Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2903 ggr
Arrowhead
0

För kort tid?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När man tänker på valpar tänker man ju oftast på små knubbiga lurvbollar, eller hur? :)
Hur länge bör valpen man tar hem fortsätta äta valpmat? Vi har slutat för tidigt med typ alla våra hundar med tanke på att de vuxna blir för tjocka annars, så våran lilla tik vi har nu (powder puff) är sjukt smal, man kan känna revben, ryggrad och allt jättetydligt, man ser de tillomed :S Har försökt få henne att gå upp i vikt men hon är väldigt kräsen, vägrar äta burkmat, tackar nej till chips och liknande om man ger henne de… Våra andra hanhundar vi har nu var likadana i början, jättesmala men dom började lägga på sig efter två års ålder, så min egentliga fråga nudå e är det normalt? Börjar hundar lägga på sig vid två år när dom slutat växa? eller e de bara så hos oss? :S De e ju inge fel på henne, hon är världens mysigaste, snor strumpor, älskar att bli kliad, busar mycke med  hanarna, tror säkert att hon med kommer lägga på sig efter två år :)

Maja2
0

Vad får hunden för foder nu?  Du säger att hon tackar nej till chips, och det är ju en himla tur, för chips är inget man ska ge hundar överhuvudtaget.

[Yezz-an]
0

Nu är inte jag helt tvärsäker på att jag minns rätt….
Men jag tror att min lilla loppa var 1 år innan hon gick över till vuxenfoder från Eukanuba Puppy. Jag följde rekommendationerna på påsen.
När jag köper nytt foder så läser jag portionsangivelsen och går efter den tills jag ser att hunden blir för mager eller för tjock. Sen ökar jag på eller ger mindre beroende på min hunds hull.
På vintern är inte mina hundar lika aktiva så då får dom mindre foder.

För mig är det lite svårt att enbart gå efter foderpåsens rekommendationer för det finns så många tillfällen som mina hundar får gott-gott-belöningar i samband med träning. Dessutom så äter inte mina hundar alla mål hemma. Dom är utlånade till vänner och dagis. Så jag har inte hundra koll på exakt hur mycket dom äter. Märker jag att lill-loppan är ordentligt rund efter en helg hos extramatte så får hon mindre portioner på vardagarna hemma hos mig. På torsdagar går loppan på kurs och får troligtvis gott-gott-belöningar där i samband med kurs, så därför får hon ingen middag alls hemma.

Min större hund har haft perioder då hon känts för mager. Ibland har hon inte varit så matglad, men då har jag 'hotat henne' med att ge bort maten till katten. Då kan hon ligga och vakta maten en stund, för att sen äta upp den när hon blir nervös för att katten cirkulerar i köket Flört Eller så kastar jag foderkulor på marken när vi är ute och går. "Ta den!" ropar jag och så springer vi ikapp.

Men för att svara på huruvida det är normalt att lägga på sig vikt efter 2 års ålder….. Så tror jag det helt beror på hur mycket mat man ger hunden Oskyldig

Arrowhead
0

#1 Asså de var mest ett exempel, många hundar skulle ju inte tacka nej till chips, menade mest att hon var så olik andra hundar :) vår äldsta hund brukade få fredagsmys i form av ostbågar hos sin uppfödare, hon brukade ta och slänga ut några nävar så fick hundarna äta bäst dom ville, nu e han galen i allt som har med ost att göra ;)

#2 oj, de var mycke^^ okej :) ja, vi gör ju allt rätt, oftast står maten framme, men hon äter inte ändå, rynkar på näsan och går därifrån när man erbjuder nåt, men hon är ju pigg och välmående så :)

Karmatarerskanise
0

HAr alltid följt det som står på påsen!

[Forest]
0

TS jag har med superkräsen liten ras därmed smalnar hon av snabbt, som nu är hon i någon växtperiod o ska väl fylla i sin kropp. Så nu är hon smal igen :C Men jag har gett mycket mat ger färskfoder nordic bas till henne + ger rå kyckling och märgben. Men iaf hon äter sin mat fast hon nu får mer än vad hon ska äta :) så förhoppningsvis är hon bra nästa månad i hullet igen brukar gå snabbt :P

Delvoriah
0

…jag har tidigare googlat runt lite på ämnet att få en hund att gå upp i vikt, och då var det flera som ansåg att det bästa var att ge ister (dvs grisfett) tillsammans med fodret. Man ska dock börja med att ge lite fett, och sedan öka. Jag har ingen exakt dosering för liten hund dock.

http://brisingasmycket.se

PetraKarin
0

#6 Jag tror inte det är bra att ge ister som tillskott om man inte vet vad man gör. Det höjer ju andelen fett brutalt och risken blir då att hunden får för lite protein, vitaminer och mineraler. För jag gissar att ister inte innehåller mycket mer än just fett?

TS det är ingen fara att börja ge vuxenfoder före den är färdigväxt så länge fodret inte är för "endast vuxna hundar". För så länge hunden växer behöver den en särskild minsta mängd av vissa näringsämnen. Men står det t.ex. "för alla hundar" eller "för alla livsstadier" på påsen kan det ges även till valpar.

Samtidigt är det ingen fara att ge valpfoder längre än den egentligen behöver det, det enda som kan hända är att den blir lite överviktig.
Det kan vara jättebra för en hund som har svårt att hålla hullet (underviktig alltså) att få valpfoder för då får den i sig mer energi i det lilla den äter. Man ger ofta valpfoder till vuxna hundar som behöver öka i vikt.
Så du kan gott byta tillbaka till valpfoder tills din hund är bra i hullet igen.

Om din hund äter dåligt när du har maten framme jämt tycker jag att du ska prova att ge målen på bestämda tider, förslagsvis tre gånger om dagen. Och prova att blöta upp det, gärna med varmt/ljummet vatten, så att mer smak och lukt kommer fram.

[Forest]
0

kan på TS om din hund inte är bra i hullet forsätt ge valpfoder ett tag till du : )det är fetare foder.

Delvoriah
0

#7 Jag gav det vid några tillfällen, och min hund åt samma mängd torrfoder som tidigare, men jag förstår vad du menar.

PetraKarin
0

#9 Men äter hunden av det så är det nog bättre att du ger just valpfoder för att få upp vikten, alternativt högenergifoder/foder för aktiva hundar. 
För det är mer energikoncentrerat. 
Av en deciliter valpfoder/högenergifoder får hunden i sig mer energi och fett än från en deciliter vanligt vuxenfoder.

Vanligt vuxenfoder innehåller mera bulk (utfyllnad) så att hundarna ska bli mätta men inte lägga på sig, inte direkt vad din hund är i behov av eller hur? ;)

Delvoriah
0

#10 Ja, valpfoder låter onekligen som det bästa i TS fall!

PetraKarin
0

#11 Oj nu blandade jag ju ihop dig med TS. Sorry.

Men tur att du tog det på rätt sätt.

Rådet kvarstår.

zoolatri
0

" Vi har slutat för tidigt med typ alla våra hundar med tanke på att de vuxna blir för tjocka annars".

Vad menar du med att de vuxna blir för tjocka annars? Att de blir tjocka som vuxna eller att de vuxna hundar du har hemma blir tjocka av att tiken äter valpfoder? Eller ger du alla av samma foder?

Arrowhead
0

#13 Våra större hundar blir tjocka om vi ger valpfoder. den ena e redan alldeles för tjock, gick upp i vikt efter kastreringen. problemet e, vi har alltid maten framme, tiken äter inte så hanarna jagar bort henne och äter upp de med.. att ge på bestämda tider till alla skulle nog bli problematiskt med vår ena hane, han är riktigt fräck tar dom andras mat innan han går till sin egen. vi kan ju lixom inte stänga in honom när dom andra äter va?

zoolatri
0

#14 Om han tar de andras mat och ni inte kan stoppa honom så kan det nog vara en bra idé att stänga in honom.

Annars kan ni prova något jag kört med här hemma när jag haft kattungar, är tiken mindre än de andra hundarna ni har hemma borde det fungera bra. Gör i ordning ett ställe där hennes mat står där bara hon kommer åt den. Gränsa av med tex kompostnät så att bara hon kommer emellan eller ta en stor låda med ett lagom stort hål till henne, som är för litet för de andraGlad Prova kan man ju alltid!

För nog är det bäst att en för smal valp att få äta valpfoder så länge som möjligt. Har ni provat att köpa färskfoder? Många hundar har bättre aptit på det är på torrfoder och burkmat. Då kanske ni kan ge henne extraportioner och ändå ha det andra fodret stående framme.

Arrowhead
0

hm, ja kanske kan prova nåt sånt.:) men nej, alla hundar e lika små så dom kommer nog åt^^

PetraKarin
0

#14 Men olika hundar behöver ibland olika sorters foder. Att dom snor av varandra är ju ingen ursäkt att ge dom "fel" mat.

Då får du ge dom på bestämda tider och gränsa av. Ge dom mat i olika rum eller i komposthagar.

Om det är bara hanen som snor så självklart kan du stänga in honom. Varför inte? Det är ju en jättebra idé om det skulle lösa problemet. Han kan ju också få mat och kanske ett tuggben när de andra äter ifall han äter fort. Så kan de andra få äta ifred och han sen komma ut när de är färdiga.

[4paws]
0

ts

pröva ge doggys valpfoder :P min tik är mycket kräsen och hon älskade det fodret! hon har gått upp ca 2-3 kg sen valparna slutade dia :D

jag är lite lat av mej så jag mäter aldrig upp mat utan hon har alltid mat framme, så hon kanske har ätit för mycket, hon har dock perfekt hull och ser nästa nfet ut jämfört med vanliga fall

lycka till

ja doggy är ett billigt foder, men min hund får den mat som hon äter, om de andra märkesfodren i zoobuktiker var så bra, varför vill min tik inte ha det har provat diverse foder och hon har vägrat att ens smaka på de flesta av dem!

Rafflan
0

Vi ger valpfoder så länge det på står att man ska göra det på foder säcken, tror det är tills dem är typ 1 år. Bli hunden för tjock av valp fodret ger vi bara en mindre mängd. Blir hunden för smal ger vi lite mer.

Hur mycket man ska ge står på säckarna men det är bara en riktlinje, alla hundar(djur) är individer och man måste anpassa det efter dem ;)

Lite frågor: Varför blir dem vuxna tjocka för att valparna får valpfoder? valparna bör ju få foder så länge dem ska ha det av en anledning, det är ju inte "bara för att". Jag tycker inte man ska anse det normalt att hunden blir mager när den växer, speciellt inte om det är en liten ras.

Har du provat ge henne saker som köttbullar? om hon äter det kan du ge henner mer torrfoder, eller ge henne mat 1 gång extra/dygn. Äter hon inte ens saker som köttbulalr osv och är mager bör du kolla upp henne hos veterinären. Och äter hon rätt mängd oich bra torrfoder men fortsätter magra bör du också ta henne till veterinären. För då kan hon vara sjuk.

Arrowhead
0

#19 För att dom vuxna snor maten, eller hon låter dom få den för att hon själv inte vill ha de. hon äter när hon själv vill, tigger mat av oss, hon brukarr få våra rester. tror inte hon är sjuk för i övrigt så är hon helt normal, extremt busig, har en rolig fetisch för strumpor :P