Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 3271 ggr
karinnos4
0

hund som stirrar på människor

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej alla! jag har ju skrivit en del här att jag behöver ite tips med inkallningen och så, jag har försökt att skvallerträna honom (det verkar nästan vara enda sättet att få honom hundraproentig i inkallningen), dock har jag inte kunnat använda en klicker, då jag inte har någon sådan än, så jag har försökt att när han ser en människa, att då göra ett ljud, så kommer han till mig och får belning (godis i det här fallet). Dock är han en blanding av bland annat Sibirian husky, schäfer och labrador, och ja, han behöver en del motion, han är ju också bara 8 månader, så jag måste helt enkelt ha honom lös ibland. Han har aldrig brytt sig om människor förut, han försöker inte dra fram till dom när man möter någon till exempel, så idag kollade jag noga att det inte fanns några hundar i närheten och släppte lös honom, men så händer något som inte brukar hända, han springer iväg en bit och ställer sig och stirrar på en människa, helt okontaktbar, jag stannade så jag också då det verkligen kändes som att han skulle springa fram till människan om jag röde mig några steg framåt, jag försökte med allt, ropa glatt, argt, kasta pinnar (som han anligtvis älskar) kasta leksaken, kasta godis, men han var helt okontaktbar, det här har liksom aldrig hänt förut. Är det mina (misslykade?) försök att skvallerträna honom utan klicker (går det att göra det?) som har gjort det här? eller kan det vara att han är understimulerad? (jag har varit sjuk i några dagar så vi har inte kunnat vara ute på långpromenader utan endast lite kortare promenader, dock inte jättekorta), eller vad kan det vara? vad kan jag göra åt det här? för det känns lite segt när han aldrig har brytt sig om människor förut. alltså han vill ju inte anfalla människorna, men typ springa fram och hälsa, men det vet ju inte dom människorna, han är ju ändå rätt stor, trots att han bara är 8 månader. jag kan ju tillägga också att igår fick en man hälsa på honom som gick förbi, kan det ha något med det att göra? MVH Karin

tsset
0

Han håller på att växa ur valpstadiet och börjar dessutom bli lite säkrare i sin nya miljö - inget konstigt alls. Och han kommer nog göra fler såna här försök, i valpstadiet har man det lätt, det är när de växer på sig och tar för sig som det riktiga jobbet börjar.

Nej, detta beror inte på att du skvallertränat honom utan klicker och ja, det går utan problem.

Det du ska göra åt det här är att ha honom i lina eller koppel - punkt! Nu har han en gång sprungit iväg mot människor och det är fullt tillräckligt för att få lina på och börja jobba med detta. Det spelar ingen roll vilka raser han har i sig, hur stor han är eller hur mycket motion han behöver - du ansvarar fullt ut för att han är under kontroll och vill du inte stå med en anmälan på dig, riskera att din hund skadar någon (med eller utan mening) eller för den delen att någon annan skadar din hund i rent självförsvar(jag och fler med mig tar till alla möjliga medel för att hålla en hund ifrån våra egna, eller från mig själv för den delen, känner man inte hunden vet man inte vad den har för avsikter och somliga tar till hårdast möjliga direkt medan andra testar sig fram tills hunden är väck) så tar du på hunden lina. Punkt.

Det du bör göra är att nu utveckla skvallrandet till människor också. Locka och tjoa när han redan gjort fel kan funka för att bryta när något redan hänt, men det är inte rätt väg att fortsätta på för att lära honom att inte gå mot folk alls. Ta istället skvallerträningen hit också och lär honom redan i koppel hur han ska göra.

Jag föreslår att du INTE gör ett ljud när han sett folk och sen låter honom komma till dig. Du riskerar att han fortsätter gå framåt tills ditt ljud kommer, det är ju det som ger ljudet, och går han för långt hör han inte ditt ljud. Har du i övrigt klickat in honom så han vet vad ditt ljud betyder? Annars är det bara en brytning och inte alls samma sak. Han måste veta att "ljudet"=jag gör rätt och ska få belöning, annars är det värdelöst att använda.
Låt honom ta ansvar för att komma tillbaka istället. I början kan du belöna honom för att se en människa, gå ganska snabbt över till att belöna för att han vänder sig till dig för mer belöning. Alltså under samma sträcka. Var tyst och belöna så fort han vänder sig till dig. Du ska inte tala om för honom att någon kommer och att han därför måste vända - han ska vända och tala om detta för dig och samtidigt vilja göra något kul med dig.

Börja i koppel, på vanliga promenaden. Få det på rutin i koppel först, sen lina på längre avstånd, sist lös. Det är bara dumt att fortsätta släppa en hund som "gjort fel", håll honom kopplad eller i lina och lägg stor vikt redan nu på att få till denna träning så kan du snabbare ha honom lös igen. Men några genvägar finns tyvärr inte.

karinnos4
0

Tack för tipsen! myket bra! en fråga bara, alltså han är itne speciellt intresserad av belöningar, varke ndet är leksak eller godis, jag kan beskria ett möte med till exempel en människa: Vi går i koppel, han ser människan och börjar stirra, alltså blir helt förstelnad, det är så jag har gjort ljudet, typ "kom" och då kollar han på mig och får belöning, men uppenbarligen hjälper inte det här. Alltså, jag förstår ju att han ska få belöning utan att jag gör något ljud, men det går liksom inte att få kontakt med honom om jag inte stannar honom, sätter en köttbulle preci svid nosen på honom, han tar den och fortsätter stirra. Hur är det jag ska göra? Grejen att jag har haft honom lös är att han blir jobbig inne annars, biter på saker, "slår" på saker med tassarna med mera. Jag är mycket medveten om att det här egentligen är understimulering och därför behöver jag även tips på hur jag kan träna honom psykiskt förutom trix och så. Väldigt tacksam för fler tips!

karinnos4
0

och sen en till fråga, vi brukar vara ute och gå tillsammans med en femårig schäfertik som är jättelydig, då springer han inte fram till människor eller så, samt att vi oftast går ut och går på kvällen, är det okej att han springer lös då, eller blir all skvallerträning "förstörd" när jag inte skvallrar honom då utan hundarna får springa lösa och busa?

tsset
1

en tanke är ju också spökåldern, med schäfertiken har han någon att "lägga över ansvaret" på och litar på att hon leder honom rätt. Nej, all träning är inte förstörd för att hundarna får leka med varandra, det kan jag lova ;)

Jag skulle i detta fall först försöka fortsätta gå, det där med människor är ju inget att bry sig om. Så länge man inte måste göra någon grej av det är det bara att fortsätta. Se till att ha mycket kul i närheten av folk, fortsätta leka (i koppel) trots att folk dyker upp. Skulle han dock reagera hårt på folk, och verkligen låsa sig och inte vilja fortsätta gå så skulle jag skvallerträna direkt. Först bara leverera köttbullar när han ser en människa, sen vänta ut honom tills han tar minsta lilla kontakt med dig och då belöna i mängder.

Han är på väg in i en jobbig ålder och kommer vara det ett tag framöver. Bara att bita ihop. För understimulansen - se till att ge honom fysisk motion under kontroll (inhägnad, långlina 15m eller dubbla långlinor=30m) som bollkastning eller jättesök av leksaker, löpning, simning nu när det börjar bli varmare… cykla. Tankenötter - lär honom namnet på alla sina tassar och att lyfta dem, lär honom att öppna/stänga luckor, sätta nosen mot din fot, ditt knä, din hand, ditt öra… eller varför inte "sätt nosen mot foten på personen jag pekar på"?

karinnos4
0

Tack för tipsen igen! :) jag har märkt nu att han blir intresserad av benbitar när jag håller i dom, jag testade nu på kvällen att ha honom i en lång lina, jag gick förbi människor och han hade bara kontakt med mig och då kastade jag benbiten till honom så att han fick leka lite, sen "halade" jag in honom (då det inte går att få tag på honom annars om man släpper iväg honom och då tappar han helt kontakten med mig), och tog benbiten, är det här fel strategi? är det här på något sätt att förstärka det här med jaktlekar? jag är lite orolig att när han är lös sen att han ska ta det som att "äntligen är jag fri och kan springa iväg med benbiten" och det inte alls blir som jag har tänkt mig, eller? vad tror ni? är jag på rätt spår?