Uteslutas från SKK
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en liten fundering:
Om en registrerad uppfödare (med kennelnamn och allt) parar sin tik med en hane utan stamtavla (hanen ska vara "renrasig" då båda föräldrarna har stamtavla, men hanen klassas ju fortfarande som blandras då ingen stamtavla finns) kan uppfödare uteslutas ur SKK pga detta?
Vet ju att det inte är tillåtet att föda upp blandraskullar om man är registrerad uppfödare hos SKK. Detta borde väl räknas som en blandraskull?
Någon som vet?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
"Du får som medlem i SKK-organisationen inte heller avla på blandrashundar/hundar utan stamtavla/oregistrerade hundar"
Källa:
aha där ser man. Tack så mycket #1!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#2 Så lite så. Oreggade anses ju som blandras och en reggad uppfödare får inte avla på blandras medvetet. Så dom begår fel om dom avlar på en oreggad eller ostammad.
Om en uppfödare avlar på två renrasifa hundar med stamtavla men olika raser. Kan dom bli uteslutna från skk då med?
Ursäkta om jag skriver detta här, men tänkte det är ju samma typ av fråga :)
#4 Ja så måste det väl vara då man åtar sig att avla på renrasigt. Att para två skilda raser är ju att göra en blandraskull.
Sant, så långt tänkte inte jag. haha. Det kanske är bra att tänka ett steg längre ibland ;p
TS Stämmer bra det är likadant med vissa färger jag är svag för tvåfärgad Pudel en svart med rödbruna fläckar= black and tan :) detta är något inte vanlig uppfödare i svergie avlar fram då det är en ickegodkänd färg hunden kan ha fin stamtavla men tja på utställning får man bara omdöme o tack hejsvejs med dig. Lite konstigt tycker jag då hunden som sagt var kan ha stamtavla och inreggad i SKK med. Jag hoppas att färgen snart blir tillåten dok är jag inte mycket för svart o vita pudlar men det är mer smaksak oxå :9
Att som SKK-ansluten uppfödare avla på hundar som inte är stamboksförda inom organisationen oavsett härstamning bryter mot grundreglerna.
≧◔◡◔≦
dock, om det är första gången brukar man bara få en varning om man lyckas hitta på någon trevlig historia om att någon hund "smet iväg" och betäckna en annan :P
Tycker det är bra att dem utesluter dem, enligt mig är den "renrasig-fast-utan-stamtavla-aveln" den mest oseriösa man kan hålla på med :P

En seriös uppfödare som missar tiden för abortspruta (vilken man inte borde om man är seriös) kontaktar SKK och berättar att ett misstag skett INNAN valparna föds. Då brukar inget ske, men om de anmäls i efterhand så kan de nog uteslutas ändå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#7 Jag har hört tidigare att 2 färgade pudlar inte är godkände inom SKK men hä bara för ett tag sedan såg jag 2 färgade pudlar på Blocket och dom skulle säljas med stamtavla, reggade i SKK..
Så jag undrar om dom kanske har gjort om dessa regler hos skk??
//Linda
**Kanske en hemmasnickrad stamtavla för att kunna sälja valparna till bättre pris?
11, Jag vet om 2 st black and tan pudlar som är renrasiga med stamtavla även utställda men som sagt de fick omdöme sen tack o hejsvej inte mer det är en icke godkänd färg. Dessa har SKK stamtavla.
Men som sagt det är inte godkänd färg så jag vet inte hur det är med att föda uppfom iaf jag har hört att man blir utesluten av skk om man föder upp dom. Men så finns det en jag vet om iaf uppfödare som har importerade tik/ar och åker tror det är holland o tysklan för para dom o de har stamtavla men om det är då skk vet jag inte?? Låter det vara osagt.
på flattarna har jag för mig att de som föds med gul färg blir inreggade, med att dem förses med avelsförbud.. men inte säker