hundmöten
Jag har en engelsk springer spaniel kille på 9 månader, han började för några månad sen att skälla på tex plastpåsar, soptunnor och även hundar. De är ju spökåldern han är i men när han skäller på hundar låter han nästan agresiv, varje gång de kommer en hund säger jag sitt och visar en godis. Och sätter mej på huk och pratar med han och hela tiden visar han godisen, sen får han godisen när hunden gått förbi och han har suttit snällt.
Men ibland funkar de inte och han flyger fram mot hunden.. Vet inte vad jag ska göra kommer de försvinna? han skäller inte så mycket på plastpåsar och sånt längre så de börjar ju försvinna.. Men inte hur han är mot hundar
Hur ofta träffar han andra hundar? Hur ofta får han liksom hälsa? :)
Tycker du ska söka upp lugna mentalt stabila hundar och släppa lös dem tillsammans och se vad som händer. Om du är lugn kommer inget att hända, börjar dem bråka så ska man gå därifrån för då blir men inte lika "kaxiga" längre av ditt stöd.
Min hund vågar inte vara "kaxig" mot andra hundar när hon är lös, hon funkar 10gånger bättre med andra hundar när dem är okopplade och får lösa det själva.

Viktigt är att aldrig låta honom hälsa först på hundar och folk. Han kan tycka att det är läskigt och vill hellre skrämma bort dem än att behöva kolla av om de är snälla.
Sluta hälsa helt ett tag, sen börjar du hälsa först, ta i hand med folk och gärna klappa på deras hundar. Var noga med att bara hälsa på hundar ni känner och vet att är snälla oxå.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#1 vad var det för tips?
"Släpp dem lös å se vad sm händer, börjar dem slåss gå där ifrån"?
Vad händer om dem biter varandra blodiga? om TS hund blir rädd å reagerar i försvar? om den andra hunden inte gillar uppnoisiga ung hundar? det finns ju aldrig någon garanti, och en hund som redan vissar svaga tecken på agressivitet ska man ju vara lite försiktig med, jag skulle tips om munkorg om din hund verkar vilja anfall/hugga dem hundar i ni möter, sedan kan ni släppa honom med en snäll hund utan risk för skador.
Hur är han om du inte stannar utan fortsätter att gå om du möter andra hundar? Ibland kan det hjälpa att inte göra någon stor grej av det.
Min ena hund var odräglig vid hundmöten innan, och drog hon igång hängde den yngre på. Jag har gjort så att jag har belönat när hon har tagit kontakt med mig. Jag började med att belöna så fort hon såg en mötande hund på håll, och efter ett tag så tog hon själv kontakt när hon såg mötande hundar. Nu har hon kontakt med mig genom hela hundmötet och får belöning efter. Ibland får dom fortfarande belöning före/under hundmöte ifall dom sköter sig exemplariskt :)
Det tog ett tag innan man fick något att belöna, men det kan ju vara värt ett försök?
#1 Mitt tips för en hund som är osäker. En hund som är osäker kommer inte att fortsätta att slåss när man går därifrån. Fortsätter dem ändå ska man kasta vatten eller störa dem utan att hetsa.
#2 jag har varit lite dålig med att han får hälsa på hundar, men har börjar göra de nu och har han väl träffat en hund en gång skäller han inte på den. Men nu ska han ha en hundvakt i en vecka och hon har 2 hundar och ägaren har även valpkurser. Så de blir jätte bra träning för han
#4 om jag bara går börjar han ändå skälla och dra mot hunden. Ska testa de med belöningen :)
Och om jag släpper lös han tillsamman med andra hundar funkar de jätte bra eller om vi sitter ner och en hund kommer mot han och hälsar de funkar också.. Men just att hunden går förbi har han svårt för
#6 Då har vi nog samma problem med hundmöten. :) Mitt fel som jag gjorde var att min hund som valp inte träffade nya hundar så ofta, hon hade bara mig och familjen och sen hundarna från hennes kenneln. Inga andra nya.
Men nu när min syster tog hand om henne när jag var på skolan så fick hon bo där och i hennes område finns det minst 30 hundar som hon möte varje dag och utan att hälsa har hon blivit mycket bättre. Ibland börjar hon flåsa och spänna sig men då säger jag till henne och berömmer hennes uppmärksamhet mot mig, eller mutar henne med korv så struntar hon i hunden.
Muta inte, kör den älskade "Mjukostpåtubmetoden" :D
Köp mjukost på tub
låt hunden smaka på den och använd den som belöning och träna tillexempel sitt eller nåt,bara så att hunden blir van vid smaken.
Sen går du ut och så fort din hund brjar dra mot en annan hund så stannar du och matar hundenmed mjukosten. Oh hon försöker ignorera osten så kan du lyfta på kindläppen och mata in ost genom springan :-) Så fortsätter du göra såhär varje gång, vid varje hundmöte, och om jag har förstått det rätt, din hund gillar godis, så då lär det inte ta många gånger innan hon börjar snegla på dig så fort en hund syns till samtidigt som det blir en positiv upplevelse av hundmöten :-)
Mjukostpåtubmetoden är helt klockren.
Men *obs obs* man får inte göra denhär metoden en gång och sen sk*ta i det någora gånger fr att ta upp det igen en annan gång..
Man måste göra dethär kontinuerligt i 1-2 veckor eller tills hunden verkligen förstår grejjen.. Sen lär sig hunden dett aoch då kan man sakta ta bort mjukosten och börja träna andra saker i hundmötet, tillexempel gå på rätt sida eller gå fort om man vill det, gå lugn osv.. Men då har iaf huvudproblemet försvunnit.. att hon eller han spänner sig och skäller och uppför sig otrevligt mot andra hundar i hundmöten.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
# 8 det lät ju smart, men lite svårt när man får ta i massor för att hålla sin hund som vill fram och hälsa på den andra hunden, då går ju inte det där riktigt bra, hehe