Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 20811 ggr
[abcdeabcde]
2

Parning

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Jag har lite frågor ang. parning!

Hur länge ska de "sitta fast"?

Om de sitter fast i ungefär 5-10 min kan det bli valpar då?

Är det onormalt att tiken gnäller och vill bort från hanen när han är i henne första gången?

Jag är jätte intresserad i att para min hund så kom gärna med tips och sånt jag borde veta!

Kram :)

Naiz
2

Jag själv har ingen erfarenhet av parningar. Men har pratat mkt med uppfödare av Greyhound (hon har fött upp andra raser förut oxå)

Vet att dom kan sitta fast upp till 45 min. Nej det är inte onormalt att tiken tycker det kan vara obehagligt första gången. Inte alla tikar som vet vad dom bjuder in till riktigt ;)

Jag skulle rekomendera dej att inte para din hund innan du vet lite mer. Ta kontakt med ngn uppfödare/valpkunnig person som kan stötta dej genom allt när det blir aktuellt. För det är ett stort ansvar :)

[abcdeabcde]
0

Hehe okej.

Jag ska läsa på massor och ska nog kontakta min hunds uppfödare eller något liknande. :)

Naiz
0

Ja det tycker jag absolut! :) Para ingen hund förrän du vet hur du ska göra. Det går inte att lära sej allt.. Tyvärr :)

Hoppas du får många bra svar här oxå :) Så är du en bit påväg :)

[abcdeabcde]
1

#3 hopps jag med!:)

Vattnadal
0

Jag håller med, fråga gärna din uppfödare om du kan få vara med vid någon parning, kanske följa hela dräktigheten och valptiden, så att du har mer koll innan du funderar på att ta egna valpar.

När hanen sväller upp i tiken för att det ska bli en hägning, gör det ofta ont, och tiken kan bli riktigt rädd eller tom arg. Det bästa är att man är snabb att kliva fram och hålla i både tik och hane så fort de fastnar ihop.  (Tänk dock på att aldrig hålla fast tiken innan och tvinga henne till en parning, tvångsparningar klassas som djurplågeri och är förbjudet)
Hanen måste kliva av rätt, så att de står ända mot ända, utan att de skadar varandra. Sen är det bara att sitta där och hålla i dem, prata lugnande och vänta till han sväller av. När det är klart, är det bra att se hur tiken reagerar innan man släpper dem. De flesta vill bara tvätta sig och sen kolla av varandra. Vi har dock haft en tik som började jaga hanen direkt de kom isär, hon uppförde sig först som att hon tänkte äta upp honom. 4:e varvet runt huset började det gå över mer i lek, och ett par varv senare vågade hanen stanna och de var vänner.Skrattande

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[4paws]
0

finns ingen exakt tid, men en normal hägning är ca 20-30 min

en hängning måste ske för att det ska bli valpar.

ja, min tik tyckte det var yttesrt obehagligt och dreglade en massa under hängningen. ev måste man hjälpa till på traven och hålla fast tiken så hanen kan rida samt under hängningen

kan vara mycket obehagligt för tikens ägare, jag blev gråtfärdig! men ajg fick 6 vackra valpar :) hanens ägare sa att det är vanligt att känna så :)

men plugga på mycket! skaffa meriter på tiken, rögna och ögonlys, kolla upp släkten - finns det några kända sjukdommar? och hitta helst intresenter innan du parar! prata med uppfödare och allt! annars kan du stå där med en massa valpar

har du orken att ha valpar? orkar du gå upp 3 varje natt i flera veckor och ge dme mat? är du beredd att ta ledigt om tiken inte vill ge di? bor du så att valparna kan yla och skälla somd dem vill? har du så du kan ta ut valparna för det måste dem, eller det är ju bra för dem för att utvecklas bra :)

gör en budget. under hela peridoen gick det åt ca 100 kg mat för min del och det är JÄVLIGT mycket pengar. har du en buffert sparad??

ha minst 20 000 undanlagt i fall något skulle hända.

annonsera direkt när valparna är födda om du väljer att ta valpar. lär dej varje valp och försök hitta ägare. välj med hjärtat så kommer de få underbara hem :)

massor av frågor som måste stämma :) har nyligen blivit av med alla mina vlapar. Det är underbart, men tar mycket tid och ork. vet inte om jag orkat detta med ett jobb. är tacksam över att min pappa och mamma hjältpe mej lite

[Forest]
1

Jag ska lära mig lite om avel o den biten då genom följa med på utställning,vetrinär (helsotester)parning o valpning samt vara med lite efter valpningen med. Jag har foderhund o vill gärna vara delaktig i den biten. Ska någ inte hålla på med avel själv än iaf men kanske om 5år, jag tycker ska man avla ska man ha en mentor i detta då brukar det vara bra att man tar sin uppfödare eller annan uppfödare gärna inom samma ras för de brukar ha bra koll på vilken hane som passar mm mm :)

[Forest]
0

Glömde fråga. eftersom du fråga ang tiken gnäller och att hanen bara hägnt 10 minuter…. Är det så att du ahr parat din tik redan utan att läst på? Finns abortpiller att ge gå till vetrinären iaf OBS läs även på om detta för veta om biverkningarna mm. Tidigaste 3e löpet 2år bör tiken vara.

Vattnadal
0

Det kan bli valpar helt utan hängning oxå. Vet et par tjuvparningar där de inte suttit ihop, och det har blivit valpar ändå.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Forest]
0

hoppas TS kan svara på mina frågor, för inte tror jag men vet om sånt om man inte vart med om det…. fick den kännslan iaf

9 ja vissa är bra snabba på den biten Flört trist när man inte vill få valpar

[Doglovers]
0

#6 Fint inlägg du skrivit. Mycket bra fakta som hemskt många som har parning i tankarna inte haft en susning om. Just att det kostar så jätte mycket pengar innan man får betalning via valparna. Och allt jobb som uppkommer.

Jag har 2 valpkullar nu. En på 3 veckor i köket och en på 2 veckor i mitt sovrum. På nätterna är jag uppe flera gånger och tittar till båda kullarna. Jobbigt men jag är införståd i vad jag ger mej in på. Så för mej går det per automatik. Men många gånger kan det bli jätte jobbigt att ha en kull. Och dom är ju inte så tysta som man skulle kunna önska sej nattetidFlört

Ketang
0

TS Mina råd är att prata med din uppfödare och be denna om hjälp. Är hon seriös kan hon det här med genitik, anatomi och är insatt i rasen. Ge dig inte på det där själv om du inte har mycket hjälp utifrån av duktiga uppfödare. Det kan bli så otroligt fel!

[4paws]
0

jag håller med 7 och 12#

min moster som har en mindre uppfödning har varit ett stort stöd för mej. dock var min uppfödare inte så seriös :( me najg har öven tagit hjälp av hanhundens ägare som har fött upp ett antal kullar :)

sen har jag även haft en annan mentor, en fd veterinär/bekant som jag vänt mej till vid frågor. av henne kan jag få raka och ärliga svar och det känns tryggt då hon känner mej sedan innan och har träffar min tik ett par gånger :)

läs gärna på om genetik med :) jag gjorde inte det eftersom jag hade blandraskull, men jag har börjat med det nu eftersom jag vill veta mera. det är intressant men otroligt krångligt :P sen måste man ju gå igenom sin avel och veta exakt hur man vill ha hundarna (anser jag för att få fram sen sorts hund man vill, iaf med blandras)

lite ot, men alla råd är bra :)

[Forest]
0

fast jag anser att man parar inte sin tik fören man har gjort hälsotester o hunden ska vara 2 år innan parning. ställt ut o fått nån bedömning ser jag som fördel är det renrasig hund är det ofta ett måste och ska man väl fått 1a med (gäller inte alla raser, tror jag iaf) men hälsan går före allt sen kan man börja räkna att det ska gå åt 100kg foder beror på storleken på hundarna med men klart kan man inte tänka vinst vinst vinst eftersom det är mycket pengar för planering,parning,valpar idmärkning,vacc avmaskning mm mm mm

[abcdeabcde]
0

Jag var inne här förut och skulle svara på era kommentarer men mitt internet dog.

#8 nej jag var med en parning, därför undrar jag:)

Jag ska ringa och prata med uppfödaren och fråga lite frågor samt läsa massor om det!

Tack för alla tips :)

[Forest]
0

15 bra :) Jag hoppas du hittar en bra mentor som du trivs med, får man fråga vad det är för ras? Flört

[abcdeabcde]
0

En schäfer

Ketang
0

Bara en tanke. Jag har pratat med en del första gångs uppfödare och det jag reagerat på är att dom flesta bara läst på och pratat om själva parningen och valpningen. Det är viktigt att också sätta sig in i genitik så att man parar bra hundar av god kvalitét. OCH att man läser på om vad som kommer efter valpningen. Eklampsi är en orsak till att jag själv håller mig till hanar än så länge. Detta är ett allvarligt tillstånd som kan drabba tiken och jag tycker att jag kan för lite för att ge mig på det där alls.

Men det är inte bara att ta hand om valpar och tiken efter åt. Man ska veta att det kan vara SVÅRT att hitta BRA valpköpare och har man en populär ras som får stora kullar blir det ännu svårare. Sen ska man veta vad man som uppfödare har för ansvar gentemot valpköpare och hur man fyller i alla papper RÄTT, för där vill man verkligen inte göra fel!

Och sist men inte minst, man ska klara av att sälja valparna i slutändan. Det är många som tycker att det är jätte jobbigt i början.

[Doglovers]
0

Man ska även vara medveten om 3 års doldafel försäkring. Den står uppfödaren för.

Med andra ord så står uppfödaren med ett stort ansvar i  3 år efter valpförsäljningen. Och det gäller ALLA uppfödare. Så kommer en valpköpare efter 2 år med ett fel på hunden som ingår i försäkringen så uppkommer problem.

Jag kan inte direkt säga vad som gäller för vi har aldrig behövt använda den. Men kolla upp med Agria. Det kanske finns någon här som vet mer vad som gäller.

Så man säljer inte valp för att få lite extra inkomst.

[abcdeabcde]
0

Oj.. Ni får en verkligen att tänka om! Jag kommer inte orka med allt jobb. Har läst om folk som får gå upp mitt i nätterna & att valparna låter jätte mycket + allt ni sagt här. Nej jag får nog vänta många år innan jag ger mig på hundvalpar! Skrattande

Tack för alla svar! :)

Ketang
0

Dålda fel försäkringen gäller alla som säljer en vara. Så det är precis som #19. Detta gäller alla uppfödare oavsett blandras/renras osv.

Problem behöver inte uppstå alls om det dyker upp ett dålt fel. Har man försäkring för detta som uppfödare så betalar man bara självrisken. Det är därför viktigt att spara undan pengar så att man kan betala den självrisken om det skulle behövas. Vettigast tycker jag är att INTE röra inkomsten för valparna på tre år. Då har man pengar om det händer något! Men av erfarenhet vet jag att det är många uppfödare som inte sparar valppengar alls…..

[Forest]
0

19 o tusan så även en blandras vet ju flera anonnser där det står att de säljs med 3års dåldafelförsäkring men det är långt i från alla anonnser. Men då är det ändå lite 3års garanti kan man säga? Glad Får jag passa på att fråga Er då om ett fall? Kanske är fel o ta det i tråden isf får admin/medarbetare ta bort detta…. Min syster köpte en hane som var 8 v gammal då var ena kulan inte helt nere, men såldes för fullpris. Hon hade räknat med att försöka sig på att få han till avelshane. Nu visar det sig att han är helt kryp allså kommer han kastreras inom kort. Hon vill försåss inte skiljas från honom men. Har hon rätt att få ut en viss ersättning av uppfödaren? Eller helt enkelt byte av hund? Nyfiken jag tycker hon ska kräva minst kastreringkosnaden på honom iaf men hon är lite väl feg när det gäller kräva saker som detta.

Ketang
0

Jag TROR att uppfödaren ska betala tillbaka en viss procent på valppriset om hunden visar sig vara krypt om köparen talat om att hunden ska användas i avel. Men till 99,99% skriver alla uppfödare "sällskap" på raden om användningsområde och jag tror att det anses fungera lika bra med en krypt hane till sällskap. Står det nåt på besiktningsintyget hon fick med?

[Forest]
0

23 eftersom kulan var på väg ner enligt den vetrinären o syrran tala om att hon skulle ställa ut o sen försöka få han som avelshane så skrev inte uppfödaren något i papprena att det var sällskapshund fullpris      14 000kr för kryp anser jag lite mycket eftersom kastreringen kommer gå på omkring 2000kr med. Men jag ska prata med henne om detta hunden är idag 1 år. Men just att hon vart lite besviken iaf det tycker jag är synd o som jag sa inte många hanar som får tikar iaf så även om han är fin är det inget som säger att han får para iaf Men som sagt ingen avel för hanns del iaf :)

[Doglovers]
0

#24 På skk,s kvitto ska det på baksidan finnas en hel del att läsa om återbetalning och garantier om jag inte minns helt fel.

Hon ska absolut inte betala fullt pris. Fråga skk annars. Där finns jurister som kan svara på dina frågor. Dom flesta uppfödare är noga med att ställa upp på problem eftersom de annars får dåligt rykte.

Vi sålde en valp en gång som det visade sej vara kryptokid. Han fick behålla den lilla vovven och köpte en ny för halva priset. Det är så många år sedan så jag kommer inte ihåg alla detaljer.

Lycka till och berätta gärna i en ny tråd hur det går. Det kan vara av intresse för många här.

[Forest]
0

25 ja jag tror det är mer syrran som är för mesig o jag säger som så att eftersom det är en bra uppfödare som nu inte vet om hur besviken hon vart så tror jag det bara är för henne att ringa o prata med henne ;) men tack för svaret iaf 23 o 25 :)

[Doglovers]
0

#26 Det kan även vara av intresse för uppfödaren att få veta om ert problem, så hon inte gör om samma parning igen. Det är genetiskt och alltså en deffekt.

fayefaye
1

#22 - Har själv en kryptorkid hane på 10 månader. Får inte tillbaka några pengar på honom.. Det är helt upp till uppfödaren om de vill ge tillbaka en del pengar eller inte tydligen. Det täcks inte av dolda fel försäkringen heller :/

Ketang
0

Om uppfödaren är så korkad så hon fyllt i att hunden säljs som avelshund så är hon ersättningsskylldig då hunden inte kan gå i avel. Men som sällskaps hund fungerar den utmärkt även utan kulor…. Så be din syster titta i pappret om hon inte redan gjort det!

[Forest]
0

29 tack ska ringa henne på mån då hon är bortrest hela helgen.

Chalin3
0

Det är som sagt upp till uppfödaren.

Risken är stor att vår valp blir krypt, men det "bestämmer dom" inte innan 1 års ålder, och vet att i så fall får vi en del tillbaka . 10% har jag för mig (eller om det vad 15%)