Aussie VS Mini Aussi
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Skapar den här tråden då det verkar vara ett intressant ämne!
Vad är skillnaderna? Är det bara storleken eller är det mentalt också?
Är minisarna inte riktiga?
Har hört att den s.k mini aussien är väldigt instabil och har ett väldigt utbrett temprament p.g.a selektiv avel. Man har hela tiden bara tagit efter utseendet, alltså den minsta i kullen i flera, flera generationer, utan att tänka på konsekvenserna. "bara man får en liten hund"
Medarbetare på Hundar.ifokus
Finns ingen registrerad ras som heter mini aussie. Men som tidigare talare (skrivare) så har det bedrivits oseriös avel som skapar dåliga hundar. Ser ingen anledning till att avla fram mindre aussies, de är brukshundar!

#2 det finns mini/dvärg aussie och även toy aussie, fast dessa är inte erkända.
Men jag håller med dig. Ser ingen nytta till dessa.
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!
Mini Aussie är egentligen North American Shepherd. Man lär sig nå nytt varje dag 
#1,2,3 jo det är så at jag starta ett inlägg som heter "måste ha er hjälp nu!!!!"du blev det lite tjafs där så det är drf det här inlägget finns för dom som tjafsa där
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
#5 Det var inget tjafs, detta är ett forum och där diskuterar man.
#2 Lite OT. Måste bara inflika att Aussies anses vara brukshundar i Sverige. I sitt hemland är de ej klassade i någon brukshundsklass utan de är vallhundar och några arbetsmeriter krävs ej för att t.ex få utställningstitlar (såsom det då är i Sverige). Enligt FCI skall rasens hemlands regler följas och det är därför diskuterbart varför de är klassade tillhörande brukshundar här. Jag måste också bara fråga varför inte det är ok med en brukshund som är runt 35-45 cm i manken?
I Sverige är inte mini Aussien (eller North American Shepherds, eller North American Miniature Australian Sheperd) godkänd för registrering, men i rasens hemland finns det kennelklubbar som erkänt dem som ras. Dock ej AKC som då är FCI-ansluten (vilket vi i Sverige följer). AKC är inte den största kennelklubben i USA heller, men det är ändock den FCI-anslutna.
Så jag tror att det är en grov förenkling att säga att det enda urvalet är gjort på storleken. Det finns säkert de som gjort det, men jag vet också väldigt seriösa uppfödare som är precis lika seriösa som Aussieuppfödare i sitt avelsurval. Det är ju egentligen inte konstigare än att Aussieuppfödare också tar hänsyn till storleken.
Visst finns det mindre nogräknade uppfödare, i den rasen som i vilken annan ras som helst, men det finns som sagt väldigt seriösa även bland mini Aussie-uppfödare och jag vet många väl meritade minisar i USA som lever på farmar där de "jobbar" och som då även tävlar i vallning. Toy Aussies har jag ingen erfarenhet av och kan inte yttra mig om.
Kika på länken http://www.mascaonline.net/ så kan du läsa att Mini Aussien skall vara en Aussie fast mindre. Om man sen anser att det är en egen ras, dvs inte en storleksvariant (och därmed då också har ett annat namn, typ North American Shepherd) så kanske det står något annat i standarden som sklijer sig från Australian Shepherds. Men ursprungligen var det endast storleken som skiljde sig.
Aussien blev egentligen erkänd och stambokförd i slutet på 50-talet i USA om jag förstått det rätt, och mini Aussien började avlas fram på 60-talet. I Sverige var inte Aussien godkänd förrän 1993 (återigen om jag minns rätt) och säkerligen ansåg människor här då också att det inte var en riktig ras som importerades innan den blev godkänd för registrering här. Så Mini Aussien är inte en så ny företeelse såsom det kan te sig när man enbart ser på Sverige. Men USAs många olika kennelklubbars olika registreringar gör det komplicerat och det finns inte bara ett givet alternativ på var de är stambokförda. Det finns även många Aussiekennlar i USA som inte AKC-registrerar sin Aussies och de är ju då inte heller registrerbara i Sverige.
Personligen tror jag att så länge man inte erkänner en ras för registrering, men som människor ändå vill ha, så importeras det och avlas ändå men utan uppföljning. Då kan de bli väldigt oseriöst. Då är det bättre att erkänna dem som ras. De är ju som sagt inte en helt ny företeelse om man ser i hemlandet.
/emma93
Här är också en rasklubbs hemsida att kika på http://www.namascusa.com/.
Masca står alltså för Miniature Australian Shepherd Club of America
Namascusa för North American Australian Shepherd Club of the USA.
/emma93
Bra info emma93!
Förhandlingar pågår med AKC om mini Aussie, fast under annat namn.
Så rätt som det är kan dom vara erkända av AKC och kommer då också att erkännas här efter en tid.
http://www.namascusa.com/forms/AKC2010/Proposal%20pdf%20for%20bulletin.pdf