Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 548 ggr
SaraC
0

Hur fixade ni inkallningen..?

Eros är jätteduktig att vara lös så länge det inte finns några lockelser i närheten.. Alltså inga andra hundar. Han har inte fått vara lös särskilt mycket hittills. Rastgården, i skogen vi stugan och ibland vid några andra tillfällen.

Men i lördags kände jag att "Nej! Nån gång lär man ju börja.." Så vi gick till en stor äng här i närheten där man ser på långt håll om någon kommer. Hade fickorna fulla med godis och släppte lös honom. Han var jätteduktig. Det kom några människor och gick förbi, då ropade jag in honom och det gick jättebra, men inga hundar..

Vet inte riktigt hur jag ska träna med andra hundar, har tyvärr inga som kan ställa upp.. :(

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lena1
0

hmmmm om du vill kan jag pm,a dig på eftis för nu hinner jag inte, så kan du få lite tips ;-)….

SaraC
0

Ja, det får du jättegärna göra Lena! Det skulle vara jättesnällt.

Det jag gör/har gjort är att släppa honom och ropa in=belöning. Och kommer han självmant får han också belöning. Men hur duktig han än är känns det ju inte säkert om de skulle komma en annan hund.

Mitt mål är inte att kunna gå med honom lös överallt. Men att iaf kunna släppa honom på liknande ställen som jag beskrev och vara säker på att jag kan lita på honom då.

lena1
0

Då fixar jag det, min Snodd vill ut och springa vid cykeln nu och står och naggar mig på benet AJJE!!!, men jag hör av mig sedan ;-).

Malin-A
0

lena du kan ju alltid skicka några tips till mig me =D

TinaH
0

Ett jätte bra tips är om du går till ett ställe där det finns massor…tja några stycken i alla fall, hundar.
Har med dig en spår lina.
Du sätter "grisen" ner går bort från honom kanske bara någon metetr eller par stycken, och så ropar du på honom, kommer han till dig med en gång, så ge massore med beröm, kommer han inte ge inte beröm, utan gå tillbaka till ur sprungs stället där han var.
Gör detta några gånger, och öka avståndet mellan dig och hunden.
Sedan när detta funkar som en klocka.
Ge han lite firhet i linan, låt han springa lös med linan på, och Ropa på honom, och skulle han komma omgående så ge massor med beröm och godis, skulle inte deta funka, ge honom lite mindre firhet i linan, och börja om.

När detta funkar som en klocka på väggen.
Testa med honom att ha han lös! ,-)
Rom byggdes inte på en dag, utan ha tålamod och ge honom den tid han behöver.

Detta var bara ett tips från mig.
Kram
Tina

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

SaraC
0

Tack Tina, de var ett jättebra tips! :) Vet bara inte riktigt vart jag ska hitta hundar samlade :)

TinaH
0

där hundar släpps oftasat….Oskyldig

Mvh TinaH

SaraC
0

Haha jo, men de finns liksom inte nåt sånt ställe här.. Har rastgården vi brukar gå till, men där är det i princip aldrig någon annan.

lena1
0

Det har du fått tips på av migFlört

lena1
0

Malin vad ville du ha tips på då? inkallning eller?….hur långt har du kommit själv med den skulle jag vilja fråga först då?, kan du beskriva lite hur du har gjort hitills och hur det har gått….., det är lättare för mig att ha något att utgå ifrån, precis som Eros gjorde lite grann…Flört

Malin-A
0

hmm jo asså om vi är ute och Lusse är lös så kommer han till mig så fort jag ropar, om vi leker med pinnar eller så, om det går folk en bit ifrån så bryr han sig inte om dom utan han håller hela tiden koll på mig o så fort jag går åt något håll så följer han alltid efter mig, men om vi är ute och jag tar med mig en boll som han får leka med så kommer han inte när jag ropar, han kommer om jag springer iväg från honom men han håller sig en bit ifrån mig så jag inte kan få tag på honom, jag antar att han vill att jag ska jaga honom, ibland så funkar det jätte bra o han låter mig ta bollen o kasta den men iböand är han omöjlig att få in, så jag brukar få ha med mig två bollar åt gången, en som jag kastar o en som jag lockar med.. vet inte hur jag ska göra för att få honom att komma till mig med bollen i munnen o ge mig den? vill få bort detta beteende då jag helst inte vill att han ska leka med pinnar utan jag vill kunna kasta boll med honom..

Zebben
0

Lite tips:

*Se till att han är välmotionerad innan Du tränar lösträning. Då har han inte för mkt spring i benen och är mer benägen att träna med Dig och inte utforska världen.

* Glöm inte att belöna spontan kontakt. Och glöm inte heller att träna inkallning när han redan är på väg mot dig. Allt man tränar med sin hund ska man ju dela upp i bitar/korta sekvenser. Naturligtvis börjar man med att träna in den lättaste sekvensen först. Just i inkallningen så är det vanligt att man gör tvärtom och börjar med den svåraste biten. Hur många kallar in sin hund när den redan är på väg emot en? Tror inte jag sett någon. Vilket är lättast att kalla in en hund som redan är på väg och har uppmärksamheten på dig eller att kalla in en hund som är på väg bort och har fått span på något?

Så med andra ord. Kalla även in när hunden redan är på väg eller är inärheten av dig. Belöna jättemycket.

* Om Du tränar lösträning med spårlina. Så istället för att helt koppla bort linan helt när "lösträningen" fungerar under en tid, så klipp av en kort bit av linan från gång till gång. Hunden kommer då inte märka att linan en dag är borta. Känner en hund som de senaste åren haft en 5 cm lång spårlina med hake hängades i sitt halsband. Kopplar man loss de 5 cm så drar hon som en spoling. Hänger den kvar "är hon kopplad" och lyder minsta vink.

Zebben
0

#11 Han är rädd om sin boll. Får Du den så tar Du den och han blir utan. Detta har han lärt sig och av den anledningen vill han inte komma in. Det Du kan träna här är att nyttja byteshandel.

Eller så tar Du helt enkelt med Dig två bollar. Det är ju en utmärkt bytesvara för Din hund. Om jag vore Dig skulle jag absolut inte börja "bråka" om att få in hunden och lämna ifrån sig det han håller kärt. Det sliter bara på relationen.

SaraC
0

Tack för tipsen Lena! Jättesnällt! De ska vi testa! :) Det enda jag måste invända emot var att du kallade Eros för Ecko Skrattande

Har fått kontakt med en tjej här i Borlänge nu som jag ska börja promenera och träna med om hundarna finner sig i det ;)

Pomperipossa
0

Många hundar drar så fort de hör "klicket" när man kopplar lös dom. Det fixade sig med att man hade både koppel och spårlina. När kopplet lossades så var det nån som blev snopen för att hon inte kom iväg..*s*

lena1
0

hahaha jag hade kanske bägge i tankarna, det är ju rätt lika namnGeneradfelåt :-)), men vad jätte skoj att få vara med någon också, det underlättar alltid ….

LYCKA TILL!!!

SaraC
0

Haha ingen fara. Fick mig ett gott skratt. Tyckte de va så roligt eftersom du hela tiden skrev Eros här men i mailet blev det en annan gris ;)

Ja, jag hoppas verkligen hundarna trivs ihop! Hon har en isländsk fårhund o en gatuhund från spanien.

kerstinjoh
0

Du är suverän Zebben! Fastän jag har haft hund i över 30 år, så borde jag gå på kurs hos dig!Skrattande

lena1
0

Eros, haha jag kan tänka mig att du fnissade gott, man är en lite virrig tant ibland, och idag har det då banne mig gått i ett kör pust och stönGlad

Intressant, berätta hur det går sedan med dem tillsammansFlört

SaraC
0

Ja vi ska ses imn! Men oj, va bra! Nu kan jag ställa en fråga till!

Hon tänkte ta med en av hundarna bara, nu första gången. Det är en hane o en tik. Vilken tror ni de är bäst att Eros får hälsa på första gången? Jag röstade på hanen, men ni kanske har nåt annat förslag? :)

lena1
0

jag skulle nog rösta på tiken i så fall, om hon är snäll mot andra hundar,det brukar bli bäst så, hanen kan ju bli lite mcho sådär första gången ;-), men det kanske är en snäll hane eller?..

SaraC
0

Ja, han gick ihop med alla. Tänkte lite att om de redan hälsat o kommer överens så kanske de inte blir så mkt "konkurrens" sen om tiken är med.

Pomperipossa
0

Synd att du inte bor här uppe så hade du fått träffa min "tant". Hon är super mot valpar. Enda hon inte tycker så mycket om är schäfertikar,,,

SaraC
0

Om du menar mig, så är Eros åtta år :) Men han äääälskar brudar! ;)

Pomperipossa
0

Ha ha….Ok tanten älskar småttingar..:) Fast påflugna killar kan hon bli lite trött på ibland… Hon är ju kär i grannens mellanpincher…Glad

Zebben
0

Be henne ta den hunden som är bäst med valpar. Hanhundar är oftast bättre än tikar.

SaraC
0

#25 Haha! Eros hade en lite kärleksaffär med en grandis ett tag, de va gulligt :)

#26 Eros är 8 år Generad

Pomperipossa
0

#27 Jag trodde han var valp eftersom han inte brukat träffa andra… Min blev biten av en tokig 3 årig schäfertik och det var lite synd för nu är hon inte så förtjust i schäfrar längre……fast hon ser ju ut som en själv….hm… undra vad hon säger när hon ser sig själv i spegeln..:)

lena1
0

zebben, men eros har ju ingen valp ;-).

Eros,ja du har en bra tanke där angående konkurensen, men ta den som går ihop bäst med alla så blir det säkert bra…

lycka till….berätta hur det gick sedanFlört

SaraC
0

#28 Jag tog över honom för ett år sedan. Han har bott med tre andra tikar i sitt andra hem och med grandisen här, så tjejer är helt okej. Andra hanhundar är jag lite mer osäker på eftersom han inte träffat så många "på riktigt", bara hälsat nån gång i koppel. Den enda jag känner är en av hans söner och de två går jättebra ihop iaf :)

#29 Jaa.. Jag vet inte. Men hon tar nog hanen. De blir nog bra. Han gick iaf ihop med allt o alla och Eros har ju aldrig visat nån tendens till att vilja hugga eller nåt. Han blir mest förbannad och skäller ibland när han inte får hälsa.. Generad

lena1
0

Eros det går säkert bra tror jagOskyldig

SaraC
0

Ja, de ska nog gå bra :) De får ju va kopplade till en början så. Tror Eros kommer må bra av att få lite kompisar.

Real
0

Hahahha… men Lena då? så lika är väl iaf inte eros isbjörnen och ecko grisen?;P Men visst.. ecko med lite längre päls så kanske de blir en eros? ellerGenerad hihi.. du är rolig du!

TinaH
0

ZEBBEN!

Var tar du i kurs avgift?? *Flinar*

vart

Mvh TinaH

TinaH
0

ZEBBEN!

vart

bor

Mvh TinaH

TinaH
0

ZEBBEN!

vart

bor du??

Mvh TinaH

Malin-A
0

TINA d kallas FUSK Förvånad

TinaH
0

OJ! Förvånad
Det var ju då rakt inte med min avsikt eller mening! Generad

…..eller kanske, nu när jag ser resultatet….Oskyldig

Mvh TinaH

Malin-A
0

haha ja d va säkert meniingen =D

TinaH
0

NÄ!Skrikandes

Mvh TinaH

kerstinjoh
0

Så det så!

kerstinjoh
0

Eller hur!

kerstinjoh
0

Jo men visst

Alex
0

Och dags att ta fram diskmaskinen igen ser jag…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Real
0

de här är faktist en tråd om inkallning DUMUNGAR! SkrikandesFlört

TinaH
0

Real…

dem bara förstör…..Gråter

Mvh TinaH

Malin-A
0

Tina du ska då alltid komma o spela oskyldig typiskt tantisar.. skäms på dig =P

nu blir d diskmaskin för dig.. =D

TinaH
0

se sånna PÅHOPP man får…..Gråter….*BANNADE SNORISAR!!*

Mvh TinaH

SaraC
0

Lisette: Vem vet? Det kanske är lite jappe med i blandningen! Flört

kerstinjoh
0

Inkallning?

Jag vet vad det är, men finns det ingen som kan förklara för det Alfons! Jag börjar tro att han inte förstår svenskaGenerad

lena1
0

Kerstin testa kinesiska ;-)

kerstinjoh
0

Tokfia!Skrattande Jag ska testa när jag orkar. Det är nog där felet ligger.

natti natti

lena1
0

52,CoolSkrattande

Real
0

sara: haha! jaa herregud.. de skulle inte förvånna mig.. de verkar ju som om han ärlite av varje den här hunden:P lite alfons i honom i en hel massa dogo.. så varför inte isbjörn också?:P

SaraC
0

Min pojkvän brukar skrika "Eros di Paranor!" och skälla på honom på italienska (eller ja, försöka) när han är riktigt olydig ;)

Haha, jadu vem vet? Men de är ju båda vita iaf och börjar på E, vi får försvara Lena med det! ;)

Real
0

Jo.. okej då!!Fundersam bara för att hon är så snäll (och senil?:P)

SaraC
0

Haha, ja ungefär ;) Du kommer dit en dag du också, kan hända fortare än du tror kan jag tala om.. ;)

Real
0

att jag blir snäll? jaa de hoppas jag händer fortare än jag tror, jag är så hemsk just nuGenerad

Lotta
0

Och här var det som vanligt på hopp på oss tanter, ni måste börja sköta er…bannade snorisar ;)

lena1
0

Haha Lotta, det gör inget Real är bara avis på att vi tantisar kan ha flera namn i huvudet samtidigt vilket hon är för virrig för att ha själv hahahahaha…Skrattande

kerstinjoh
0

Just så är det Lena.

Att man råkar kalla Eros för Ecko är fullt naturligt. Att jag kallar Sofia för Sara är inte konstigt.

Tänk vad folk vi har hunnit träffa genom åren. Miljontals! Där ligger allt snorisarna i lä, kan de ha träffat 50-100 st?

Med ALLA dessa namn i huvudet och EN enda gång blir det fel, det bevisar bara vår intelligens!Glad

TinaH
0

Tantisarna ÄR intiligentare än snorisar….annars hade vi väll inte varit tantisar??? Fundersam

Mvh TinaH

Lotta
0

Ett totalt sanslöst minne för både ansikten och namn ;)

Malin-A
0

ni är tantisar för att ni har passerat åldern för att få tillhöra snorisar.. =P

Lotta
0

25 och 27 skojar du med mig eller ????? =)

Real
0

hahah.. vad härligt lotta.. då är du ju bara 5 år äldre än mig:) du borde ju nästan vara snoris?

och vadå komma ihåg två namn sammtidigt? jag kan faktist ALLA mina vänners namn sammtidigt och ALLA bekanta  och familj osv osv.. de är väl inge bedrift iaf:P Men ett par glasögonen med riiiiktig förstärkning kanske skulle vara på sin plats.. jag menar eros = långhårig vit , ecko = korthåig vit (med prickar) ;) *haha!!!*

lena1
0

Jamen det kan jag med, för ska jag ropa på Snodd så kan jag ropa på alla i familjen samtidigt, och då låter det så här…Sno,ti,joh,Pe, SNODDEN! hahahaha, de ni så jag kan tänka på många samtidigt jagSkrattande.

Tant

Lena

Alex
0

#66 Och så tar vi lektion nummer 1 igen: Tantisar ljuger. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zebben
0

Malin: Hon är bara ivrig att få gå på kurs! Inget fusk om inlägg där inte. Oskyldig

Zebben
0

Tina, Du är välkommen på kurs i Stockholm. Skrattande

Zebben
0

#27. Äsch, herregud. 3 månader eller 8 år. Det är väl inte så stor skillnad. Vem som helst kan ju ta miste. CoolGenerad *rycker på axlarna*

SaraC
0

Haha, nääe helst inte i hundår ;) Fast det märks inte att han är åtta år, är mer som en valp. Det va väl de du visste :P

Malin-A
0

haha ja hon måste va d.. =)