Valpfoder VS Vuxenfoder, när bör man byta över?
Hej!
Min hund är 8 mån nu och äter Doggy valpfoder. (har ätit samma sen han föddes)
Igår provade jag att byta över till vuxenfodret Pedigree (blandade i lite av det nya men behöll den mesta delen av det gamla) Igårkväll spydde han sedan upp all maten.
Så nu fortsätter jag med det gamla tills jag vet hur jag ska göra.
Jag har hört att vissa säger att dem inte bör äta valpmat mer än till 6-7 mån, vissa säger till 1-2 år och vissa säger inte mer än till 4 mån och vissa säger att dem aldrig ens kör med valpmat.
Hur gör ni och vad rekommenderar ni mig?
Det beror helt och hållet på vad du har för ras för de växer olika mycket och olika snabbt.
Men nu är det så att det flesta vuxen foder (speciellt de för aktiv hund) innehåller näringsvärden som är tillräckliga för en växande hund.
Du gör rätt i att göra en långsam övergång, speciellt om du ska gå mellan olika fodermärken.
Vad säger din hundsuppfödare?
Ofta lönar det sig att lyssna på dem, de har ju erfarenhet av rasen och valpar.
Hej han är en blandras mellan Shih tzu, lhasa apso och bichon frisé och har ingen kontakt med uppfödaren längre för hon hade ingen kennel eller så.
Han har växt ganska fort tycker jag. Han ser ut och vara färdigväxt nu redan vid 8 mån tkr jag.
Okej. Ja det är svårt att veta med blandras men alla raser i honom är ju småraser så jag hade gått över till vuxenfoder.
Men han verkar ju vara känslig mot nytt så du får fasa över långsamt, börja med en kula och öka sakta i en månad tills han helt äter det nya.
Och så kanske du ska fundera på om han mår bra av pedigree. Jag har inte koll på det innehållet. Men något av doggy professionals foder kanske är bra om ni är vana vid doggy redan.
Jag skulle ha haft kvar valpfodret ett tag till. Just för att det är en liten ras. Dom är små längre än stora hundar tänker jag. (Typ hela livet
men det var inte så jag menade).
En liten hund lever ofta längre än stora raser, många små blir rumsrena senare… Det borde väl betyda att dom utvecklas senare?
Alltså skulle dom då behöva valpfoder längre 
#4 Nja, stora hundar växer längre.
Små hundar växer färdigt och blir könsmogna tidiga. Generellt, allt är ju individuellt.
Jo, det kan ju vara väldigt individuellt.
Själv blev jag 'könsmogen' väldigt sent
Min mamma och syskon var också sena. Så det där är nog genetiskt för vår släkt.
Tack för svaren.
Jag har precis börjat testa igen och nu har vi kommit så långt att han äter hälften hälften, och han verkar må bra nu.
så det går nog bra nu, men tack iallfall för alla svar. :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
2 småhundar är klara tycker jag vid 6 mån ålder sen är det mer utfyllnad som ska växas i o bli mer stabila hundar/mindre valpig gång mm :) Jag ger färskfoder till mina hundar valpen numera unghunden åt det redan som valp. Jag tycker man ska gå lite på hur hunden är i hullet, att gå över till annat foder än valpfoder är väl dax nu iaf. Så att du ger 50-50 nu låter bra.
En fundering bara ang fodret är det så bra? Ni som kan foder kan gärna svara :)
#9 Hur menar du?
10 menar om fodret doggy är bra? ger förskis men ska ha belöningsfoder att ge tänkte om det duger
#11 Vilket Doggyfoder är det? Jag har inte tittat på doggyfoder något.
Men som belöningsgodis är det nog prima, inte lika onyttigt som köpegodis.
Huvudsaken är ju att hunden ser det som belöning, så länge det inte är dåligt för hunden kan du ju ge vad som helst.
Jag ger mest valpfoder som belöningsgodis till min. Dels har jag fått mycket valpfoder gratis men om man räknar på kilopris är ju foder mycket billigare än hundgodis. Valpfoder är rätt så fett och fett ger hög smaklighet. Dessutom slipper man socker och onödiga smaktillsatser. Visst finns det bra hundgodis men det är ofta dyrt och inte sällan man ser att det innehåller en del socker och typ 4% kött bara.