Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1871 ggr
SaraC
0

Så trött på allt bajs..

Det som göms i snö kommer fram i tö.. Förstår inte varför vissa hundägare inte kan plocka upp efter sina hundar. Tycker de själva att det är trevligt sen när de får kliva runt i hundskit. Och när deras hundar trampar i det/trycker ner nosen/äter det/rullar sig i det. Det som förvånar mig mest är att det inte bara är skithögar överallt, utan även bajspåsar slängda på marken. Om man har gjort sig besväret att plocka upp varför slänger man då påsen på marken..

Skärpning alla slarviga!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

OzzyochJag
0

Jag läste i sydsvenskan att någon i Lund går och sätter små svenska flaggor i bajshögarna. Funderar på att göra det samma där vi bor, är skit överallt.
Ibland känns det så meningslöst att sicksacka mellan bajshögarna för att plocka upp Zalos bajs, men vill inte vara lika äcklig som dom som lämnar skiten.

Karmatarerskanise
0

Nä, det är hemskt att människor inte bryr sig mer. Har man hund får man ta sitt ansvar. Det är ju inte speciellt svårt eller tidkrävande att plocka upp skiten.

Det där med flaggor låter som en bra ide :)

Malin-A
0

ja d där me att man plockat upp bajspåsen men sen slängt påsen precis på marken har jag aldrig förstått, då e d ju bättre att man låter bli att plocka upp d…

kerstinjoh
0

Det har hänt att jag har fått gå länge med en bajspåse i handen.

Det är inte alltid det finns någonstans att slänga den. Tyvärr har det hänt att jag har fått slänga den, men jag brukar då försöka att göra mig av med den på ett "undangömt" ställe.

lena1
0

Här har portvakten reagerat hårt i år, och det beror på mycket nyinflyttade med hund, som till och med rastar hunden inne på gården där ungarna ska leka,vi har aldrig haft probelm med det och då är vi ändå ganska många med hund,

Det har kommit upp lappar om hundägar ansvar, dessutom gör han ett besök hos de skyldiga…jätte bra tycker jag, men alldeles nyss var jag och gick neråt staden, och där var det precis som du beskriver Malin, så jag och Snodden fick sicksacka flera ggr…bläääää, jag är en sådan människa också så ser jag att någon låter sin hund bajsa och inte ämnar plocka upp det, så brukar jag ropa och fråga om dom ska låna en påse hehehe…en del blir skitsura men oftast så kommer dom och hämtar påsen jag erbjuder, så då brukar jag tillägga att har man hund så har man väl råd att köpa bajs påsar?…hahahaha.

SaraC
0

"Bajspolis" borde införas som ett nytt yrke! Ngn som likadant som parkeringsvakter patrullerar omkring och ger böter till de som inte plockar upp! Flört

lena1
0

ja varför inte det finns ju sop-poliser :-)

Malin-A
0

ibland har det hänt att jag gått ut o glömt bajspåse, men då brukar jag oftast ta upp det nästa gång jag går ut.. o där vi köper bajspåsar kostar dom 6-7:- för en hel rulle med hmm tror d e 50 påsar i en rulle, så vi brukar köpa på oss 15 rullar åt gången då har man alltid =)

kerstinjoh
0

Känner du igenom en jacka så kan du med en gång se om den tillhör en hundägare!

Bajspåsar o hundgodis!

Malin-A
0

haha ja precis.. tycker jag har bajspåsar högt o låkt, på kopplet sitter d oftast en, i fickorna i byxorna o så i jackan/tröjan.. =)

Lotta
0

Ja här ser man högar vart man en går….förstår mig inte på människor som inte plockar upp efter sina hundar, det är en sak om dom gör det längre in i skogen. Skorpan gör inte särskillt stora högar men jag skulle aldrig komma på tanken att låta det ligga, jag brukar alltid sätta flera stycken i handtaget på flexikopplet. Och skulle jag inte hitta en nån stanns att slänga den så tar jag med mig det hem och slänger det i en soppåse hemma =)

Real
0

jaa i parken är de as äckligt! De är fläckar överallt som har bytits ner en del.. och också nya högar som folk skitit i.. de ligger verkligen Överallt!
Men jag har med glömt ta me mig påse.. men då kollar jag faktist runt mig efter en hundägare och frågar om jag får låna en påse. För JAG tycker de är pinsamt att lämna hundskit efter mig.. de verkar ju inte andra tycka..

igår när ja var ute med Lufsen så hade ja precis tatt min nya sommarjacka.. i den hade jag ju såklart ingen påse redo.. och lufsen var ju tvungen till att bajsa precis där ALLA ser de:S skämdes jätte mycket, så var tvungen att prata jätte högt med "lufsen" (egentligen till folket som var ute på deras altaner) att jag skulle plocka upp de när mammsen och jag skulle åka iväg igen.. hehe!
Och så glömde ja det, för tog ett tag tills vi åkte ivägGenerad

Lotta
0

Sånt kan hända, så inte behöver du bli röd om kinderna =)

Faxlin
0

Jag har också glömt påsar. Men jag har dock alltid återvänt till brottsplatsen faktiskt. ;-)

Jag återvänder till och med och knuffar ner hästarnas bajs i diket efter ridturen. Allt för att folk inte ska behöva trampa i mina djurs avföring. Inte skojigt attt klampa i skit. Så enkelt är det. Varför kan inte folk förstå det.
Här hemma har vi en liten cyckelväg mellan vårat bostadsområde och vägen. Och där går jag aldrig med hundarna men varje gång jag ska åka buss går jag där. Och allvarligt, man ska fan i mig vara balettdansös för att undvika kliva i hundskit där nu.
Sådant gör mig arg, och det ger alla hundägare dåligt rykte.

Jag har blivit utsatt för frivilliga bajspoliser ett par gånger när jag varit ute med Sacko. Han ser precis ut som om han ska skita när han pissar. Så snacka om att folk fått spydiga komentarer tillbaka. Och så har jag bett dem låna ut en mopp åt mig så jag kan torka upp kisset i gräset. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alex
0

Vilka problem ni har! Här ligger det bara hundbajs i dikena, inget på vägarna. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

SaraC
0

Fast jag tycker det är lika illa vart det än är. Här är det mest på sidan av vägarna. Men även om är där jag inte behöver gå så gör ju min hund det iaf och vill inte ha honom runt klivandes i en massa skit heller..

lena1
0

Det Åsa måste jag säga var fint gjort av dig med hästskiten, vi har en grusväg här som hästarna egentligen inte får gå på, men det gör dom ändå,och egentligen bryr jag mig inte så mycket, men jag vet ju andra som har problem med sina hundar som käkar hästskit, en annan collie ägare jag mötte berättade att hon hade fått åkt in med sin akut till strömsholm, eftersom hunden hade fått i sig avmasknings medlet ivomec efter att ha ätit hästskit, vilket är livsfarligt för collies, dom kan dö av det…..

Haha tänkte på det nyss kom precis hem från affärn och jag mötte två med sina hundar utanför, och dessa två vet att jag alltid har en godisbit att bjuda på, till och med i vilken ficka hihi…dessutom har jag alltid skitpåsar i fickorna, på kopplet vill jag inte ha dem, jag tycker dom irriterar där.

Faxlin
0

#17: Tycker det hör till vett och etikett jag. Vem sjutton vill klampa i hästskit. Det tycker inte jag om heller fast jag har häst. :-)

Audiatur et altera pars

lena1
0

18, Det ska du ha en stor eloge för ;-).

Lotta
0

Hehe använder du en sopsäck och en skovel då Åsa??? =)

Faxlin
0

Nepp Lotta jag knuffar ner det i diket eller ut från gångstigarna i skogen. ;-)

Audiatur et altera pars

Lotta
0

Bläää du är ju äckliggggg. Skulle nog aldrig komma på tanken att gå tillbaka en mil för att skövla skit in i skogen…skulle inte tro det, bättre att ge sjutton i att rida på trottoaren eller att helt enkelt ge 17 i att rida Fundersam

Zebben
0

Fast småhundsägare behöver ju inte plocka upp efter sina hundar! Det är bara vi med stora hundar som ska göra det. Det fick jag lära mig av en dam förra året, som hade en liten york. Jag talade om för henne att det kanske var lägligt att plocka upp efter hennes lilla hund, istället för att sparka över lite löv på högen.

Men jag som har schäfrar måste plocka upp efter mig, för de lämnar ju helt enorma högar, berättade hon för mig.

Zebben
0

ÅsaF. Även jag har en hund som ser ut att skita när hon kissar. Tycker det är pinsamt att gå från platsen då, när jag vet att alla grannar och annat löst folk tror att hon skitit och jag lämnar det där.

Måste säga att jag har blivit mycket mer noggrann att plocka upp skit sen jag själv fick barn. Oskyldig Var inte riktig lika noga innan. Generad

Karmatarerskanise
0

Idag låg det en bajshög under papperskorgen där ute. Ni vet den gröna som man ska kasta bajspåsarna i. det e fan höjden av slöhet.

Lotta
0

Jag skulle aldrig låta skiten efter Skorpan ligga…det är väl större risk att nån kliver i en sån. Vissa är så lata sä det är skrämmande…undrar hur dom sköter hunden hemma, om man inte orkar böja på ryggen för att ta upp en hög så ska man inte ha hund. Jag anser att alla andra människor ska inte behöva hoppa sicksack över skiten och ungar komma in och lukta som en toalett….*urk*

SaraC
0

Jag fick faktiskt frågan av en blivande hundägare om man inte kunde ha kattlåda. De blev en valp, men ingen kattlåda (vad jag vet)

lena1
0

Eros. jadu det sade min syster till mig med när vi skaffade första yorken, och jag blev så förbannad så hon pratade aldrig hund med mig mera sedan hahaha..

Det är ju självklart att man plockar upp efter sina vovvs oavsett hur stora dom än är .

Zebben
0

Jo, men är det så himla illa då? Att lära små hundar att gå på låda? Så länge det inte går ut över aktivering och motion så är det väl jättesmart att hunden kan gå på låda när som helst på dygnet utan att behöva dra ut på matte/husse.

Vore idealiskt när hunden har diarre. Då slipper den i panik få matte att vakna mitt i natten och sen får den sitta där och vänta tills matte klätt på sig och sen gå ut för att göra sina behov.

Tycker det är helt ok att lära små hundar gå på låda, om den får sina promenader ordentligt ändå.

lena1
0

Jag förstår tanken, men i mina ögon är även en mini hund en hund och dom ska i min värld gå ut och läsa "aftonbladet", precis som alla andra, så skulle dom bli dåliga i maggen så är det så, men man kan ju se det så här också, i motsvarighet till en stor hund som blir dålig i magen så blir det ju inte lika mycket att städa efter en liten ;-).

Zebben
0

Jo, men som jag skrev. Bara för att de går på lådan vid behov så betyder ju inte det att de kan gå och läsa tidningen på de dagliga promenaderna. Och självklart ska de ju göra sin behov ute, men man kan genom lådan erbjuda dem ytterligare en möjlighet. Precis som de hundägare som låter deras hundar ta morgon och kvällskissanet på tomten. Den tidningen har de ju läst 120 ggr.

lena1
0

Jomen jag förstår hur du tänkerFlört, men det skulle inte kännas rätt för mig i alla fall, enveten precis som yorken vettuSkrattande, när vi bodde i hus så gick vi alltid iväg ändå tre-fyra ggr om dagen så knäpp är jag hahaha…

Lotta
0

Ja jag har också tomt och det skulle inte falla Skorpan in att göra nått på gården…lite kinkig på det, om hon inte är lös i maggen då kan hon på sin höjd släppa ur sig på baksidan.

Min dotter sa just idag att Skorpan kollade mail och skräpmail när vi var ut =) Men faktum är att en gång för några år sedan hittade vi henne sittande i kattlådan kissandes, vi skrattar en idag åt det. Det är sånna gånger man ska vara snabb med kameran, sedan har hon ju naturligtvis aldrig gjort om det Oskyldig

Karmatarerskanise
0

Nej, en hund ä'r en hund och ska inte gå på låda. Det tycker inte jag :) Känns bara fel hehe

Lotta
0

Fel är bara förnamnet…sjuk hund är mer det rätta ordet =))

lena1
0

Haha synd att du inte fick en bild på det Lotta :-))))

SaraC
0

Den personen jag berättade om ville ha låda för att slippa gå ut hela tiden. Tror inte det är ngt bra sätt att få en valp rumsren på..

Lotta
0

Tänk att det tror inte jag heller…det är ungefär lika dumt som att sätta dom små i en väska och göra hål så dom kan göra sina behov utan att gå. Dom har fått fyra ben att gå på, så låt dom få sina prommisar som dom stora hundarn ;) men det var häftigt att hon gjorde det en gång, det förgyllde dagen för min mamma och oss andra hehe

lena1
0

Jaaa men hon tyckte säkert att får katten så får väl jagSkrattande

Lotta
0

Trodde hon ja…men inte katten =)))

OzzyochJag
0

# 27  Jag vet en kvinna som lärde sin schäfer valp att bajsa på balkongen så att hon slapp gå ut med den på morgonen.
Det är ju bara att spola av balkongen sedan.

*grrr*

lena1
0

41,Näe vad äckligt!!! och stackars hund också som då får dubbla budskap, ena gången får den göra inom reviret andra ska den ut, det är ju här du har problemet med folk som lägger tidning inne åt sin valp, valpen får då först lära sig att gå på tidningen sedan får den helt plötsligt inte det, hur ska den kunna veta det…och en hund vill egentligen inte göra av sig inomhus heller, det finns ju till och med dom hundar som inte gör sina behov på tomten om det finns tillgång till det, sådana hanar har jag alltid haft

Lotta
0

Skorpan vägrar göra på våran framsida…i värsta fall kan hon ta en pink på baksidan. Sån har hon alltid varit…förresten det har kanske hänt nån gång när vi haft nån hund som pinkat på framsidan men aldrig annars =)))

SaraC
0

Nej, våra hundar har heller aldrig gjort det. Endast nr.1 i så fall ;)

Men usch. Igår var jag och Eros ute tillsammans med min moster och hennes son på 1 år. Flera gånger var han påväg att plocka upp hundbajs och stoppa i munnen.. Uuueek!

Jag tycker det är så otroligt tråkigt att vissa förstör för alla, bara för att några inte kan ta ansvar så får alla hundägare ut för det.

Alex
0

#42 Tror inte det är så förvirrande. Det går att lära om hundar saker, så jag ser ingen skillnad för att ha tidning ett tag och sen inte eller som vi gjorde, köpte ny soffa som Mexx inte fick vara i (han fick vara i den gamla). Det var inga som helst problem. Hans uppfödare kör med tidningar när valparna är små, har de innanför kompostgaller, med en "valplåda" och sen tidningspapper i resten av utrymmet. De gör ifrån sig på tidningspappret och sen ökar hon storleken på hagen succesivt men de håller sig fortfarande på pappret. Sen får de ju komma ut när de blir äldre och då gör de ju det mesta ute. Mexx var rumsren när han kom hem till oss, 8 veckor gammal.. Så det funkar allt utmärkt. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

lena1
0

42, jag vet att många inte håller med mig om detta med tidnings papper, men jag ser det lite så här att har nu uppfödaren haft tidningspapper i valp hagen och sedan succesivt fått dem rumsrena, så kan det ju vara tokigt (min åsikt) att lägga ut tidning igen då dom kommer till sitt nya hem, för då får dom ju gå på den igen liksom, hoppas du förstår hur jag menar, då blir det ju dubbla budskap i så fall….Flört.

Mina har ju också alltid varit rumsrena då dom kommit hem, och uppfödaren har ju haft tidning i sin valphage precis som din, men själv plockar jag fram moppen och den står alltid framme om olyckan skulle vara framme, mattor har jag inga alls på golvet förrän jag är helt säker på att valpen håller tätt…Glad

Alex
0

Jasså du menar så. Ja då är jag med. :)

Enda gångerna det hände olyckor för Mexx var när vi var ouppmärksamma på hans signaler.. Annars var han jätteduktig på att tala om, kröp upp och slickade mig i ansiktet när han behövde ut på natten. Hur söt som helst. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Lotta
0

Skorpans valpisar var faktiskt rumsren när dom flyttade, men det kostade på kan jag säga…när tidningbudet kom så satt vi oftast ute, han skrattade lika hjärtligt varje gång…valparna sprang runt som vesslor åt olika håll och jag satt på bron och halvsovRäcka ut tungan