Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2952 ggr
imsuchadiva
0

Slår sin hund

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Känner en kille som är väldigt hård mot sin hund. Dels tar han tag i henne hårt så fort det är något som han inte tycker är okej. Tx om hon lyfter på huvudet när hon ligger och han ska klippa klorna. Har varit med ett flertal gånger vid både kloklippning och övriga vardagssysslor och han tar ofta tag i henne så hon piper. Han har även talat om att han hon han kallar in henne och hon inte kommer så springer han fram och slår henne. Jag har försökt att prata med honom., sagt att de inte är okej. Behövs verkligen inte en hård hand på den här hunden. Hon är en underbar korsnings ( golden/labbe) tik på 1-2 år. Vad ska jag göra för att få stopp på dessa dumheter? Jag har inga film eller bild bevis på att han är hård, men han har dels även talat om för mig att andra klagar på att han är hård mot henne. Något måste göras. Men vad? Snälla hjälp! (Visste ej vilken grupp jag skulle placera tråde i)

reverse
0

Anmäla honom är en början, förhoppningsvis tas hunden ifrån honom.

//Lina

zoolatri
0

Om han inte lyssnar på dig och ändrar sig så bör du göra en polisanmälan, då ska han inte ha djur. Stackars hund!

imsuchadiva
0

Är det bara polisanmälan som gäller? Man kan inte anmäla till något annat först så han får en varning? Hunden är hans allt, även om han inte alltid visar de så bra, men när han inte är hård mot henne så är han verkligen underbar. Ingen ursäkt att slå,men ja jag tror ni förstår..

alva-m-t
0

Som dom andra säger tycker jag att du ska anmäla det,. då kommer han troligtvis förstå allvaret i det han gör. Det tror jag

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

[Forest]
0

jag har med en som jag reagerat väldigt starkt på tyvärr är just dessa personer helt döva på höra på tips eftersom de lever kvar i 70talets fostran som många redan då ansåg förfärligt onödigt hårdhet. Jag tror faktist att det bara är att anmäla men saken är den när jag gjorde anmälan var jag tvungen att ta bevis på att hunden led/slagen mm… O lätt o stå o filma det, neee. Jag har dok sagt till o visat vad jag anser man måste skydda de som är svagare.

imsuchadiva
0

Låter som de får bli en polisanmälan iaf då. Dock har jag ju som sagt inga bevis mer än de jag själv bara sätt med egna ögon och de han sagt.

zoolatri
0

#6 Lycks till och stå på dig, förhoppningsvis kommer han inse att man inte kan behandla levande varelser på det sättet.

AnneN
0

Du kan även anmäla till djurskyddshandläggare på länsstyrelsen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Yezz-an]
0

Man kan gå in på Länsstyrelsens hemsida och klicka på det länet som djuret vistas i (tillhör/ägaren bor i).

Örebro län

Västmanlands län

fidojunior
0

Prata mer med honom. Han förstår antagligen inte att han är för hård. Tala om varför han inte behöver vara hård, vad som är så bra med att inte vara hård och vad konsekvenserna kan bli. Mina släktingar i Thailand slog deras hund när hon skällde, det gjorde att hon var aggressiv mot just händer och bet händer. Vi sa åt dem att det var fel och de slutade sen med det. Nu är hunden helt annorlunda, inte alls lika aggressiv och man kan klappa den utan att få handen biten.

Hälsningar Olivia

Titta gärna in på min blogg

[Tess86]
0

Jag tror att många slår sina hundar för att de tror att hunden trotsar dem. Försök förklara för honom att när hunden inte lyder så är det för att den inte förstår eller är orolig. Om han då slår hunden eller är hårdhänt på annat sätt så lär sig hunden ingenting annat än att vara rädd för honom. Försök få honom att förstå att hunden vill samarbeta med honom om han på ett vänligt sätt visar hur den ska göra, att det är bättre att visa en hund vad som är rätt istället för vad som är fel.

Sen borde du som sagt också polisanmäla. Om du har en mobil som kan filma kanske du lite diskret kan låtsas att du fått sms eller nåt och filma en snutt.

Ketang
0

En polisanmälan kan man utan dåligtsamvete göra för det händer sällan något ändå. Men det kan vara ett uppvaknande för hundägaren!

Naiz
0

Jag skulle ringt länsstyrelsen och berättat som det va. Kan ju vara svårt att göra nåt av det då det inte finns bevis. Men gör det du kan för hunden :)

imsuchadiva
0

Jag har talat om för honom att jag tycker att han är för hård emot henne. Han har själv talat om för mig att andra klagat över att de tycker att han är hård mot henne. 

Talade med honom på telefonen igår kväll, sa att jag kommer göra en anmälan om han inte slutar vara så hård mot henne.
Han nekade att han hade sagt att "springer fram och slår henne vid inkallning". Hon hade bara visat sig rädd för honom under löpningen när hormonerna inte var i balans. Hon är en lydig hund som han har pli på talade han om för mig.
Sa även att han skulle anmäla mig för att jag "hotat" och sagt att jag ska anmäla honom.
Aja får väl se vart de här slutar. Ska försöka övertala honom att vi ska ses och prata om bland annat de här idag.

Naiz
0

försök få bevis.. då har han inget att sätta emot.