Vilken ålder är säkrast?
Ganska weard rubrik men jag kan inte flrklara mig mer än så.
Har en Am. Cocker spaniel tik här hemma på 9 månader som vi mnisstänker nu är i löptåg, eller har vart för hon har vart extremt mycket på att luckta ute och sen slicka sig väldigt mycket.
Nu har hon lugnat ner sig något så det kanske var en vis löp eller så var det bara något som hon kanske gjorde av en ren vana?
Iaf, min mamma vill ta valpar på henne och jag stöttar henne. Inte bara välja och braka och vipa har hon valpar utan göra det nogrant och riktigt.
Men vilken ålder passar bäst för en tik som ska ha första kull? Jag behöver bara veta det så vi kan börja planera långsamt.
Tror du kan finna informationen på Jordbruksverkets hemsida, en kan säkert er uppfödare svara på alla sådana frågor.
Det är Mycket jobb med att ta kull, och med sånt brukar man få hjälp av uppfödaren, om har en bra sådan.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
18 månader är väl lägsta åldern om man följer SKK´s riktlinjer om jag inte minns helt fel..

På jordbruksverkets hemsida finns information om när man får ta den första kullen. Tidigast när tiken är 18 månader och inne på andra löpet.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ja jordbruksverket säger tidigast 18 månader, men de uppfödare jag känner inom olika raser säger att man dock bör vänta tills hunden fyllt 2 år för att den ska hinna mogna både fysiskt och mentalt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
2 år säger många uppfödare, eftersom man innan ska hinna med ställa ut och de ska få 1a på utställning även alla rassjukdomar ska ses över med olika tester. Jag tycker 2 år är en bra ålder då har ni god tid på er att hitta passande hane :)
# 5 Jo jag har ju själv funderat på att få henne parad runt två års åldern. Men preoblemet är nu med henne att hon inte har stamtavla.
Hon vi köpte henne av skulle lägga ner sin kennel så Lissie (som min hund heter) var den sista valpen, så det blir ju tyvärr ingen utställning för varken hon eller mig.
Men tack för alla svar :)
#6 Varför inte ta ut stamtavla ändå..? Alltså att lägga ner sin kennel är väl ingen anledning. Rätta mig om jag har fel 
6 jag anser även om man har ickestamtavla ska man göra rastypiska tester för att avla så friskt man kan. Sen var det lite lathet av uppfödaren att inte ge stamtavla vet ni inte alls hur hennes stam ser ut? Tänker på inavel det är ju även där då o tänka på. Sen finns det blandrasutställingar alltid bra o ha annans omdöme om hur hunden ser ut :) Inne på blandis.se kan du kanske hitta passande utställning har du tur finns det kanske i eran närhet med :)

Tredje löpet brukar många ta på :)
Håller med # 7, varför inte ge ut stamtavla bara för att man ska lägga ner sin kennel?? Låter lite werid xD
Jag har försökt köpa loss henne och få stamtavla på henne men hon jag köpte henne av vägrar. Hon har sagt själv att hon inte har ork till det.
Mamma och jag har kollat via rasstandarden på henne och hon verkar ju inte ha något felade, vad vi kan se då, men det vore absolut lättaste att få en dommare som dömer henne istället för vi.
Men givetvis kommer vi ju ta tester och så på henne för att försäkra oss att hon är fullt frisk. Skulle det vara något som inte stämmer på henne så blir det ingen avel utan då stereliseras hon med en gång.
Mamma ville bara inte att det skulle bli samma misstag som det vart med deras första hund, så därför hon planerar en kull på min Lissie :)
#10 Äger ni inte hunden?
Eller vad menar du med köpa loss henne?
Jag har för mig att SKK kan fixa fram stamtavla i vissa fall. Men jag vet inte vilka villkor som gäller. Är hennes föräldrar SKKregistrerade som renrasiga cocker?
Det låter konstigt det där med uppfödaren och stamtavlan tycker jag. Så jag tycker att du ska ringa SKK och höra med dom.
Jo vi äger henne, men vad jag menar är att köpa till mig stamtavlan. Uttalade mig fel där men jag vill ju ha stamtavla på henne men jag har försökt med denna ägare och hon vill helt enkelt inte.
Jag tror det är de för hon har ju syskon som har stamtavla och är registerade i SKK så de måste de vara.
Kanske man ska det då och se vad de säger. Visst kanske de kan fixa fram stamtavlan, men är ju dumt att be dem göra det då ex. uppfödaren inte vill det.
#12 Men det är taskigt av uppfödaren att inte registrera och ta ut stamtavla om ni vill ha det. Särskilt om hon fixat det till syskonen. Låter väldigt konstigt.
Men varför skulle det vara dumt att ta hjälp av SKK? Om möjligheten finns vore det ju grymt bra.
För det första eftersom uppfödaren inte velat hjälpa er.
För det andra och framför allt för att ni vill avla. Då är det av många anledningar bättre att hunden är registrerad.
Så gör vad ni kan för att få henne registrerad och få stamtavlan tycker jag. Då kan ni ju ställa ut, få henne meriterad, hennes resultat och släktskap kommer att synas i avelsdata med mera vilket är bra både för er som uppfödare och för eventuella valpköpare.
Alltså, Lissie har helsyskon som är många år äldre än henne. Lissie var den ända valpen i kullen då hon föddes 18 juni 2010 så då Lissie föddes slutade hon med sin uppfödning.
Jag vet inte, har vi rätt att göra det utan att hennes uppfödare vet om det eller hur blir det? Ber vi henne bara skriva under så har hon stamtavla sen?
Låter bra i det du säger, för jag vill hålla på med utställning men då vi inte har stamtavla på henne så har jag inte testat med att gå utställningsgång med henne. Men hon kan stå upp väldigt fint kan hon.
#14 Okej då förstår jag. Men tycker ändå det är konstigt gjort av uppfödaren.
Står ni som ägare på hunden kan ni göra vad som helst med den utan att uppfödaren har något att säga om det.
Jag vet inte riktigt hur det är med det, men ring skk och kolla.
Ja vi står ju som ägare absolut för vi betalade för att tinga henne och sen så åkte vi ner en månad senare och köpte henne.
Jag får ringa SKK i morgon då efter att man vart på DinBostad :)
#16 Berätta gärna vad dom sa när du pratat med dom :)
det ska jag göra :P
Men ska ringa dem någon gång efter tio, ska först in till DinBostad och skriva på kontrakt :)
#18 Åh skaffat lägenhet? Grattis 
TS, Har du inte hittat utställning?