Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 5118 ggr
[4paws]
0

klicker på valp

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag tänkte köra klicker med lillfisen, men jag vet inte hur jag ska börja!!

kan någon lära mej hur man börjar?

tänkte såhär:

1. förstå klickersens inerbörd

2. sitt

3. ligg

4. kom hit

jag har klickat in min stora tjej, men jag fick hjälp där och hon kunde ju allt redan :/

tacksam för all hjälp

jenmjao
0

Min valp blev klicker tränad direkt när hon kom hit, det var klick godis/mat, klick godis, klick godis, klick godis tills hon vände blicken emot mig när hon hörde klicket vilket betyder att hon uppfattat att det betyder godis. Sen var det bara att köra på :) Om du söker på youtube kommer säkert någon video upp med bättre beskrivning. Lycka till!

[Yezz-an]
1

Jag brukar vääääääääldigt ofta inte veta i förväg vad jag har för mål med min klickning.
Jag tar fram klickern och låter hunden bjuda på beteenden. Som uppvärmning klickar jag allt. Sen kan jag välja ut något som hänt i uppvärmningen. Vi säger t.ex att hunden har slickat sig om munnen rent reflexmässigt under tiden som vi klickade uppvärmningen. Då kan jag välja ut det beteendet och klicka bara när hunden slickar sig om munnen. När hunden är väl medveten om att det är just slickandet om munnen som jag är ute efter, så väntar jag ut slicken så att hunden tar i ordentligt så det smackar till när den ska slicka sig om munnen. När det beteendet sitter så lägger jag sen på kommandot "Hur smakar katten?"
När jag ställer frågan "Hur smakar katten?" Så har jag nu en hund som smackar till ordentligt och slickar sig om munnen Glad Ett roligt trick att underhålla folk med i väntan på bussen.

Backar hunden så kan det få vara "backa" som blir dagens övning.
Sätter sig hunden så fångar jag det beteendet. Vrider hunden på huvudet så får det bli dagens uppgift. Och målet blir då "Var är svansen?". Sen kan man vidareutveckla huvudvridningen till ett nekande huvudskakande, med kommandot "inte". Man kan då sätta in det ordet i olika meningar, t.ex "Husse får väl inte vara med?". När man sen lärt in en nickning så sätter man kommandot "visst" på det. Då kan man ställa frågan "Visst är matte snygg?"

Jag tror att det första som mina hundar blivit inklickade på är target. Post-it, skokartong, hand, ihopsnurrad handduk.

Tänk bara på att en valp blir trött fort, så håll träningspassen korta.

PetraKarin
0

Ett par tips för hjälp med inklickning med mera:

http://www.dogmantics.com/Dogmantics/new_puppy_vids.html

– En mycket bra hundtränar som både visar hur man klickar in hundar och lär dem olika saker, allt från trix till att bli bekväma i olika situationer

http://www.canis.se/

– På första sidan kan du fylla i ditt namn och din e-post adress och få ta del av en klickerträningskurs, superbra!

http://www.youtube.com/watch?v=TpT6VkPCyCo

– video på inklickningsmetod

http://www.youtube.com/watch?v=rupN_TCqKkI

– video på inklickningsmetod

Vattnadal
0

Om valpen redan kan sitt, använd inte det, då kommer den bara att sätta sig. Använd inte klicker till inkallning om du vill träna det seriöst. Då lär du valpen att komma till dig av klicket, och du får svårt att avståndsträna.

Se till att lära dig tänket bakom shejping innan du börjar göra mer än att klicka in. Det handlar inte om att du ska visa hunden att den ska sätta sig, sen klicka och belöna. HUnden ska upptäcka själv vad den ska göra, och du ska klicka för det. Det blir till att dela upp varje nytt trick i flera steg, och först när den utför det försdta steget minst 8 av 10 godisar, går man till nästa steg. Kommandot lägger man inte till förrän den alltid bjuder på beteendet.

Ett bra sött att börja efter inklickningen som ska göras grundligt, kan vara att ställa fram en tom kartong, utan tak. Sedan klickar man för hundens intresse av lådan, efter ett tag vill man att hunden ska dutta med nosen eller sätta en tass mot den. Vad den än väljer att göra med lådan, klickar man för, och vidareutvecklar. Man kan få en hund som lär sig att kliva i lådan (då kan man klicka extra och belöna några gånger för att den står i lådan, sen klicka och kasta en godis en bot bort, för att kunna börja om. Man kan oxå få en hund som lyfter upp lådan med munnen, och vidareutveckla det.

Tänk på att köra 10 godisar, sen ta bort föremålet för en micropaus där du tar fram 10 nya godisar, använder dem, sen ny micropaus. Efter 3x10 godisar, en lite längre paus, särskilt om det är en liten valp.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[4paws]
0

tack för alla era svar!

har tyvärr haft fullt upp så jag har inte hunnit kolla här :/

har börjat smått med klickern och ska försöka börja om eftersom jag var osäker på inklickningen. körde lite klicker med hjälp av sitt och det förstod hon snabbt :)

ska kolla in länkarna jag fick :)

tsset
0

Minns att klickern är ett verktyg för att Lära in, när hunden väl Kan beteendet/tricket på kommando/signal ska klickern bort! I alla fall om du vill träna med klickern som markör för vad som var rätt, vill du bara ha det som en variant av ett belönande "bra" kan du använda den i samband med något hunden kan på kommando.

Alltså - klicka in först, klicka - godis, klicka - lek (ta fram leksaken, släng bollen, spring själv omkring och brottas…). Invänta attt hon tittar åt ett annat håll, alltså släpper den jättefokus som brukar bli på den som klickar. Klicka - tittar hon förväntansfullt åt ditt håll? Belöna i vilket fall, men har hon vänt sig efter belöningen så har hon förstått principen. Du kan vidareutveckla det till att placera en belöning en bit bort och klicka och hon får ta den.

Vill du lära henne sitt "med klickern", invänta att hon självmant sätter sig utan hjälp från dig, klicka och belöna. Vänta igen, sätter hon sig? Belöna. När hon sätter sig varje gång och det ser ut som du vill kan du börja med signal innan och fasa bort klicket efter. Då behöver du ju inte markera vad som var rätt, hon vet vad signalen kräver för beteende för belöning redan.

Med valpar/inte tidigare klickertränade hundar tycker jag att man får igång det hela lättare om man leker först, slutar leka och väntar in vad hunden gör, klickar och fortsätter. Att bara ställa sig rätt upp och ned kan vara alldeles för svårt och otydligt till en början. Sitt och ligg är enkla beteenden som redan finns i hundens vardag, därför är de smidiga att börja med. Gör likadant med ligg som med sitt! Belöna det du vill ha, inte det du inte vill ha. Vill du alltså ha ligg nu, belöna inte när hon sätter sig.

Inkallning är också effektivt att träna med klicker, antingen genom att markera att hunden tar kontakt eller att hunden fryser mot t.ex. handen. För 1 - tittar hunden åt ditt håll? Klicka och belöna! Begär sedan lite mer, vänta in att hon börjar gå åt ditt håll innan du klickar och belönar. Börja gärna inne, ute sen på kort avstånd. För 2 - börja gärna inne, jobba mot att hon ska sätta nosen mot din hand. Att du för ut handen kan vara en tillräcklig signal men sätt ett kommando på också om du vill. Jobba sen på korta avstånd ute, och sen allt längre.

Vill du sätta dig in i det hela på riktigt är kurs verkligen att rekommendera!

[4paws]
0

6# tack för ditt långa svar :D

Jag vill klicka för att jämföra belöning/bestraffning träning och klickersträning. Ett litet expriment, men jag vill även använda klickersen till inkallning eftersom det är ett lite såvrare moment :)

Är det bättre att belöningen är lek efter att man klickat in henne eller är det bättre med godis?

jag ska gå kurs med henne, men jag vill vänta tils hon är lite större eftersom jag annars har god erfarenhet av hur man ska lära in saker och ting (tävlingslydnad 2 år med stora tiken)

Vattnadal
0

Gå en klickerkurs med den äldre tiken, så att du lär dig rätt teknik, innan du börjar med valpen. Klickerträning går att använda på 2 sätt. Det enkla, är att bara byta ut bra mot klick, för att få in en snabbare belöning. Det svårare, och bästa sättet, är shejping. Det kräver en hel del tänkande från din sida, planerande av träningen, kunskap om tajming, hur du länkar kedjor av beteenden, hur hunden själv får räkna ut vad den ska göra, inte bara vänta på hjälper.

Ex på olika sätt att lära in sitt:

Tryck ner rumpan, säg sitt, ge beröm. Ger inte så bra inlärning, men fungerade fint förr…

Locka hunden att sätta sig med hjälp av godis över huvudet, beröm, lägg till kommando då hunden bjuder på det. Här får hunden tänka lite själv, men du har hjälper att träna bort.

Sitt i ett rum med hunden, vänta på att rumpan sänker sig en aning, klicka och belöna, upprepa och begär lägre rumpa för varje lyckat beteende, till hunden sätter sig. Alternativt klicka och belöna alltid när hunden sätter sig spontant. Då får hunden tänka själv, och det ger en riktigt bra inlärning.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

tsset
0

#7 Beror oftast på vilken aktivitetsnivå du vill ha henne i, t.ex. vill du kanske belöna lugnt för sitt-ligg-skiften men riktigt fartfyllt till inkallningen. Även om det går med det motsatta också, men mat brukar lugna och lek "varva upp". Så vad du väljer är helt upp till dig, till din hund och vad ni ska göra! Mina tar "varva upp"-belöningar även vid lugnare beteenden, men då ligger det en del träning bakom i självkontroll osv. Och tvärtom så kan en liten torrfoderkula vara tillräckligt för riktigt snabba apporteringar/sök/sändanden/skick/varv på agilityplan - är ju inte retrievers för inte, mat är motiverande! ;)

Vill du verkligen se skillnaden - anmäl dig till kurs, canis är jättebra och verkligen att rekommendera, finns många instruktörer i sverige nu. Kika in där och titta! Värt pengarna ska väl tilläggas. Med vilken hund som, vet att det finns många valpklickerkurser runt om i landet också så du kan helt klart börja med henne redan nu och få henne mer ren klickerhund än om du famlar dig fram i en ny okänd värld ett tag.

[4paws]
0

9# ja visserligen :)

men jag vill köra lite vanligt först. du vet miljö, hundträning, vanliga komandon. går jag kurs blir det först när hon är unghund. men ska sticka och låna en bok om det i veckan :) för att läsa mer om det.

Chilli10
0

Kan rekommendera http://www.canis.se/ som även #3 har gjort. Man kan skriva in sig på en epostkurs så får man mejl med instruktioner om hur man ska börja, samt info med mera. Till att börja med får man mejl varje dag, har lärt mig väldigt mkt :)

[4paws]
0

11# ja jag tänkte göra det :)