Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2053 ggr
Reby28
0

Husky?

Hej!

Har någon ett bra tips på Husky kennlar, gärna i närheten av Stockholm eller Örebro? Jag har vart inne på rasklubbens hemsida men hittar inte någon uppfödare med hemsida direkt…

Om ni vet någon så skicka gärna länk till hemsida eller kontaktuppgifter :)

thilda-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Wildtribes kennel.. kan dock inte hemsidan direkt i huvudet men sök på Wildtribe så får du upp den direkt :) De är min moster men hon bor strax ovanför sundsvall

fettmedkevlar
0

Menar du Alaskan husky eller Siberian husky?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Vattnadal
0

Jag antar att du menar siberian, eftersom du nämner rasklubben. Klickar du på köpa husky och sen valpförmedling, så får du nr till valpförmedlaren. Där finns även en lista på de uppfödare som anmält valpar just nu.

Vill du ha en arbetande husky eller en showis?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Reby28
0

Jag gillar både Siberian och Alaskan… Vill ha en som man kan ha med på längdskidturerna och som man kan träna lydnad och agility med, typ. :)

Tack för tipsen!

Vattnadal
0

Alaskan husky är mer hundtyp än ras, och räknas således som blandras. Se till att åka runt på kennlar och träffa vuxna hundar, så att du vet vad du har att vänta dig, innan du börjar titta på valpar på allvar.

Det skiljer sig MASSOR inom både SH och AH beroende på hur kenneln avlar. SH kan avlas för utställningsringen, sprint eller långdistans. AH kan avlas för sprint eller långdistans. Temperament och utseende skiljer sig massor, och för att få koll bör man alltså träffa vuxna hundar.

MVH Elin

thilda-
0

min mosters hundar föder upp väldigt bra hundar =) Deras hundar skulle trivas lika bra som sällskaps hund mitt i centrala stockholm i en lägenhet som en draghund i fjällen.. A och O att ha en draghund men inte använda den till det, är att aktivera den mycket och cykel träna så dom får springa och även simma en hel del under sommaren

Vattnadal
0

#4 Har du funderat på samojed? De är mer allroundhundar och passar det du vill göra bättre.

Det extrema med huskyn är att den har väldigt svårt att vara ensamhund, får ofta problem med separationsångest och kräver en hel del i motionsväg för att vara nöjd.

Om man har mer än en hund, inte lämnar den ensam och kan ge den inte bara promenader, utan även cykla, klövja, åka skidor eller helst släde då, som den är framavlad till, så att den får trötta ut sig fysiskt 3-4 gånger i veckan har man en nöjd hund.

Du är varmt välkommen att hälsa på oss och träffa våra hundar. Vi har 9 siberians och 2 gamla alaskan huskys samt en alldeles perfekt allroundgolden som kan göra allt de kan (fast inte lika snabbt och långt) och lite till. Vi finns några mil norr om Gävle.

MVH Elin

Vattnadal
0

Vi ska till Bjursås utanför Falun på SPHK Gävle/Dalas utställning sista söndagen i maj. Då finns alla 4 polarhundsraserna på plats och massor av uppfödare att prata med. Känns det långt att åka kan du alltid ta dig till oss och sova en natt, och sen följa med på utställningen.

MVH Elin

Reby28
0

#7 Är inte så förtjust i Samojed…

Jag har nu sökt till Rymdgymnasiet i Kiruna (byter alltså skola) och om jag kommer in där flyttar jag direkt. Egentligen vill jag ha två hundar men jag har inte råd att köpa två, har dock hittat en superfin tjej på 10 månader som jag förhoppningsvis kommer att köpa. Hon ska enligt ägaren vara lite reserverad mot andra hundar men absolut inte elak.

Vattnadal
0

Har hon bott inne eller i hundgård? Är hon från arbetande linjer, om ja, vilken sort? Varför ska hon omplaceras vid så ung ålder?
Huskyn är framavlad för att kunna samarbeta med främmande hundar, och är språksäker och signalkänslig. Kan det bero på att andra hundar är för påflugna att hon är reserverad? Be gärna att få se henne i umgänge medf rrämmande hundar, så att du kan bilda dig en egen uppfattning om det är reserverad eller aggressiv.

Några bra frågor att ställa innan du bestämmer dig.

MVH Elin

Reby28
0

Jag har ställt "alla" frågor (så många att jag inte kan komma på fler, man vill ju vara på säkra sidan ;) redan och innan jag bestämmer mig ska vi få åka hem till dem och titta hur det ser ut och hur hon beter sig hemma.

Hon bor tillsammans med sin kullbror och han umgås hellre med henne än vad hon gör med honom så att säga. Hon har inget direkt emot andra hundar men väljer oftast inte själv att umgås, hon kan hälsa och tycka det är kul en stund men sedan så är hon gärna för sig själv.

Sen så är hon rumsren och har bott inne sedan hon vart leveransklar i princip. Omplaceras pga tidsbrist.

Ungefär så har nuvarande ägaren sagt. Vi får väl se! :) Tusen tack för engagemanget!