När är det riskfritt efter löp?
Min hund har precis slutat blöda efter löp. Är det lugnt att ha henne lös, gå till lekhagen osv nu. Eller hur länge ska man vänta?

När började hon blöda? Jag brukar räkna 3 v från första blodet, och sen ta lite extra för att vara säker. Vissa tikar slutar blöda, eller får en mindre blödning när de går in i höglöpet. Titta på hennes beteende oxå, har hon slutat vika svansen åt sidan, ställer hon upp sig för hanar eller fräser hon ifrån?
Även om hon slutat löpa luktar hon fortfarande gott, så för oerfarna hanar kan det blir för mycket. De kan antasta henne ändå, så ha henne kopplad och testa först försiktigt, innan du har henne lös.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Hon är svår att se när hon blöder, så jag tror hon började blöda för ca 1.5 vecka sedan.
Vi träffar inte så mycket hanar, och nu har jag ju undvikit det. Läste att man kunde göra ett eget test med att lägga handen på rumpan, men det har inte gett någon reaktion…
Jag tycker hon har lugnat ned sig nu eller lugnat ned sig men är mer sig själv så att säga.
Men då väntar vi någon vecka till :)

Man kan trycka en bit toapapper mot vulvan för att se om det kommer blod, då håller man lättare koll på när det börjar och slutar blöda.
Vissa tikar har höglöp bara 2-3 dagar, medan andra kan para sig från dag 2-22 utan att skämmas. Vet att kinserna kan vara extrema med lång höglöp.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Min ena tik är svår att bedöma när hon börjar och slutar löpa. Hon är väldigt duktig på att hålla sig ren, därför ser man inte blod.
Jag får helt enkelt gissa mig till ungefär när hon började löpa. Och sen se till hennes beteende.
Jag brukar försöka gissa mig till ungefär när hon började löpa och sen räkna tre veckor fram, som jag har extra vakande öga på henne så hon inte gnussar sig mot stiliga herrar.