Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 3221 ggr
Cilla89a
0

Ledtillskott åt äldre halt hund?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hejsan.
Skulle behöva lite tips och råd.
Min schäfer dam börjar bli till åren (blir 7 i September), har alltid varit frisk men började halta (vänster fram) för någon månad sedan, oftast kvällar när hon legat stilla en stund, haltat krafftigt första stegen för att sedan avta helt, nu senaste dagarna har hon haltat för jämnan när hon legat stilla, men fortfarande avtagit efter att hon gått en liten bit. 

Var på djursjukhuset idag och röntgade båda armbågarna efter att damen visat obehag efter palpation på armbågen, röntgenbilderna såg bra ut, pyttelite "åldersförändring" på vänster armbåge, men inga pålagringar och det var så lite så damen borde inte känna något utav dessa förändringar alls. Armbågsleden? var gallig och nästan lite svullen, så vi kom fram till att det är leden som gör ont.
Damen är överviktig, vägde idag 55 kg och bör gå ned i runda slängar dryga 10 kg.
Vi fick hem antiinflammatoriskt (Rimadyl), som damen ska äta i 50 dagar samt ledtillskott (Glyco Flex III) som hon ska äta resten utav livet. Imorgon ska vi till fysioterapeuten för att kolla närmare på leden, diskutera bantningsfoder och lämplig motion, samt massage och stretching som vi ska göra hemma.

Men nu till saken, detta jäkla ledtillskottet kommer gå på 2000 kr i månaden(!!!), känns galet, nog för att bara det bästa är bra nog åt damen, men jag betalar ungefär hälften så mycket för ledtillskott åt båda mina hästar varje månad!
Ni som ger ledtillskott åt era äldre halta/stela hundar, vad ger ni? Känns som det borde finnas något billigare men som fungerar ändå?
Imorgon ska vi ju även köpa något slags bantningsfoder, som säkerligen kommer vara allt ännat än billigt.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Vattnadal
0

Har ingen ledsjuk hund nu, men min förra golden med artros fick standadts led&brosk och laxolja, och hon fungerade fint på det. Inte gratis, men mycket billigare än 2000/mån i alla fall.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karmatarerskanise
0

Hoppas någon kan tipsa dig om ett billigare alternativ!

[Forest]
0

led o brosk ger jag med till våran hund fast hon är fin i leder laxolja har jag gett innan för det är bra :) tycker inte 200kr är så grymt farligt om det hjälper. Sen tycker jag att TS kan göra en koll hos vetrinären för spåna vidare där :) de kan ha bra tips att ge oxå.

thilda-
0

Gurkmeja ska vara bra för leder :) Använd gärna Back on track på vovven med..

Delvoriah
0

Jag har gett Standart Led & Brosk

Nu senast köpte jag Kinetic Junior på Apoteket, som förutom glukosamin och MSM innehåller hyaluronsyra.

En av de hundtränarna på den hundkurs jag gick var apotekare med inriktning djur, och enligt henne var det framförallt hyaluronsyran som gjorde de andra ämnena effektiva!

Kinetic är dyrare än Standart, men det handlar om ca 400 kr i månaden om man har en hund på hela 55 kg.

Min hund är kräsen och det var svårt att få honom att äta Standart, även om jag rullade in dem i ost… Standart finns dock även som pulver. Kinetic Junior har köttsmak på sina tabletter.

http://brisingasmycket.se

Delvoriah
0

…massage och streckning av lederna är dessutom gratis! Nåja, kanske inte helt gratis - jag investerade i en bok i ämnet från canis.se

Ger dessutom min hund fodret Carrier som innehåller glukosamin.

http://brisingasmycket.se