Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 5533 ggr
[rightPAW]
0

Rädd för klicker-ljudet

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min prinsessa är rädd för ljudet klickern ger ifrån sig. Hon har kopplat att klick betyder rätt + belöning men hon gör det bara för att jag ber henne, hon tittar inte ens åt klickern och varje gång jag klickar reagerar hon genom att rycka till och gå iväg. Några tips? Vill att hon ska tycka det är roligt att träna, inte läskigt.

Helenaaa
0

du kan prova att ha klicker i en ficka :) då låter den inte så mycket.. eller nått sånt ;)

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

AnneN
0

Vad har du för klicker? En boxklicker med metallplatta ger ett ganska skarpt ljud som jag vet flera hundar som tycker det är obehagligt.

Det finns klicker med mjukare ljud, tex i-click som brukar fungera bättre på ljudkänsliga hundar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Yezz-an]
0

Stoppa klickern i en vante eller strumpa Glad Det fick jag göra med min ena hund. Förresten så tittar inte någon av mina hundar på klickern. Klickar jag så tittar dom på mig.

Zabina
0

När jag började klickerträna använde jag en klicker med svagt ljud, den var egentligen till kaniner och andra smådjur. Den hette "soft-nånting". När vi började träna utomhus funkade det inte alls med den eftersom ljudet knappt hördes bland trafik osv.  Så då gick jag över till en modell med lite starkare ljud.

Alternativt kan du linda in den i en handduk eller nåt tills du märker att din hund slutar reagera negativt. Tänk bara på att unvika att klicka nära hundens öron!

[Hilo]
1

Man kan, om man vill använda en vanlig "klickpenna"
Kulspetspenna närmare bestämt.. Det gjorde jag när jag skulle testa klicker på min tik som tyckte klickerljuder var läskigt..

[Driva]
0

Jag har en klicker man kan reglera ljudet på, den är perfekt för då kan jag ha lågt inne och högre ute :)

Chilli10
0

Ha den i strumpa eller vante som ngn redan har sagt :)
Sen så har jag läsa att hunden helst inte ska se klickern över huvudtaget. Är ju inte heller så konstigt att hon inte tittar på den, om det är som du säger så vet hon ju att klick betyder belöning, och det är ju du som har belöningen :)

[Forest]
0

Våran Chanel var med rädd för ljudet jag skaffa en annan klickar som låter mindre fick klicka mig fram till den som lät minst/dovare klickljud :) Kan varna dig lite ang smällare antagligen är hon någ rädd för raketer med =-C (nallan är livrädd för raketer, ballonger,luftpistol,pistol-ljud prova på skyttebanan)

[Tess86]
0

Här är en länk till en video av en jättebra tjej. Hon visar hur du enkelt kan dämpa ljudet på en boxklicker:

http://www.youtube.com/watch?v=_wv1uvvqaSw

Hon har fler riktigt bra filmer om hundträning, kolla gärna in hennes sida:

http://www.dogmantics.com/Dogmantics/Home.html

[rightPAW]
0

Min klicker är en billig variant, KARLIE står det på den så antar att det är märket. Hela klickern är i plast. Provade ha den i fickan och det fungerade bättre.

Tack för tipsen.

Zabina
0

#6 Visste inte ens att det fanns. Vet du vad det är för märke/var har du köpt den?

[iurochskur]
0

Jag har i-click, en klicker som enligt instruktören inte låter så som vissa kan göra. Och som ovanstående skrev så kan du stoppa den i fickan så låter den inte lika mycket, annars kan jag rekomendera dig att köpa en sån jag har. Den använder dom på hundens hus med. Kan ta en bild på min klicker om du vill.

Beckibus
0

Om hunden är rädd för ljudet kan du ju först

skaffa en annansom inte låter så mycket:

sluta använda:

leka med klickern som att ni busar och leker sen klicka lite med den och fortsätta med buset så kanske hon inte bryr sig om den sen när hon inte gör det kan du säga "bra,duktig"elr nåt sånt och leka d´med henne sen så småning om bryr hon sig nog inte vet inte riktigt våra hundar har aldrig brytt sig:…..

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

[iurochskur]
0

http://seahundochkatt.se/index.php?main_page=old4_product_info&products_id=1881

En sådan klicker är det. Står till och med att det är en med dovt ljud.

[rightPAW]
0

Hur lång är leveranstiden?

[iurochskur]
0

#15 Det vet jag inte, men ska se om min instruktör säljer dessa med brev. Tror hon gör det.

AnneN
0

#15 det står på sidan att leveranstiden är 1-3 arbetsdagar

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Forest]
0

14 den klickern har vi med fast min kosta 24kr då får butik :) Men den klickern är bra låter inte alls så vasst :)

[iurochskur]
0

#15 Min instruktör skickar sådana klickers, bara säg till om jag ska ge dig hennes mail.

[iurochskur]
0

Om man delar upp dom klicker du får på den sajten så kostar dom 37:- ca per st och portot är hela 69:-, så totalt kommer dom kosta dig 54:- st ca.

Min instruktör tar 39:-/st plus att hon skickar den för enbart 6:- portot.

MoaW
0

#11 tror det är en multi-klicker hon menar. brukaar se ut såhär

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

LinaK
0

#21 Åh, precis en sådan köpte jag idag faktiskt. Mycket behändig, lagom storlek och bra med ett snöre så man kan ha den runt handleden.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

MoaW
0

#22 jag är mycket nöjd med den, har två Oskyldig jag klickar mest ute och då har den ett väldigt högt ljud, vilket jag tycker är en fördel utomhus, med ljud och störningar osv. däremot brukar dom låta lite sådär när man sänkt ljudet, inte riktigt samma klickande.
Haha jag kan analysera klickers hur mkt som helst, har typ 6 olika modeller. stod i helgen och kikade på en med visselpipa i också, väldigt sugen, men hade inga pengar med mig Tungan ute

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[Driva]
0

#11 oj jag had ehelt missat ditt inlägg när jag ögnade igenom tråden. Jo det är en sådan multi-klicker som #21 länkade till. SJälva klick ljudet är inte så distinkt om man sänker det helt, men jag brukar ha på ett mellan läge. MIn hund fattar ändå vad det handlar så jag har inte haft några problem med det :) Tycker det funkar väldigt bra

Vattnadal
1

Förutom alla tips du fått om att dämpa ljudet, se till att bara klicka in extra länge, utan att börja använda det. Klicka och ge godis hemma i lugn och ro, stilla, när ni går, när ni busar, när ni är ute och går osv. Försök få henne att sammanknippa klick inte bara med godis, utan att det ska vara kul, rörelse och fart. Tycker hon att det är lite obehagligt, kan det bli för stor press och hon kan ogilla träningen med den.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[rightPAW]
0

#25 Det lät riktigt bra, tack för tipset!

tsset
0

Har du möjlighet så "visa" henne gärna med en annan hund som är klickertränad sen tidigare och reagerar rätt på klicket. Kan stärka att se en annan hunds reaktion.

Därtill en tanke. Kan hon känna för mycket press? Det är ju lite så att när man ställer sig där med klickern i hand första gången så går man snabbt över till att vänta in beteenden att belöna för. Man står och stirrar på hunden för att kunna upptäcka minsta lilla rörelse… och tänker inte alls på vilken förändring detta är mot den "vanliga" träningen. Hunden upplever bara att "matte står stel, rakryggad och stirrar ut mig". Innan hunden lärt sig hur "leken" fungerar är det väldigt obehagligt för somliga.

Testa istället att göra det lite mindre tydligt, lite mer lättsamt. Sätt mindre press på henne. Titta inte mot henne utan lär henne bara principen - klick följs av något roligt. Utnyttja någon vana ni redan har, gärna en där hon får "ta utan lov" eller något där hon får varsågod först. Jag har som vana att slänga "dåliga" ostbitar till hundarna när jag gör frukost. De som ser bra ut hamnar på min smörgås och de som blir halva får hundarna när jag kastar ned dem. Där skulle jag kunna lägga in ett "klick" precis innan jag kastar ned ostbiten. Eller ett "voff" eller vadsom.  Har ni något sådant så utnyttja det! Eller använd klicket tillsammans med "varsågod"-signaler, funkar också. Så kan du växla mellan dem sen.
Eller sätt dig i köket och klicka - släng godis på golvet, klicka - godis, klicka - godis. Efter ett tag kommer ljudet inte vara lika läskigt då hon vänjer sig, men godiset fortsätter ramla ned och hon lär sig den där positiva kopplingen.

Lägg MASSA tid på inklickandet, det tjänar du på i längden! För jag är tveksam till om hon förstår att klicket betyder belöning faktiskt. Det är nog mer som att hon gör det du ber om och genomlider ljudet för att hon vet att det vankas belöning. Alltså som att ett kastrull-lock rasat ned eller nåt - "jag ska bara ta mitt godis också skyndar jag iväg sen". En hund som förstått klickandet, och alltså gjort RÄTT koppling, går iiiiiingenstans efter ett klick. De är snarare svåra att få iväg ;)

[Driva]
0

#27 det är sant, att hunden inte vill gå iväg. Så fort Nellie ser att jag tar fram klickern så börjar hon genast göra alla konster hon kan och har hon fått ett klick är det ibland svårt att få henne att förstå att nu är träningen över. För hon gör allt för att få sitt klick :)

Vattnadal
0

#28 Jag är alltid noga med att visa hundarna att "nu börjar vi träna". Jag visar klickern, är i ett rum med bara en hund, tar fram 10 godisar, sen vänder jag mig mot hunden. Ska vi använda ett föremål (låda, musmatta ed) lägger jag fram det, och tar alltid undan det när vi gör micropaus för att ta fram nya godisar oxå. Sen går vi från rummet när vi är klara.

Många väljer ett ord som betyder slut på träningen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Zabina
0

#21 #24 Tack! Glad