Fjällvandring
Har sett att det har funnit lite tråder om detta redan, men jag undrar:
Ska förmodligen fjällvandra till hösten, med övernattning osv… Så det blir ju flera timmars vandring per dag.
Det jag undrar är, hur ska man förbereda hunden inför något sådant? Ge mer foder en stund innan? m.m.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Se till att hunden är i form för att vandra de sträckorna flera dagar i rad. Öka fodermängden bör ju vara gjort innan, då hunden ju som sagt bör vara van vid de sträckorna flera dagar i rad.
ja, jag menade att man ökade fodermängden innan. =) Hur vet jag om min hund är van vid det?
Hur långa sträckor planerar ni att gå om dagen? Orkar din hund de sträckorna i vanliga fall eller måste ni träna upp det? Orkar din hund de sträckorna flera dagar i rad?
Visst, nån gång då och då kan kroppen ge allt på en gång och klara långt mer än man trodde var möjligt. Men att dagligen prestera en bra bit över vad man klarar av sliter otroligt på kroppen. Nu ska ni ju "bara" gå, men det är inte heller helt lätt. Kanske kan ni ta lugnare dagar, en vilodag eller bära med er hunden. Men lättast är ju att förbereda för det.
T.ex. - Om ni normalt kan gå 1 mil åt gången någon gång i veckan och planerar att gå 5 mil om dagen varje dag under 3 veckor - då kan ni behöva öka på promenadlängderna redan nu. Gäller väl både hund och ägare ;) Det är tungt att fjällvandra!
#3 Mamma sa att det fanns en sträcka på 6 timmar eller nåt *vet ej hur långt det är*… Vet inte riktigt hur många dagar vi vandrar. Om det är typ 2 dagar eller nåt. Så det blir ingen "en veckas vandring". 
Det pallar nog inte ens matte med!
Hehe.
#4 Ja men dåså, Då kan det mycket väl räcka med att ni kan gå 6 timmar utan problem. Och det brukar även hundar som inte är i form alls klara… så länge det inte är ren fetma eller skador med i bilden.
#5 Okej. 
Vad bra!
Hon har absolut ingen fetma, eller skador. Så det är ju bra!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gud vad häftigt med fjällvandring
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*