Kastrering
Min sambo och jag har länge funderat på om vi skall ta och kastrera vår dobermann. Han blir 2 år den 20 april.
Ni som har kastrerat era hanhundar - hur har hunden förändrats jämfört med hur han var tidigare och hur mycket kostade det hos er veterinär?

Hej
Jag kastrerade min Tyson när han var 1½ år.
Det har bara varit posetivt.
inte luktande efter tikar.
Man kunde gå på apell planen på brukshundsklubben, då andra nosade efter tik doft, så gick jag och Tyson oberört ch tränade, om han skulle lukta på nått var det på vilt sånna fall. =)
Man får tänka på en sak när man kastrerar.
En kastrerad hane blir "utan rang", altså går inte och mäter sig på samma sett som en icke kastrerad, som kan vara till liten fördel, tycker jag.
Tyson har blivigt så barnslig så han lägger sig till och med på rygg för små hundar på 1år!! *hihi* (han är 3½ år själv)
Han har blivigt som en "bonkatt".
Liger på soffan och sover, eller ute i solen, men säger man träna, så är det en som hoppar av glädje!! =)
Det kan finnas en nackdel med med kastrering.
Att dem mötande hundarna inte har något "fack" och stoppa in den kastrerade hunden i, och då kan det ev bli bråk. Detta tack vare att dem inte luktar hane mer.
Men för mig så har det gått jätte bra, med alla hundar, bäbisar som med gammel-gäddan. =)
Men tror man att man kan kastera bort ett beteende eller problem, så ska man tänka om.
Varför vill du kastrera?
Jag kastrerade Tyson av den enkla orsaken att han är blandis, och blandis hundar avlar man inte på, anser jag.
Lycka till!=)
Jag vill kastrera Wonka för att han går med nosen släpande i marken då tikar har varit i krokarna och skvätter med ett par meters mellanrum på promenaderna. Han äter inte, stressar och ylar till och med då det finns löptikar i området.
Vi skall inte ha honom till avel och är inte heller intresserade av utställningar. Vi vill bara ha den gosetoffla han är då tankarna inte kretsar kring tikar…
2, jag vill bara inflika här att jag har haft hanar nu i många år, och visst blir dom odrägliga då dom blir könsmogna, men dom problem du tar upp går att träna bort med en stor portion envishet och gör man det på rätt sätt så är det inga problem då det finns löptik heller, egentligen handlar det om kontakten hunden och föraren emellan.
Tina har rätt i det hon skriver om kastrerade hanar, vi har en labbe som dom kastrerade här i tron om att han skulle bli lugnare, med möten med andra hundar, men tji fick dom, labben har nu fått så dåligt själv förtroende eftersom andra hundar inte kan avläsa vad det är för kön på honom, så han vågar knappt hälsa på människor heller ens, mina grabbar nöp efter honom i luften precis efter kastraktionen, men idag har Snodden vant sig och ser honom som en lek kompis, tyvärr är det den enda lek kompisen labben har i hundväg….

Jag kan bara hålla med Lena om att hon har rätt i det hon skriver.
Att är det enbart för att tikarna löper titt som tätt och han ylar, inte äter, etc….
Så går det och träna bort, där handlar det om att inte själv "vara lat" och i hopp om tro att detta hjälper med en katration.
En kastrering kostar runt 3500 kr och uppåt.
Det är inte några pengar man kanske får valuta för fullt ut, tänk igenom detta noga innan…
har du gått några kurser på Brukshundsklubben, eller hos privat tränare?
Bara en tanke…
Tack för era svar.
Jag vet att mycket av hans beteenden går att träna bort, och tro mig, detta är någonting som vi arbetar med också. Men jag kan även nämna att han har blivit mycket aggressiv mot andra hanar i hans storlek och att han redan från början är en dominant och kaxig vovve. Numera med rejäl testosteronalt i kroppen. Att han ylar långa ramsor hemma i lägenheten, bara vill ut och pippa samt skvätter på parketten är ju inte särskilt roligt och nu har dessa perioder pågått ett tag. Vill även här poängtera att detta endast sker då han har haft någon form av kontakt med löpande tikar. En eventuell kastrering blir sålunda ingen impulshandling.
Det verkar som om ni söker efter "vettiga" anledningar till ingreppet? Kastrering är ju inte det första man tänker på och naturligtvis försöker man råda bot på beteendet så gott man kan. Dessutom kan man ha roligare för pengarna som kastreringen kostar än att ta bort bollarna på vovven.
Jag är uppvuxen med hund och har erfarenhet av en del raser. Har nästan bara haft hanar men har aldrig kastrerat någon förut. Och ja, jag är medlem på brukshundklubben.
Detta var då absolut ingent påhopp från min sida det hoppas jag att du inte tar det som
, men som hundägare så tycker ju jag att kastrering är det allra sista man tar till då man har provat allt och då menar jag allt!,att vara öppen för annat är en stor fördel då man aldrig blir full lärd som hundägare utan det tillkommer alltid nytt som man vill ha svar på.
Du har ju en rätt stor ras och dom brukar inte vara helt omöjliga att få ordning på då det gäller löptikar, min erfarenhet är att dom är lättare än småhundar har själv haft York så jag vet vad jag talar om…
Det kan ju vara så här att det ni prövat med hitills helt enkelt inte stämmer överens med eran teling…..och då kan det vara bra att få andra tips och ideer som har haft han hundar i många år.
Vill du snackas vidare om det och kanske komma fram till något annat så får du gärna pm,a mig för tro mig jag vet hur dryga han-hundar kan vara vid löp ;-).
I annat fall får du lycka till vidare med Wonka ;-).
MVH
Lena och Snodden.

Det var inte menat som "på hopp" från min sida heller!
Men dem kurser du har gått på BK, samt instruktörena där, borde väll ha nån idé om vad du kan göra, det var det som var min tanke.
Det är ingen fara, jag har inte sett era svar som påhopp! Jag är bara tacksam för era vettiga kommentarer. : )
De som jag har varit i kontakt med, instruktörer och andra hundägare (som har hanar, med samt utan bollar), har faktiskt gett mig rådet att kastrera honom.
Han är hur mysig som helst, intelligent och rolig att arbeta med, men just detta "problem" gör oss knasiga. Som tur är så har han aldrig lyckats komma till skott så han kommer inte ha en aning om vad han kommer att gå miste om, ha ha.
8,okey lycka till vidare ;-)…

Jag tror ni gör rätt.
Är hunden arbetsvillig för övrigt, så ska inte detta vara några hinder.
Lycka till, med Ditt val! =)
Tack!
Lycka till!
Vi har varit inne på att kastrera Alfons också. När vi kollade med distriktsveterinären låg priset på 1500:-

KERSTIN
den var billig den veterinären.
Eller Kerstin, hotade du med att komma och visa upp dina vackra ben?? *flinar!!*
När jag gjorde det här i helsingborg, på Din veterinär. så kostade den 2800kr, den dagen jag beställde. När jag skkulle betala hade det gått upp till 3200, men jag fick det för det priset i luren.=)
Så idag kan jag tänka mig att dem ligger från 3000kr och uppåt på dem flästa ställerna….
Lite skillnad! Men om jag skulle gå med honom till djursjukhuset, så skulle jag säkert få betala en rekordsumma.
Men jag nobbar dem så länge jag kan. Där tar de betalt bara för att man kommer innanför dörrarna!

japp..det kostar 100KR att komma in…att koma där ifrån…tja…hur mycket som helst…. :-/

Jag anser inte att kastrering av en hanhund är en lösning. och jag anser inte att hunden mår bättre av det heller. Det finns dock undantag då de har sjukdomar som ger ett veterinärt underlag för en kastrering. Annars håller jag på att de mår bäst av att få vara hundar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars