Att skaffa hund nr 2
Jag har sen jag skaffade min första hund som valp velat ha en till hund. Nu är min hund 3 år & 3 månader. Jag vet att jag inte är redo än för att skaffa en till, då jag inte helt har bestämt mig för vilken ras jag vill ha och för att min bara är 3 år. Men det skadar ju inte att vara ute i god tid. För att komma några steg närmare till att bli redo så vill jag höra mig för lite.
Hur upplever ni steget till att gå ifrån en hund till två? Var det ett väldigt stort steg? Hur är det att ha en stor och en liten hund? Vad är nackdelar/fördelar? För att ni ska få ett grepp om vad för storleksskillnad jag menar så är det här på ett ungefär: Min hund väger 50 kg. Jag är ute efter en hund som väger runt 10-15 kg. Min vovve är van vid alla storlekar på lekkamrater, och jag tittar efter raser som är rätt tåliga. Stor hund i liten kropp. Som orkar med att gå längre promenader osv.
Jag har en tik på 4 kilo, och en hane på 45+ kilo.
Nu bor de inte tillsammans jämt, men de har gjort, och ser inga problem med att ha en lite och en stor hund.
Jag ser inget jättekliv med att ha en hund till två..
Men jag har oftare haft två än en, så är kanske en vanesak?
Jag har ju två här hemma om dagarna då jag har en daghund också..
Det positiva är väl om de får ut något av varandra.. Vilket mina direkt inte får.. Då tiken inte har behov av andra hundar kvittar det liksom.
Det negativa är väl att kostnaderna går upp. Man får lite mindre tid.. Men har man tiden till två hundar, kanon!
Jag tycker att det är viktigt att man inser att hundarna behöver sin ensamtid också.. Separata promenader etc.
Är lite trött, så du får ursäkta det ludduga svaret xD
Fråga gärna om du undrar något.

Jag har ju tänkt att när det väl blir en till hund så ska jag välja en ras som har alla förutsättningar till att vara en bra lekkamrat till min hund, förutom just storleken. Skaffade du den stora eller den lilla först? Jag är också orolig för att den lilla kommer att vara rädd för den stora..
Eftersom att min hund äter en 15 kg fodersäck i månaden, tuggar jätte mycket ben och förbrukar flera leksaker i veckan, och en liten hund äter typ en dl mat om dagen, tuggar ben mycket längre osv så inbillar jag mig att jag inte alls kommer att få en chock vad gäller kostnanderna förutom då försäkringsfakturan kommer. Rätta mig om jag har fel!
Jag tror också att det är viktigt med ensamtid. En konstig fråga kanske, men känner du att någon av hundarna är din favorit? Jag har ju haft min hund ett tag och bandet mellan oss är oerhört starkt. Jag är egentligen inte orolig för att jag inte ska känna likadant för den nya, den kommer ju garanterat också att fånga mitt hjärta men kan inte låta bli att undra iallafall.
#2 Jag skaffade min stora först, till min dåvarande tik som behövde lite tuffare tag då hon själv var ganska hådhänt.. Sedan försvann honm och den lilla kom in i bilden.
Nää, det stämmer ganska bra.. foderkostranderna för min lilla är.. löjligt små xD
Alltså nja.. Favorit och favorit.. Men är nog närmare min tik, än min hane..
Jag har 4 hundar och ser inte att hundarna skulle behöva ensamma promenader. De är ju flockdjur och är skapta för att följas åt, så jag ser lixom inte problemet med att ta alla på promenad samtidigt. Däremot har jag gått med dem två och två när det är extra kallt, eftersom två klarar kylan bättre och gärna är ute mer, medans två klarar kylan sämre och inte gärna är ute så länge.
Däremot Tränar jag dem, både i grupp och individuellt. De måste ju få utvekla och använda sina olika styrkor. Det blir till att tex gå olika kurser med dem.
Jag kan säga att den hund jag skaffade först är min största kärlek. Hennes plats kan INGEN ta. Sen kommer de andra utan inbördes ordning, men Kelly är min favorit. Även om jag naturligtvis älskar de andra för att de är just DE.
Jag kan tycka att det är bökigt att ta med sig båda hundarna ut samtidigt om det är något speciellt som jag ska träna med den ena, som kräver mycket fokus.
Och om jag bara tar med en ut, så får jag dåligt samvete för att den andre är ensam hemma.
Ibland önskar jag att jag kunde klona mig och finnas helt och fullt ut för bara en hund i taget.
Sen finns det många tillfällen då jag tycker det kan vara fördel att ha båda samtidigt vid träning. Dom sporrar varandra.
Vi har 2 hundar o jag är den som lägger ner träning och mer på hundtiden än övriga i familjen självalt :) Men det jag tycker är att man ska ge egentid och att det kostar lite mer att ha 2 hundar. Gemensamma promenader tas men träning sker försig ibland när vi är iväg på kurs eller annat så kan jag träna båda ihop eller så tyr dom bra på sitt namn o vet att det är den andre som ska vara mer uppmärksam vad matte vill. Annars binder jag den andre eller får den sitta i träningsburen. Men jag tycker att fördelar är mer än nackdelar, jag ser faktist bara fördelar idag :)
#4 Är väl mer en idividuell sak. Min tik behöver ensamma promenader också.. Det märks på henne i sättet när hon är ute i grupp versus hon är ute själv med mig..
#7 Hur märker du det?
#8 Skillanden i glädjen när man ska ut.. Märker hon att hon får gå ut själv med mig är det en himla massa skutt, skall (ibland) och glada uttjut och lek.. Hon är lite mer reserverad när man går i grupp, oftast.. Inte alltid, men.. Hon är mer en ensamhund..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
vi har 4 hundar en har nyss fått valpar så den är hos min mormor och dom andra tre är ju hemma.Men vi i familjen har väl en favorit det är Märta vår amstaff men dom andra får mycket tid dom med oss med.ja jag håller faktiskt med att det är viktigt med ensam tid då hundarna blir så glada!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
9 Klart man ser skillnad på sin hund glädjen mina vet om när man går själv är det träning som väntar o träning är roligt. Matte har ju leksak eller gott med sig o vad det är kul. Ibland tar man bara promenad med som själv men att få lite mer uppmärksamhet tror jag är viktigt för en hund.
#11 håller helt klart med nr 11!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*