Dalmatiner?
Hej alla! Har funderat på att köpa mig en dalmatiner när jag slutar skolan,, men jag är inte så säker på just rasen.. Är det någon som har erfarenhet eller kan tipsa om något om just dalmatiner.
Tycker de är jättefina och av det jag läst är dem av kvaliteerna som passar mig :)
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!
Dalmatiner kräver en hel del.
Det är en aktiv ras som man kan pyssla rätt mycket med inom olika saker.
Över lag ingen småbarnsfamilj hund med söndagspromenad med barnvagn och långsamt tempo, även om man säkert kan forma en dalmatiner till det också.
Men det passar inte rasen tycker jag.
Det är en trevlig ras i mina ögon.
En vacker hund, även om man aldrig ska låta utseendet styra mer än syfte m.m.
#1 Vet du någon ras med lika behov?
Jag har endast sett dem på håll, så har ingen aning om hur de är, var dock på sthlm's hundmässa och prata med en i deras monter. Hon beskrev min drömhund, men när jag kom hem och läste på lite så visade det sig att hon "strukit" alla rasens problem
så litar inte riktigt på resten som hon sa.
Vad har rasen för problem då? Jag menar vanligt förekommande, problem finns ju i alla raser;);)
Skulle också vilja veta, jag har funderat på dalmatiner :)
dalmatiner, världens finaste hund :) jag växte upp med en dalmatiner som hette Pajas. gud vilken underbar hund, men krävande, men hunden blir som man uppfostrar den, långa promenader, strikta regler och mycket kärlek!
En blogg om mig och min fralla! http://majkens.blogg.se

Jag läste lite om dalmatiner och det är just det jag behöver! :) tror det kommer passa fintfint, fast ska prata lite med uppfödare osv för mer info.
En kompis till mig hade en dalmatiner då hon var 5 år ca. Det funkade sådär då mamman inte visste vilken aktivering de behöver, så dalmatinern förstörde huset.. bokstavligt talat.. Det slutade med att de gav bort honom.
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!
#2 Hur menar du? Raser med samma aktiverings behov och så… Jaa, vissa kanske skulle nämna dobermann och eventuellt rottweiler till det. Dock tror jag dalmatinern är snäppet lättare än de två raserna..
Ja, dövhet har jag hört.
Hur de ligger till med höfter och sånt vet jag inte.
Agressivitet i vissa linjer skulle jag tippa.. Man man får ju kolla runt. Som med alla hundar.
#3 Ja, det jag har läst och hört efter det att jag pratade med henne är saker som lynnes problem och allergier.
Inga större problem antar jag om man hittar rätt kennel och det är väl självklart att man kikar runt ordentligt innan man bestämmer sig, men att stå i en rasmonter och säga rent ut att rasen inte har några som helst problem tycker jag är oseriös.
Nu är jag visserligen fortfarande lite sugen på en prick…
#7 Precis vad jag menade! Tack
#8, Lynnesproblem, ja det är möjligt, då den precis som andra raser som varit med om plötslig oönskad popularitet överavlades med fokus på kvantitet snarare än kvalitet. Jag pratar naturligtvis om 101 Dalmatiner.
Den här tråden på Zoonen kan du ju alltid kolla upp. 

#8 Tyvärr är det många som vill sälja in sin ras till den milda grad att de försöker övertala alla att skaffa den och blundar för alla fel.
Jag satt i rasmonter där hela helgen och tror att jag pratade med 2 som jag tyckte skulle skaffa min ras, resten försökte jag övertala att låta bli.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#8 Den där länken gjorde mig bara mer sugen…
#10 Jag hade behövt träffa en som dig! Vilken ras?
Jag hörde en gång ett samtal mellan två "gubbar" varav den ena hade haft en dalmatiner. Han sa att den dalmatinern hade haft damp och att det tydligen skulle vara jättevanligt hos dalmatiner…. Hur sant det var har jag ingen aning om för jag vet inget om rasen, vet inte ens om hundar kan ha damp eller om det bara var ett uttryck för att hunden var jobbig, men äldre människor använder ju oftast inte såna uttryck som ungdomar gör men vad vet jag

#10 Jag har siberian husky, som jag avråder folk att skaffa, då nästan alla bara faller för utseendet. Sen har jag golden oxå, som jag däremot brukar kunna råda fgolk att skaffa, fast den rasen är ju sååååå tråkig tycker alla…
#12 Jag tror ofta att hundar folk säger att det är något fel på bara har haft otur. De har hamnat i en familj som inte ger dem tillräckligt med berikning, motion och arbete. Ofta är de dessutom missförstådda, då alltför få kan tyda hundarnas signaler och kroppspråk. Sen kan de dessutom vara stressade individer. Min Vidar utsattes för chock som 6 v valp, och det gär att han lätt slår över i stress även som vuxen. Äter han majs stressas han igång ännu mer, är "rå-dampig" skulle man kunna säga. Utan stress och utan majs, med motipn, folk som förstår vad han menar och lite berikning, är han en lugn och sansad trygg kille.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#12 Hundar kan diagnostiserad med ADHD Men later som i det fallet att den äldre mannen var förbannad pa sin hund med tanke att han valde att utrycka det i dom orden.
#0 Dalmatiner tycker jag kan vara en helt underbar ras i rätt händer som sagt. När man köper en Dalmatin sa gäller det att hitta en bra uppfödare med bra stabila avelsdjur bade fysiskt och psykiska stabila. Och sedan kan du alltid utveckla din hund uppfostra han pa ett sätt som du vill.
sjukdommar som tillhör rasen är dövhet och vet även att det har haft problem med höfter. Jag säger som sgat finns för och nackdel med alla raser det gäller att hitta en bra uppfödare med bra avelsdjur.
Härliga hälsningar// Felicia
http://twinkimesstars.weebly.com/index.html
Jag har en dalmatin. Underbar! Men viktigt om man skaffar en dalmatin är väl att dem är ruskigt bra tjuvar, så man måste verkligen "gömma" maten! Dalmatiner är min drömmhund, ända sedan jag var liten har jag viljat haft en, nu har jag en och i framtiden blir det fler.
Men iiih, DalmatinER heter det - ska det vara så svårt?
Ursäkta, men jag är så himmelskt trött på det där nu. Det är som att säga "Sett", "Schäf" eller "Terri" (Setter, Schäfer, Terrier). Mina ögon blöder.
#16 vem har skrivit något annat.?
#17 Du, i första meningen i inlägg #15 

Dalmatinern är som de flesta skrivit en ras med stora krav på sin ägare. MEn om man nehandlar den på rätt sätt och aktiverar den så är den en hund som är med på det mesta. Ett problem som jag stött på med denna ljuvliga ras är att de har lite problem med huden och får lätt eksem och allergier.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
#18 YybnynngjjjjTycker dalmatin låter bättre i det sammanhanget, än dalmatiner. Vet att det ska vara med er, men det är ju som en vanlig frkortning, eller hur? Ni förstod väl i alla fall att jag menade en prickig hund;)
Min faster har en dalmatin, världens underbaraste hund! Den hunden har aldrig tuggat sönder något föremål, utan bara sina ben, hennes man är ofta ute o springer o då följer självklart hunden med. Så om man tränar hunden rätt så får man en jätte mysig hund! De gäller alla raser med=)

#21 Min dalamtiner har inte heller tuggat sönder något (förutom sina leksaker) ej heller aldrig stulit mat. Pappa har katt och kattmaten står framme även när Casper är där ensam och han rör inte maten så visst finns det väluppfostrade dalmatiners med. Inte alla stjäl mat.
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
#22 Nej precis, men ger man inte en hund tillräckligt med motion hur väluppfostrad den är så blir den rastlös o gör saker den inte brukar göra.
Min hund är ute och rör sig hela dagarna, förutom ca 1-1,5 timme och då stjäl hon mat.

Träffat 3 dalmatiner under mina hundägar år, två var aggresiva speciellt mot andra hanhundar och 1 var nervös men trevlig liten gentleman som var kastrerad. Så inte det bästa intrycket av rasen…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
en liten fråga, haha, inget viktigt men på de flesta bilder man ser av dalmatiner så har de selar! det gäller även de jag har sett i "verkligheten", varför är det så? eller är et en tillfällighet?
#26 Tror det bara är en tillfällighet.. 
endel har problem med magen så specialfoder behövs, min morbror hade en dalmatiner ett tag men hon fick så mycket allergier tillslut så hon blev allergisk mot människor, men sen har ju det till stor del med att göra vilka hundar man avlar på, den han tog ifrån kan inte ha varit kry i huvet för hon ville fortsätta avla på den dalmatinern han hade, (min morbror hade)
Jag tycker det verkar finnas mycket problem mentalt hos dalmatiner, och dem problemen kan vara svåra att träna på om man inte är riktigt hundvan vid den typen av hund.