Hugger i handen efter godis
Nu börjar jag bli riktigt less. När vi är ute och tränar, använder klicker, och han ska få belöning blir han så glad och biter mig i fingrarna när han ska ta godisen. Få ju använda hela korvar om han inte ska ta fingrarna. I bland blir han så exalterad och tycker att det inte går snabbt nog att han hoppar och försöker ta det. Och ibland tycker han att han borde få belöning fast jag inte klickat.
Antar att det sista lugnar ner sig lite efter ett tag, har ju inte hållt på med klicker så väldigt länge. Men däremot känner jag att jag måste gör något åt att han biter mig i handen vid varje belöning. Ibland blir det så hårt att det gör riktigt ont.
Men vad kan jag göra? Har försökt avvakta lite mellan klick och belöning men det blir ju bara fel, då tappar han intresset och börjar med ngt annat istället.

Lägg godiset på marken framför eller lär hunden att ta den i luften. Att ta den i luften ökar också hundens koncentration under träning, eftersom den vill hinna se när godiset kommer flygande :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ge inte godiset då han biter eller då han hoppar. Då kommer han till slut på att man inte får godis om man biter och hoppar, och då gör han på ett annat sätt. Belönar ni då vid rätt tillfälle så lär han sig hur han ska göra.
Lär in ordet "försiktigt" :)
Min hund är lika dan.. Är man inte nog snabb och få undan fingrarna så blir dom stort sett "avklippta" när jag lärde in ordet försiktigt så hade jag godis i handen så den jämt stack ut lite.. och då började min hund att slicka på handen istället och sen mata jag ut lite i taget och sa försiktigt, försiktigt och skulle han råka "hugga" till då sa jag AJ **högt
**och sedan börja om igen ;) till sist så kunde han ordet och då tar han godiset med tungan istället
JAg hade samma bekymmer med min när hon kom. Jag gjorde så att jag gav inte godis alls som belöning under en period. Tränade dessutom mest passivitet och övningar som dämpar stress, att hon skulle ligga ner, ha ögonkontakt och sådana saker. Jag belönade med smekningar endast. När hon lärt sig att slappna av och vara passiv, provade jag med godis igen. Nu är det inga problem alls.
Träna på "hur man får tag i den där godisbiten" - lär din hund hur man ska göra helt enkelt, vad som lönar sig.
Hur ger du godiset? Mitt i handflatan eller har du ett gäng i handen och matar ut mellan fingrarna så att säga? Om det sista - hur ska din hund känna vad som är vad? Går ju väl med försiktiga hundar, men varför bråka när det går att lösa på enkelt sätt? Godis mitt i öppen handflata. Träna genom att ta fram en stängd hand med godis i, så länge han försöker ta godiset så får ha inte tag i det. Välj själv om du vill låta honom försöka eller om du vill ta bort handen, jag föredrar det första då man undviker jagande av hand och det ändå går väldigt fort då ju hunden har hög motivation och alltså lär sig snabbt. Så fort han gör något annat än att försöka ta godiset, förslagsvis tar kontakt med dig, öppna handen och klick/varsågod/bra. Snart kan du jobba med godis framme, han jobbar för att få godiset men med koncentrationen på dig då du styr när han kan ta det där godiset eller inte. Tittar han på godiset försvinner det, lyssnar han på dig får han det.
Utöka gärna till att kunna ha godis i öppen hand också utan att han tar det. Ha handen öppen, försöker han ta så stäng. Det kan han sen tidigare, men nu är målet att han ska kunna göra annat trots den öppna handen med godis. Så fort han gjort rätt, sitt eller vad som, så klicka/ge okej och han får ta godiset.
Vill du så kan du utveckla detta till en öppen/stängd hand-princip, som i stort sett betyder att hunden gör rätt så länge handen är öppen.
Utöka gärna en bit till till att kunna ha godisbelöningar externt. Tänk matskålen och sitt, fast en väldigt uppgraderad version. Godis på ett lock eller liknande (så hunden hittar). Försöker hunden ta så ta handen över. Om hunden gör något annat, t.ex. vänder sig från skålen mot dig, klicka och belöna. Gör om. Snart kan du jobba på stora avstånd från skålen och när han gör rätt så skickar du honom till skålen. Väldigt bra för att slippa vara beroende av att ha belöningen på sig hela tiden.
därtill ger ju allt detta självkontroll som är super.
Fråga - måste du ha godiset i handen? Han vet ju uppenbarligen redan att godis i din hand är hans och han går egentligen på muta känns det som. eller - så känner jag när jag tränar, vet de garanterat att de ska få något kan det faktumet ta över (i början av träningen iaf). Vad händer om du låter godiset vara kvar i fickan tills du klickat? Ja, det kräver att du övar på tekniken och förbereder så du snabbt kommer åt godiset men å andra sidan ger godiset dig en liten tidslucka att jobba under. På så sätt blir det tydligare för honom att "nu får jag lite av det där för det jag har gjort" än om du redan har det i handen för där vet han ju att han ska få det och tycker att han redan gjort sig förtjänt av det. Underlättar medan du jobbar mot att kunna ha godisstörningar och externbelöningar ;)
Tack för alla era svar.
#5 Nej jag har inte godiset i handen till att börja med utan tar det från fickan, har testat med att ha det i handen men det var ännu värre.
Men ska testa att träna det med att ha godis i handflatan.
#6 Ren och skär "ta fint"-träning från fickan kanske? Utan att blanda in klickern, annars förstör man dess mening. Ta ur en godis ur fickan, gör han minsta lilla ansats att ta godiset så stoppa tillbaka i fickan. Så länge han inte attackerar handen så kommer godiset närmare och tvärtom.
#6 Ren och skär "ta fint"-träning från fickan kanske? Utan att blanda in klickern, annars förstör man dess mening. Ta ur en godis ur fickan, gör han minsta lilla ansats att ta godiset så stoppa tillbaka i fickan. Så länge han inte attackerar handen så kommer godiset närmare och tvärtom.

Jag har en hund som fungerar så. Jag började göra så att jag höll fram godis, och tar bort handen om han biter, nöter så ända till han tar försiktigt. Nu kan han ta försiktigt, men inte om han blir väldigt stressad. Då jag skvallertränar för hund, kan han gå upp i varv flr mycket för att kunna ta fint. Jag kastar då godisen till honom, för att slippa bli biten i fingrarna.
Öva på att kasta godis inne, på olika platser, i olika miljöer, så att han blir duktig på det. Du kan för all del klicka och sen kasta, för att ytterligare befästa klicket i svåra miljöer.
Träna doggiezen, dvs jag får bara godis om jag tar fint, utan klicker, börja hemma, försvåra sakta med störningar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
har inte läst igenom vad alla andra skrivit men ger mitt tips endå.
jag har iofs tränat på dehär sen min hund va valp (vilket gör det enklare) men det jag har kört med är att hålla godisen mellan fingrarna men låter bara en liten bit sticka ut så att han inte får tag i den och ger inte godisen förens han "tar fint". Något annat jag också gjort är att säga ta fint och varje gång han "huggit" efter godisen/handen så har jag gett han en liten smäck på/över nosen med pekfingret och långfingret och sagt ett skarpt Nej tills han tar fint. Har iaf funkat på dom hundar jag haft å göra med. :)
Något annat jag också tänkte på va att det går nog mycket lättare att träna med det här innomhus då hunden kanske är lugnare. Och att börja utan klicker och sen när han blivit duktigare så kan man börja med klickern igen.
Det va iaf mitt tips men självklart varierar det ju vad som funkar och inte funkar på olika hundar :)