Tappa vinterpälsen
Våran Jack Russel har jättetjock päls nu på vintern, när tappar hundarna sin vinterpäls?
Har hört att vissa måste man kamma/slita bort den på.. stämmer det? :s
/Emma
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är olika från hund till hund när dom fäller. Min Greyhound har börjat fälla sin vinterpäls.
Man kan hjälpa till genom att borsta hunden, men slita behöver man nog inte göra :)
Däremot känner jag en gråhund som fäller stora sjok. Henne han kan sitta och plocka tuva efter tuva, alt borsta :)
Min släthåriga foxterrier har nästan fällt klart nu. På henne fungerar gummikarda bäst, och nu har hon behövt ett par bad efter långpromenader ute i slaskväder, efter baden ramlar en hel del död päls bort. Inte behöver hon borstas för sin egen skull, men det blir väldigt mycket vita hårstrån i HELA lägenheten annars, det är helt otroligt hur det kan sprida sig, jag har hittat enstaka strån på tandborsten, i smöret, i blomkrukorna och i akvariet. Pust
Vad har du för sorts jack russell? Är den strävhårig, broken eller släthårig?
De strävhåriga ska trimmas/plockas med jämna mellanrum. De släthåriga kan man hjälpa lite vid fällning med en borste eller gummikarda. En broken (saknar den mjuka underullen som dom strävhåriga har) kan också behöva trimmas för att få bort den döda pälsen vid fällning.
På min (strävhårig) märker man när det verkligen är dags för trimning, då börjar han fälla ut den döda pälsen. Men det är viktigt att få bort den gamla pälsen så man inte förstör hundens naturliga skydd mot regn, kyla och värme. Man ska absolut inte klippa/raka en jack russell, absolut förbjudet, förutom mellan tassarna och runt vulvan eller snoppen.
Antingen lämnar du in din hund hos en som trimmar, eller så kan man göra det själv. Kan lova att det är ett himlans jobb tar tid och är inte jätte lätt om man inte är van.
Fick du ingen info från din uppfödare hur pälsen skulle skötas?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
En fråga till er som har fällande raser. Ger ni något extra för att de ska fälla lättare/snabbare tänkte B-vitamin eller laxolja?
#4 Nej, inget alls.
#2 Vi borstar för hundens skull också, eftersom det kliar på honom då han fäller. Så vi borstar för både hundens och vår skull :P
Klenod fäller kilovis med hår känns det som. Det sätter sig överallt som #2 säger. Jag blev inte förvånad när jag öppnar en förpackning stearinljus. Dagen efter skulle jag ta ett ljus och där inne låg det små tunna vita hår!!
Hur i all världen
?
Jag har hjälpt Klenod med hjälp av furminator (som är verkligen jättebra) och sen så har jag badat henne en gång. Men visst, det hjälper just den dagen och kanske dagen efter, sen är det lika mycket igen! Suck :P
Medarbetare på Hundar.ifokus
#3 Jag har en broken.
/Emma
#4 Nej, jag borstar då min tik fäller.. Vilket är ca två gpnger per år.
#7 Min hanhund fäller också kilovis! Ryamatta DeLuxe.. 
#6 Stackarn, om det kliar på honom! Men då måste han ju älska att bli borstad, det måste vara en fördel:) Min tjej tröttnar på att stå still rätt fort, men hon står ut.
#7 Haha, ja, det är helt otroligt hur stråna sprider sig! Måste fråga, har din hund någon underull? Jag trodde inte att en furminator fungerade på en kort, släthårig päls utan underull? Som jag tror att en gd har. Fungerar det kanske jag skulle ta och införskaffa en sådan…Jag har inte tyckt det är värt pengarna om det inte fungerar.