◔≦

#30 Fast jag skrev att många köper skitfoder just för att det är billigt…. Jag vet hundar som äter skräpfoder och som skiter 2kg högar, är lösa i magen och fiser helatiden, men ägarna är nöjda så länge dom inte behöver tömma kontot när dom köper hundmat… Jag menar inte att det dyraste alltid är bäst. Men skräpfoder är inte bra för någon hund i det långa loppet även om det verkar vara det som fungerar bäst för stunden.
Tänkte fel katt maten är oftast dyrare :P
och har både katt och hund.. och tanken var väl att vilja ha både katt och hund på samma foder.. Men ångrade mig sen så skit samma

Jag skulle nog inte mata min hund med kattfoder först och främst för priset på kattfodret - dyrt som attans och sedan har katter och hundar en annorlunda kropp.
Kattmat har till exempel taurin i sig då katter inte kan producera taurin själva, någonting som hundar kan göra och eftersom man inte ska ge för mycket lever, hjärta med mera som innehåller taurin i för stor mängd kan jag tänka mig att hundar skulle få i sig för mycket taurin av kattmat och att ge en katt hundmat är livsfarligt för en katt.
Jag skulle istället rekomendera dig att hitta ett bra foder i samma affär som du köper kattfodret och sedan om din hund tycker om kattfodret att använda det som godis vid till exempel dressyr, det brukar gå hem hos hundar då de gärna gluffsar i sig katternas mat.
Hur som helst blir det nog riktigt dyrt för dig att mata hunden med kattmat.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Kort och gott: nej, hundar ska äta hundfoder, katter kattfoder. Katter ska ha vissa syror som är livsviktiga för dem, medans hundar inte ska äta dem syrorna. (aminosyror tror jag det heter)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.