Passar tollaren mig?
Hej! Har lite frågor om en tollare skulle passa min familj:
Jag är född 1995 och kommer att ha huvudansvaret, mina föräldrar som är hundkunniga kommer att stötta mig till 100%. Detta kommer att bli min första egna hund, men hundvana finns i familjen och vi har även haft tre hundar. Men nu ska detta bli min. Jag vill träna och tävla i agility, lydnad och lite freestyle. Mest för att det är kul, inte blodigt allvar. Jag söker nu min bästavän och livskamrat. Jag bryr mig inte om hur hon ser ut (har bestämt att jag vill ha en tik), och inte hur mycket pälsvård hon kräver fast jag vill inte heller sköta om den varje dag (borsta). Utan max 3 gånger i veckan. Det ska finnas en tydlig på och av knapp och ska tycka om att lära sig saker. Hon ska även vara följsam och helst tyda sig mer till en (mig!). Jag vill ha ett speciellt band med henne (men det får nog de flesta). Jag har även en katt hemma så hon måste kunna gå bra ihop med katter. Jag har även ett småsyskon på tre år. Men hon har kommit ur trots stadiet och skriker inte eller dy liknande - ibland. Hon är även väldigt försiktig med katten när hon väl hälsar på honom. Men är aldrig speciellt på, utan hon hälsar bara sen är det bra. Hunden kommer när hon bli äldre att bli lämnad tre timmar per dag. Varje dag kommer jag att ta en långpromenad på två timmar och på morgonen en på 40 min-1 h. Samt kortare kissrundor på 15 min - 30 min. På den långa promenaden kommer vi att träna, leka och gå. Jag vill att hon ska gå att kunna ha lös. Om det är något mer ni undrar över så kan ni väl säga till? Jag svarar gladligen på era frågor för att få fram den ras som passar mig bäst! Tack på förhand!
Jag tror att en Tollare skulle passa dig perfekt!! Då dom är mycket livliga och älskar att träna. Samt så är dom otroligt lättlärda.
Och med katten tror jag att det kan vara den som blir ett problem om den inte är hundvan, annars är det nog lugnt där med, likaså med syskonet.
Och det blir inget problem att lämna den ensam om man ensamhetstränar den 
Lycka till med hunden, och vi vill gärna se bilder på godingen när den är flyttar hem till dig! 
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Låter verkligen som du hittat din ras 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller med de andra här jag tycker det låter som du hittat en ras som passar dig jätte bra. 
Vad tror ni passar bäst - sheltie eller tollare? 
Tack så mycket för så fina svar!
Jag har aldrig känt en tollare men däremot har jag sett jägare visa upp sina tollare när de tränar med dem, alltså att hämta "skjutna" sjöfåglar. Vanligvis ska ju tollaren locka till sig fåglarna, jägaren skjuter dem och tollaren hämtar dem. I det här fallet fick ju tollarna hämta utkastade eller utplacerade döda fåglar.
De jägarna, och uppfödarna av tollare, ville bestämt påpeka att tollare inte är en ras för den som inte ska jaga sjöfågel. Under den delen av året som man inte kan jaga sjöfågel tränade och tävlade dessa jägare med sina tollare. Alltså tävling i att kunna hitta fåglar genom att följa ägarens anvisningar. De påstod att denna ras blir "odräglig" om den inte får uttrycka det som de är avlade av.
Detta är inte min personliga åsikt, eftersom jag inte känner till rasen så bra. Själv tycker jag att det låter som om din framtida hund kommer få ett väldigt bra liv. Men själv tycker jag att det är bra att få så mycket information som möjligt innan man gör ett val, så vill du veta mer om detta kan du ju kanske diskutera med en uppfödare.
#4 En sheltie kan också passa! 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Till TS jag tror shelite passafr bättre.
Har själv varit inne på tollare då det verkar vara en underbar hundras, men de kräver otroligt mycket. Och när jag pratat med de som har och föder upp tollare säger de att tollarena har en av och på knapp OM de får tillräckligt mycket mentalträning.
En sheltie tror jag är bättre för då har du inte den "pressen" att hunden måste träna massor för att må bra. Utan blir det mycket med skola/job osv är det ok att ha en lugnare period.
Just den åldern du är händer det mycket, jag menar inte att du tröttnar eller så, men det är svårare att se hur ens liv kommer se ut de närmsta åren än om man har tex ett fast jobb och så :)
Så jag tror att sheltie är en bättre hund att börja med, sen betyder det ju inte att man kan skaffa en tollare senare :D
jag tror att en tollare verkar vara perfekt :) har träffat väldigt många när jag tränade och tävlade agility. Alla de verkade ha en "av & på" knapp.
jämfört med bordercollien som ligger och stressar upp sig i startfältet så ligger tollaren hur lugnt som helst för att sen som en explotion springa iväg snabbt som tusan!
Jag vet verkligen jättemånga som har sina tollare till allt annat än just jakt. och de mår hur bra som helst. finns säkert jaktlinjer innom rasen och just den linjen behöver TS ju inte köpa sin valp ifrån om man inte tänker jaga.
jag kan tycka att sheltien verkar lite vek jämfört med tollaren. Den är mer stabil och har nog mer arbetslust! jag skulle kört på en tollare om man går efter din beskrivning :) lycka till!
Medarbetare på Hundar.ifokus
Tack så mycket alla! 
Men jag tror att det kommer bli sheltie, för en sådan har jag velat ha i minst två år..
sen fick jag upp "nya" ögon..
**Stäng ögonen igen och välj det som du från början kände var rätt 
9, känner du dig osäker skulle jag någ prata lite med uppfödare hur deras hundar är, prata lite o känn efter själv. Jag tror du passar bra båda raserna känner tollare o jag tycker dom är jätte fina trevliga hundar o itne alls för mycket hund. Men de har viss försmak för fåglar men tror att det med kan vara rolig sport o lära sig :)