Vem bär ansvaret ???
Hejsan!
Skriver här för att se om någon här, har erfarenhet av försäkring när en hund biter en annan hund.
Hund 1 biter hund 2 så illa så att denna får opereras på djursjukhus.
Hund 2 får betala ca 9.000 för att få ut hunden från sjukhuset. Kan det vara rätt att hund 1 ägare går helt fria? Tycker det verkar konstigt om så är fallet.
Lite akut, så tacksam om det finns någon som kan svara.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Du har strikt ägaransvar för din hund ju.
För mig e det samma som att hund 1 ska betala dock vet jag inte
Så här står det på mitt försäkringsbolags hemsida:
"Vår veterinärvårdsförsäkring ersätter akuta sårskador. Du får ersättning med 80% av kostnaderna sedan den fasta självrisken på 1 800 kr dragits av. Eventuellt kan du också begära ersättning från den bitande hundens försäkringsbolag. Vi hjälper dig med råd."
Man kan alltså kräva pengar.
Hur kunde hund nr 1 komma åt hund nr 2? Där anser jag rätt viktig info med att se "vems fel" var det att detta kunde hända? Är båda hundarna lösa och ena kommer flygande på o biter är det den bitande hundens ägare att ta ansvaret för sin hunds handlingar. Jag anser att man ska anmäla händelsen till polisen med, för att detta inte bör hända igen.
Det spelar ingen roll vems "fel" det var som orsakade händelsen.
Den ägare vars hund skadar någon annans egendom (altså hund i detta fall) ska ersätta skadorna.
Däremot kan det vara svårt att kräva ersättning av nån som blånekar eller vägrar, valet blir då stämning om man vill fortsätta.
Ägare till hund nr 2 skall även stå för ev. skador som dennes hund orsakade.
≧◔◡◔≦
4 fast jag tycker det är knäppt med att tänka så. Om jag har en hund kopplat den ogillar hundar så kommer det fram en ättrig hund (låt säga min tik löper o detta är en unghane) tillsut säger hon ifrån på skarpen o biter till illa. Ägaren är då inte änds i närheten o hanhunden i sin tur skiter blankt i gapande ägare 30 meter bort. Där anser jag att ägaren till hanhunden bör ta sitt ansvar med att ha sin hund i den lydnad att den inte sticker fram till hundar även om nu tiken löper.
#5 Jag håller delvis med.
Men lagen säger så. Den som orsakat skada är ersättningskyldig (alltså ägaren till den bitande hunden i det här fallet), oavsett vem som har startat bråket.
Det är ju givetvis för att skydda hundar och hundägare som blivit skadade. Det är ju mycket svårare att bevisa vem som startat ett hundbråk än vem som har blivit skadad av det.
Tänk dig att din hund morrar åt en hund och den hunden då som reaktion på detta flyger på din. Skulle du inte vilja ha ersättning då? Eller anser du att du får skylla dig själv som har en hund som morrar åt höger och vänster?
Extremt exempel jag vet, men det är ungefär därför ansvarslagen fungerar som den gör.
#5 Håller delvis med, fast å andra sidan är det Ditt ansvar att göra Allt du kan för att den hunden inte ska komma fram till din hund..

Man har ju ett ansvar som hundägare oavsett om den blir biten eller biter en annan hund. Man ska försöka skydda sig själv och andra så långt det är möjligt från div skador. Nu vet jag inte hur det hela har gått till. Men om hunden som blir biten inte är orsak till bråket hade jag som ägare polisanmält mot parten för att få ersättning!
Om jag däremot har en hund som startat en konflikt eller sprungit lös fram till främmande hund som bitit min hund så hade jag skämts tillräckligt för att inte göra något mer än betalat mina vet kostnader själv och inte sagt så mycket som stekpanna ens!
7 ja nu har jag inte nån som hund som biter men iaf drog upp ett exempel som jag är ganska trött på vissa hundägare vars hanar alltid kommer fram o små raser ju jäkligare o hejda för dom är snabba fick lyfta upp båda mina tikar nu när lilltejen höglöpte. För att slippa få vuxnatiken inte skydda lilltjene o får att slippa 2 ättriga små hanhundar.
När jag stog i den sittsen erbjöd sig ägaren till andra hunden att betala då ja hade tur i oturen med att ägaren va vettig och fick dåligt samvete. Tycker du ska prata med ditt försäkringsbolag. Kan dock säga att skulle någon av mina hundar skada en annan hund så pass illa att den fick uppsöka veterinär så skulle jag helt klart stå för veterinärskostnaden utan att tveka.
I detta fallet så leker båda hundarna tills det plötsligt bara smäller till och hund 1 tar ett grepp över ryggen på hund 2.
Hund 1 är en östsibirisk Lajka och hund 2 en Dvärgpinsher.
Den skadade hunden är nu hämtad och fick lösas ut med 9ooo:-
Hund 1 ägare säger att dera ansvarsförsäkring går in och betalar ½ summan till den skadade hunden.
Känns ändå som att ägaren till den vållande hunden ska betala hela.

I såna här lägen brukar hundarnas försäkringsbolag göra upp om det. Det är deras hemförsäkring som täcker, och de ska betala alla kostnader, då hundägare har totalt ansvar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Jag blev lite osäker på hur du menar.
Menar du att försäkringsbolaget för hund 1 ska ta hela kostnaden, eller att ägarna till hund1 ska stå för det som måste betalas (det försäkringen inte tar, ex. självrisken)?