Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3243 ggr
LinaK
0

Fästingmedel

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Snart är den jobbiga perioden här; Fästingsäsongen. Usch!

Vad tänker ni använda för fästingmedel?

(tänker på er som faktiskt använder fästingmedel, vet att det finns dom som inte använder något alls)

Något ni kan rekommendera?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Naiz
0

Jag har bara provat på halsbandet och tycker det funkar superbra.
Men läste i.. om det va senaste hundsport kanske? att det finns nåt nytt miljövänligt (om jag kommer ihåg rätt) pulver som man blandar i maten som tydligen ska vara superbra. Kommer dock inte ihåg vad det heter :)

Jag är oxå intresserad att veta :)

Verticalvein
0

Jag använde ett bärnstenshalsband på min hund förra sommaren då han var valp och jag tyckte inte att det kändes så bra att sätta på något starkt preparat i nacken på honom tillexempelt, det funkade faktiskt riktigt bra! Han hade två fästingar på sig på hela sommaren och dom kröp bara på ryggen på honom Skrattande Så jag kommer använda det igen.

Fridaaaa
0

Ska prova fästinghalsband som finns på apoteket, farmor hade det till sin hund förra året då han hade jättemånga, men när han fick på sig det, så efter ca 1 vecka så hade han typ inte en enda, bara någon enstaka:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fayefaye
0

#2 Jag är också sugen på att prova ett sånt bärnstenshalsband. Kul att det funkade till din hund! Vad har din hund för päls? Min hunds päls är krullig.. Undrar om halsbandet kanske funkar bäst till korthåriga hundar.

Verticalvein
0

#4 Han är korthårig Glad
Jag har för mig att jag läste på den sidan där jag köpte hans halsband att det bara fungerar på korthåriga hundar för bärnstenen måste gnida mot pälsen så att pälsen blir statiskt laddad vilket inte fästingarna gillar. Jag har för mig att långhåriga och hundar med mjukpäls inte kan "gnida" halsbandet tillräckligt mycket för att avskräcka fästingarna.

Fridaaaa
0

#4 Min lärare jag hade på gymnasiet (gick naturbruk - djur/hund), hade sån bärnstenshalsband till sin hund, en wachtel, till sin korthåriga vorsteh och 2 till av sina hundar, hon tycker inte att det var så bra till någon av hundarna.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zoolatri
0

Jag ska oxå prova bärnstenshalsband på mina två släthåriga hundar. Jag gillar inte starka preparat…Som tur är verkar inte fästingar gilla min tik alls, och det här blir lillknoddens första sommar så där kan jag inte uttala mig än. Läste oxå om det där pulvret, det verkade bra!

[Forest]
0

Jag kör med droppar i nacken vet inte vad den heter men förra året hade jag inget ädnå gick vi i skog o mark yttersfå fick hunden då dok borsta jag av henne med kardan innan man gick hem/åkte bil.

fayefaye
0

#5 Jag läste det också, men så hade dom nåt specialhalsband till långhåriga hundar. Jag får väl se om jag testar på det :)

Förra året var min hund bara en valp, men han fick en del fästingar så det blev att jag tillslut gav honom frontline-droppar (tror jag det var) i nacken.

[Forest]
0

Bärnsten har jag hört bra om av flera st lika många ser inte att det hjälper. Vad man ska tänka på är att man ska köpa ett äkta-bärnstenshalsband vet ett par som skicka efter o deras stenar gick sönder dessa är inte äkta. (de var dessutom inte nöjda)

Har ni inte läst om dessa små smycken man hänger på halsbandet som ska hjälpa mot fästingar? Tror de skulle blinka o en viss läta som itne hundar/katter hör men tydligen störa fästingar. Hur dom funkar vet jag inte.. :)

Noa-Nisse
0

#10 jag har sett det som du snackar om :) jag vill köpa massa sådana och hänga upp i skogen ;) hehe!
Nä men, jag tror jag ska skaffa något fästinghalsband… Känns inte som om vanliga huskurer biter på fästingar längre. Förr gav jag min mamma och pappas hund en köttbulle om dagen med vitlök och andra örter i som fästingar inte gillar. Då såg jag inte en ända fästing. Nu hjälper det inte längre alls.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Forest]
0

11, grannen som ofta är i skogen då de har sin stuga vid en stor skog ger bara vitlökskapsel sån man köper på hälsobutiker. Men som du säger där det kanske är få fästingar visst då kanske sånt här hjälper, men har man som vi ganska bra med päckelfästingar så krävs det lite mer. Själv slipper jag dom oftast men mygg o knott älskar mig min man får alltid fästingar som sätter sig. Så även det kan spela in godare blod för olika blodälskare Tyst Sen förr hande man mer vargarvinter nu blir det knappast käle i marken här, o snön skyddar insekter de övervintrar lättare.

Namiko
0

Hunden fick två fästingar förra året, det är två fler än jag vill ha att göra med men inte tillräckligt många för att jag ska vilja använda giftiga preparat (dit räknas även vitlök). I sommar ska jag göra eget fästingmedel efter ett recept jag fick av en lärare i gymnasiet med timjan och citron (om jag minns rätt) som man sprayar på hunden innan man ger sig ut i skog och mark. Har en liten hund som inte har överdrivet mycket päls så jag tror att det kommer funka riktigt bra :)

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.