Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1581 ggr
[anixel]
0

Sluta ge godis?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag ska snart skaffa hund. Då har jag ju tänkt att lära din "sitt", "ligg" mm. Jag har riktat in mig på att inte andvända några bestraffningar som helst. Men om man lär hunden att sitta med hjälp av godis, när ska man då sluta ge godis? För jag läste att hunden då kan "tänka" något i stil med "nähä, man kunde tydligen inte lita på att matte hade godis hela tiden, då är det ju ingen ide att komma" Tacksam för svar :)

[Hilo]
0

Vill du inte använda godis kan du ju använda kamp eller lek som belöning. Det är ju inget hunden måste sluta med.. Bara att ha en boll, kamptrasa eller what ever med i fickan.
Vet många hundar som föredrar det framför godis.. Det liksom ger mer Glad

Vara bara ett tips vid sidan av.

Chalin3
0

Vår valp är nu 4 månader. Vi håller ju fortfarande på att lära honom det mesta. Så där är det godis est hela tiden.

Men har fått tipset att även de kommandon han kan ska belönas ibland. Så han "vet" att det kanske kan komma en godbit. Som tex. sitt, det kan han och det belönas inte mer, men ibland får han…. så det kan ju fortfarande vara lönt

Sophie&Segra
0

Har en valp på 12 veckor, och en Schäfer på snart 2 år.

Valpen håller fortfarande på att lära sig olika kommandon, och vardagslydnaden. Så som att komma när jag ropar, ha kontakt med mig osv.
Så han får belöning VARJE gång han gör någonting rätt. För att han ska veta och tycka att jag är det bästa som finns, bättre än att springa fram till hunden/människan. Bättre än att dra i kopplet, bättre än att inte komma när jag ropar osv.

Men på Schäfertiken, hon KAN och VET vad kom betyder, hon vet vad kommandot "gå här" betyder osv. Så hon får bara belöning ibland. Självklart berömmer jag henne med rösten när hon kommer när jag ropar, går fint vid sidan osv.
Men hon får bara godis, klapp o kel, lek o kamp osv IBLAND. Just för att hon aldrig ska veta NÄR det kommer, så att hon hela tiden ska tänka; Aha! Det är bäst o komma, för NU kanske jag får godis/lek/kel.

Och att jag då bygger en förväntan hos henne när hon ska komma till mig. Att just den här gången, kanske är gången hon får suuuuuupermycke beröm, genom lek, godis osv Glad

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Chalin3
0

#3 Beskrev det mycket bättre :D

Sophie&Segra
0

#4, Ojdå.. Såg nu att du hade skrivit nästan samma i inlägget över mitt Skäms

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Chalin3
0

Ja men jag fick inte fram det hälften så bra som ditt. Men tanken var nog ungefär den samma.  Men tyckte det blec rörigt när jag skrev Glad

Maja2
0

Jag tror åxå att det är viktigt att lära sig själv vad man gör när man ger godis. Det handlar ju om belöning hela tiden. En leksak, en godisbit, en vänlig klapp, en positiv röst och ett positivt kroppsspråk, ALLT det är ju beröm. En del hundar är mindre godismotiverade, dvs ser annan belöning som mer värt, tex att kampa en stund med en kamptrasa. Det gäller att lära känna sin hund och ta reda på vad just DEN hunden ser som mest värt. Det är ju HUNDEN som ska se belöningen som just en - belöning. Belöningen i sig betyder: Ja, nu gjorde du rätt!

Att för en hund LÄRA sig olika saker är mentalt jobbigt tills den lärt sig det, då går det på rutin. Det gäller att tänka på det när man ska lära en hund. Håll inte på för länge, för då blir den trött och orkar inte tänka, och resultatet blir sämre.

Att lära hunden saker genom positiv förstärkning, dvs att belöna när den gör rätt och helt ignorera när den inte gör rätt, är den snabbaste och bästa vägen till inlärning är min åsikt.

Om man lyckas med relationen, kontakten med sin hund, så lyder den inte bara för att få godis, den VILL Vara till lags, den VILL samarbeta och förstå vad det är du vill att den ska göra. Har man en hund som bara kommer när den själv känner för det, eller endast lyder om man har godis i handen, då har man inte lyckats bygga en bra relation till sin hund.