Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1038 ggr
[rightPAW]
0

Lite för mycket hull, motionstips?

Min aussietjej har en del extra hull, hon väger 35 kg och enligt rasstandarden ligger aussies på 16-32 kg, och självfallet tillhör tikarna den lägre delen.

Hon äter pedigree adult health vitality, och har bott hos mig i 3 veckor. Jag vill få ner henne i vikt för att hon ska leva ett långt och friskt liv, utan onödig belastning osv.

Nu behöver jag tips om vilka motionssätt som ger mest för henne. Så fort det blir bar mark kommer vi börja cykla korta sträckor för att sedan utöka, men detta är inget jag vill vänta med utan vill börja jobba redan nu. Till våren ska vi börja med agility och då känns det viktigt att hon gått ner iaf ett par kilo.

Så kom med alla möjligt tips, allt är välkommet med öppna armar!

Vi promenerar mycket, både på plan väg och i skog och mark.

zavano
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Viktigt att skapa rutiner kring både mat och motion, i början så är det inte bra att köra på fullt på en gång, utan det viktiga är att hon får riklig med motion, men inte cykla i början. Du kan köra lite hjärngymnastik med henne, hon har ju nyss kommit till dig så det är viktigt att ni skapar ett bra band tillvarandra! Vad de tgäller maten så kanske ni skall hålla nere potionerna en aning, för en hund precis som människor behöver inte få i sig mer enerig än vad man gör av med. Så kort sagt låt henne i början få bort enerig på egen hand, (vara lös osv), innan man hjälper hennegenom cykling.

[rightPAW]
0

Hon går alltid lös, och varför ska jag inte hjälpa henne? Vi har redan ett fint band men det kommer fortsätta byggas på och jag tror inte det försvinner för att vi gör roliga saker samtidigt som det förbränner lite.

Som jag skrev så ville jag ha tips på saker utöver cykling, inte när jag kunde börja med det.

Noa-Nisse
0

Ett bra sätt är att åka ut i skogen och gå i ojämn terräng, ex. buskigt, högt gräs, backar upp och ner, stigar, blöt mark, tätt med träd mm.

Sen kan du ju också jogga med henne? Typ intervaller, ex. gå i snabbt tempo 100 m, jogga 100 m, gå sakta i 100 m och sen sprinta i 100 m. Det är jättbra konditionsträning för både hund och matte och ganska uttröttande för hjärnan också att ändra tempo hela tiden.

Du kan ju också kasta bollar eller leksaker av annt slag på stora ängar eller i ojämn terräng. Tycker hon om att bada/simma så är det VÄLDIGT bra träning och fettförbrännande. 30 min simmning motsvarar ca 3 timmars promenad. Men om du tycker det är långt till ett hundsim eller för dyrt så får du kanske vänta till våren och bada i en sjö eller havet.

Sen är ju vanliga prommenader väldigt bra också!

lycka till med henne, aussi-hundar är såå himla fina!! Du har inget foto på henne? :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

[rightPAW]
0

Leksaker tycker hon är dötrist, vilket är tråkigt… Intervaller ska jag börja köra, kanske matte också kommer i form haha. Vi har en pool på 8x4 och en älv en km hemifrån så till våren blir det en hel del simning. Tack för tipsen och självklart har jag en bild på henne, iFokus buggar som tusan men titta på min sida :)

[Forest]
0

Våran omplaceringstik var med lite rund o var inte så välmusklad. Jag börja med byta foder för hon hade rena skräpmaten nån pedigree som man köper i vanlig matbutik. Så det vart foderbyte börja gå vanligare promenader efter viss tid (då hon vart stressad efter flytt) men jag gick alltid i hennes takt o läste av henne. Det jag tycker är bra är skog o mark där det är kuperat. Och detta var något våran hund gillade utföver det var det vanlig vardagslydnad för lära henne sånt. Men se över hur mycket mat hon får ofta kan man minska ner där lite o sen öka när man ser att de kommit i bra normalhull. Vintern blir våran tik ofta lite rundare pga hon inte gillar vara ute o gå när det är kalt. Men jag minskar ner fodret o försöker gå 1 långis resten vanliga promenader om dagen.

Vattnadal
0

Börja med at byta foder, som #5 säger. Ge mer protein och lagom med fett, kanske barfa eller ge färskfoder? Träningsgodiset får du se till att ge fettsnålt, samt minska på fodergivan om hon får mycket godis.

Gillar hon inte leksaker, kan du leka in en leksak, så att hon lär sig att gilla den. En sån inlärd leksak fungerar toppen som bästa belöningen sen, att ha i fickan och ta fram vid träning. En "korv" av kaninskinn med ett 2 m långt snöre i, brukar vara lätt att leka in.

Motionen kan du börja med att öka på mer i promenadväg, klättra, hoppa, balansera, använda massor av olika muskler. Se till att hon använder sig av alla gångarter. Att skritta i sand, högt gräs eller vatten är jobbigt och nyttigt.

Är hon rejält överviktig gäller det att inte överanstränga, så klövja, drag od kanske ska vänta till hon får bättre kondis och mer muskler. Det finns särskilda band du fäster på benen och stoppar små tyngder i, för att hunden ska få jobba mer på promenader. Det kanske kan vara något att ta till innan isen ger sig så att du vågarv ta fram cykeln.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Emaljoh4
0

#6 Hur leker man in en leksak? Glad Skulle behöva det till min hund, hehhee!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Maja2
0

Jag håller med om att leka in leksaker. LÄR hunden att leka helt enkelt. Lek=belöning. Mina hundar kunde inte leka när de kom, men jag har helt enkelt lärt dem, så nu uppskattar de lekstunder såväl som godis när det kommer till belöning :)

Mojma
0

Något bra exempel på fettsnålt godis? Kan nog vara bra för många att veta, för sällan är ju fettsnålare godis inte lika poppis. Jag har tex fortfarande inte hittat något bra :(

[Forest]
0

Ang godis  så kan man Om man nu ger torrfoder ha det som belöning första delen av dagen om hunden äter framåt eftermiddag/kvällen. Jag ger färskfoder men har kokt kycklig,torkad/kokt lever o gör pyttesmå bitar blir ungefär 15 bitar godis inte än näve gottis vid träning. Sen har vi leksak som bara andvänds vid belöning dessa (kaninpäls,mindre boll,pipisleksak) får bara smakas på vid belöning då behåller dessa sin höga standard. Så hundarna har sina vanliga leksaker som ute/inne lek men allså bara belöningsleksakerna är något helt annat :) Bara ena hunden tar leksak som belöning andra leker inte därmed funkar inte det på henne. Men anser att det är enkelt att ha med 2 små leksaker som belöning o det uppskattas bra här :)