Bästa bantningsmetoden?
Hej!
Jag har en Dalmatiner, som är kända för att vara riktiga stjärnor på att stjäla mat. Vilket leder till att hon är lite överviktig. Hon är 8 år, men hyperaktiv som en valp. På sommaren (när det inte är snö) cyklar jag med henne flera gånger varje dag, ungefär 3 km. Ibland även en längre sträcka till en sjö där hundar är tillåtna på ca 1 mil. På vintern har jag dock inte lika mycket tid, då jag har både hästar och kaniner, så vi brukar ta någon kiss promenader och springa på ett fält. Hon drar även en del hundpulka/släde. Men hon älskar verkligen mat, vi bor på en gård, så hon är ute och rör sig fritt (på vår gård då, hon lämnar den inte utan tillåtelse) och vi har hästar, så då hittar hon ju gödsel som hon med glädje äter upp. När vi inte är hemma och hon får vara inne själv (hon får bara gå i hallen, men den är stoor) passar hon på att ta bröd, kakor, öppnar skåpen, tar allt som hon kan få tag i. Vi gömmer självklart maten, men det händer lätt att någon glömmer då vi är en stor familj på 7 pers, med småbarn. Finns det något bra bantningsfoder? Träningstips? Övrigt så är hon verkligen en glad och busig hund, översnäll, släpper tyvärr in alla i vårt hus, då vi hade inbrott osv.

Mått bästa råd är att dra ner lite på maten, men de vikigase är att öka motiskoen. Se till att hunden travar hela tiden och inte pass går. Även om hunden kan gå lös så ha den i koppel för att då kunda regelera tempot och gånng arten. Trav är mer engerski krävadde. Att gå flera 30 min prominader om dagen är väligta bra. Gi i raksk tack för att få upp lite flås på bårde dig och hunden.
Hoppas att de hjälper :P
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se

Du har fått bra råd från #1, men vill tillägga att du kanske kan sätta typ barnspärrar på skåp och lådor i köket så att hunden inte kan öppna dem och göra rutin för hela familjen att aldrig någonsin lämna något ätbart framme 
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 hon får redan ytterst lite mat, travar gör hon alltid, "galopperar" gör vi sällan.
#2 ska testa det!
#3 Du säger att hon får ytterst lite mat, är det för att hon stjäl kakor mm? Det kan kanske vara så att rent näringsmässigt får hon i sig för lite, och det är ju inte bra heller.
#4 Bra teori!
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Det kan ju vara så, hon får ytterst lite mot vad de andra hundarna får. Vi har finderat på om hon kan ha diabetes, då hon dricker kopiöst mycket vatten!
Skulle nog kontakta vet. i första hand och kolla det innan jag påbörjade någon slags bantning på hunden. Lycka till!
Hej, tänkte bara tipsa om att gå i skog och mark. Då jag fick min senaste hund vägde hon lite över 10kg och då gick vi varje dag i skog och mark EJ på stigen då för att få hunden att jobba. Även att gå i backar, sidleds är bra.
Nu väger hon 8kg efter att ha gått ner till 6 - vilket var lite för mycket för min lilla shetie.
jag har en tjuv vizsla som just nu får sparsamt med torrfoder mycket eftersom hon är lite skendräcktig
Det finns barn i familjen så en hel del rester o godis får hon ju … Ända sättet att jag kan hålla koll är att snåla med torrfodret(den får hon med en del vatten i skålen hon äter så snabbt det gör det hela lite långsammare. En morot får hon då, hon är olidigt "hungrig eller mycket tiggig det funkar bra o jag känner att detta hjälper .. morot o gurka är bra att ge som "till tugg "
hoppas det hjälper nått
#9 tack så mycket! Ett problem om jag ger henne lite torrfoder tror hon inte att hon har fått mat och blir extremt tiggig, men få ska jag ge morot/gurka.
Men det bästa är ju att ta bort allt smått hon får utöver och öka motion.
För du menar väl att du skär ner på torrfodret som kempensation för att hon får alldeles för mycket tilltugg, typ bröd och matrester?
Då tar du ju bort det som ger henne bra energi och viktig näring till förmån för onyttiga saker som kanske inte kan ge henne den bäring hon behöver.
Nej hon får sällan rester dock stjäl hon som jag redan bänt.
Det gör min med ;P
Träna bort eller låt bli att lämna framme.
Det finns en tuta man kan köpa i djuraffären. Den har en fotosensor och börjar tjuta och spruta om något kommer ivägen för sensorn. I början när jag skaffade katt så hade jag en sån på diskbänken. Hela familjen vaknade med ett ryck när en katt hoppade upp på bänken och aktiverade tutan 
Tänkte bara inflika att hundar inte tar upp så mkt näring ifrån grönsaker - däremot fyller de magen ganska bra. De är ett bra tilltugg tycker jag själv :) Sen tror jag de smakar gott - man själv går ju å smaskar på gurkor å meloner lite då och då :D haha
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
att ge hundar minimalt lite är inte heller bra, för när hunden då äter så tar kroppen upp allt i maten o sparar på fettet eftersom den får för lite mat. Men jag hade någ sett över fodret lite, satt spärrar på allt o ge hellre bukfyllnad på hunden så den slipper vara småhungrig hela tiden det är då de hittar på "söka mat" o äter allt hon hittar :)