Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1083 ggr
MyJatzi
0

Rädd och morrande hund D:

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I lördags köpte vi en hund, det är en liten chihuahua/papilon tik på tio veckor. Hon är mycket glad, och vill aldrig vara ensam- Men det finns ett problem, hon är rädd för min pappa :C Hon morrar och håller sig nära mig när han är i närheten. Min pappa har inte gjort något för att hon ska vara rädd för honom, jag antar att det är storleken, men han sätter sig på huk och lockar med lite hundgodis. Men hon vill inte D: Vad ska jag göra? Om hon är rädd för pappa kan vi inte ha kvar henne :C Det skulle vara hela familjens hund.

Karmatarerskanise
0

Det har gått två dagar, ta´t lungt.
Hade jag varit din pappa hade jag ignorerat hennes beteende och varit precis som vanligt.

KAnske ska ni låta er pappa vara den som ger henne maten, så att hon ser att han är snäll.

[Forest]
0

En sak man kan tänka på är att inte stötta rädslan för din pappa. Menar när valpen söker tröst/skydd så ta ner valpen. Din pappa kanske kan ge något gott o vinna förtråendet på det visat eller leka det brukar ju alltid gå hem till valpar.

Karmatarerskanise
0

Ja de glömde jag, man ska ju absolut inte pjoska med valpen då den visar rädsla eller osäkerhet.

Vattnadal
0

Min golden var rädd för svärfar i nästan 2 år. Nu bor ju inte de ihop, men han tyckte nog att det var lite jobbigt. I det fallet ŕörde det sig om kroppsspråket. Svärfar har tyngdpunkten framåt, och böjer sig gärna ännu mer framåt över hundar. För de flrsta avtrubbade hundar, som är van att folk är knasiga, gå det bra, men för en signalkänslig hund är det jättehotfullt. Jag försökte förklara för honom, men han fattade aldrig riktigt. Samma med de jägare som passerar gården (har lägslakteri nedanför vår gård, de passerar över gården för att komma dit), så de som har tyngdpunkten framåt, är lite bullriga och så, hon vägrar gå fram till dem, och de förstår inte när jag förklarar.

Prova om din pappa är noga med att ha tyngdpunkten bakåt, dvs lägga tyngden på det bakre benet. Sitter han ner, se till att han lutar sig mer bakåt än framåt. Han får inte stirra på valpen, utan hellre röra sig lite på sidan, inte rakt mot, inte titta rakt på, utan bredvid. Att sitta ner på golvet, inte titta på henne, kanske pyssla med en rolig leksak elelr en bit korv, och utan att titta på henne sakta rulla leksaken eller godbiten mot henne.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Forest]
0

4 bra tips, många hundar reagerar på kroppspråket framför allt på män.

Hoppas att TS valp blir trygg med din pappa oxå Lycka till

MyJatzi
0

1# Det som gör mig oroad är ju att hon blivit så bra kompis med oss andra. Men jag kanske över reagerade lite.

#2 Så gör jag :)

#3 Det är ju exakt så min pappa gör ! har sagt åt honom att följa dina tips.

ps. Nu börjar dem bli kompisar :D

Denna kommentar har tagits bort.