Färskfoder?
Hej, skulle vilja ha höra lite åsikter vad det gäller färskfoder då jag är nyfiken på att ev börja ge det till min kräsna lilla vovve. Hur har det fungerat för er med kräsna hundar? Vilket märke eller vilket färskfoder, sort tycker ni är bäst?
Mvh cillisw
Jag har bara sett fördelar med färskfoder. 2 hundar som är jätte kräsna äter varje dag sin mat även löptiden äter våra tikar (lilla unghunden vet jag ej pga ej löpt än), magen är mycket bättre på den vuxna hunden. Bättre päls,finare tänder, mer "vaken" hund osv.
Jag ger Nordic bas till mina funderar på även köpa några korvar lax då detta är omega 3 i o det ger jag annars via laxolja. Men då ge lite varannan dag eller så. Jag räkna ut foderkostnad o jag kan säga det är billigare än med torrfoder. Är helnöjd med nordic vi fick prova bravo något mina hundar inte alls åt, klass finns inte o köpa här, men annars hade jag velat ge Klass om inte iaf provat det med.
Just det OM vi reser bort en helg så tar jag med en liten kylväska en mjuk, 2 korvar får man i men 1 korv räcker lite mer än 2 dagar för oss (2 hundar) 2 kylklampor så håller de sig flera timmar. Åker vi bort en vecka brukar jag köpa det på plats annars är det inte många som går åt men kylväska körde vi med förra året det var de väl frysta även när vi kom fram :) 30 mil resa
Jag har Klass till min kräsna tik.
Det funkar finfint, billigt och räcker länge.
(Beroende på hur mycket din hund ska ha såklart)
Tack för era svar! :)
Jag ger Nordic Special+ och det fungerar bra, men min hund plockar ut kornen som finns i så jag ska istället prova Vom og hundemat som inte innehåller vegetabilier alls.
Annars ser jag bara fördelar med färskfoder, naturligare ffa men även billigare och verkar passa de flesta kräsna hundar
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
4 vaför ska hunden inte få i sig något sädesslag?
Nu har jag varit och köpt hem lite färskfoder, ska nu prova med det och hoppas på det bästa. Butiken jag var i hade Bravo och Vom og hundemat. Det blev en förpackning Bravo burgare, hon rek det då jag annars har gett honom RC´s torrfoder och eftersom Vom og hundemat är fritt från spanmål vilket inte RC´s torrfoder är så kan det vara bäst och börja med just Bravo som innehåller potatis och korn. :)
#5 Eftersom min hund lägger ner mycket tid och energi för att plocka ut kornen ur sin mat. Det är hela ångkokta korn! och en liten hund.
Så helt enkelt för att hon ska äta bättre och inte peta i maten.
Sen ser jag inget generellt behov för vegetabilier i en hunds kost även om det är väldigt liten andel i just färskfoder.
Min schäfer skulle aldrig komma på tanken att peta ut delar i sitt foder
7
oj det missa jag visst i ditt inlägg innan. ja då förstår jag att du vill hitta ett utan korn mm
6 Jag hoppas han kommer gilla fodret 
Jag säger bara wow vilken skillnad! Min lille Silas bara vräkte i sig allt och slickade rent skålen haha! Jag blir så glad hoppas han inte tröttnar efter 3 dagar bara. :P
Har en fråga, vad tinar ni erat fäskfoder i? Jag menar jag tar fram så mycket som han ska ha och låter det tina i kylen under natten. Jag har lagt maten i en ny påse varje kväll och det känns lite dyrt att ta ny påse hela tiden men vet inte vad jag ska ha det i så det är hygieniskt om ni förstår hur jag menar. :) Hur gör ni?
Mitt foder ligger i plastkorvar, så jag tinar dem i korven och häller sen över i en tupper ware eftersom en korv räcker 2.5 dag
Min Schäfertik äter Ebafarmens färskfoder - åt ett tag RC torrfoder, men hon har nu fått stoooora utslag o tappat nästan all päls med kala fläckar.. Och vi slutade på direkten och gick tillbaka till färskfodret, hennes besvär stannade av direkt och är nu på bättringsvägen. Så nu kommer hon att få fortsätta äta det här tills jag/om jag hittar nått annat foder.
Vi tinar en hel korv i diskhon (kan även snabbtina om man glömt nån morgon/kväll, bara lägga i vaaaarmt vatten så är den tinad på nån timme) - och när den är tinad lägger vi bara över den i en vanlig burk :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
10, jag har korvar o tinar upp 1 itaget. Hade burgare men de var så fula lite gråaktiga
Men dom tina jag upp i smalare burk eller glömde jag det på kvällen tog jag fram dom på morgonen o lät dom tina i burken över dagen. Även vattenbad funka+burk. ÖB har annars billiga plastpåsar men tycker som du lite onödigt o ta en påse varje dag. "Kasta massor med burgare pga de var för fula vart himmla besviken på att de var gråaktig yta" därmed köper jag korvar nu är både jag o hundarna nöjda
Går även köpa mindre krovar 250g st nordic är det som har så små korvar, jag har 1kg korvar dok :)
#9 Jag tror inte vovven kommer tröttna efter 3 dagar
Min vovve blev som din. Hon har inte tröttnat än! 
Och hon är matkräsen kan tilläggas.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Min lilla kräsna hund som rynkade på näsan åt Bravo Plus m vom och petade i Nordic Special+ äter nu som en häst 
Svaret var Vom og Hundemat
Tack för alla svar!
Nej min lille vovve har inte tröttnat än och har ätit färskfoder i 8 dagar och det är fortfarande lika populärt! Däremot har jag sedan igår börjat tillsätta lite Standardts fiskolja på maten och då blev det lite läskigt men han äter upp det iaf.
Jag ger Bravos färskfoderburgare och jag tänkte på er som lägger över maten från korvarna i en burk, diskar ni ur burken sedan innan ni lägger i nästa korv? Hoppas ni förstår hur jag menar haha! 
Härligt att det fungerar så bra 
Jag sköljer bara ur burken med riktigt hett vatten tills alla rester är borta.. Så det blir väll som att diska haha - så i sånna fall, ja 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#17 Oki men då kanske jag kan använda en burk som jag sedan diskar ur var tredje dag eller så, det borde ju funka. 
16, jag diska den varje gång. Behövs kanske inte men jag hade diskmaskin så det var ju smidigt 
Jag diskar också mellan varje korv, dvs varannan dag ungefär.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har anvent Bravo och er nu mere til bland selv BARF …
Hundarna stor trivas
vh