Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 5477 ggr
Elinormaggan
0

Otrevligt Bemötande

Idag när jag och min kompis stog och väntade på bussen vid ca 18.00 tiden i stan så står vi och snackar/Skrattar och då åt höger ser jag en tjej komma med en liten vit hund(kan ej ras så) i flexi koppel och jag tänker ju inte mer på det och fortsätter prata och när hunden har gått om mig går den in lite i buss kuren medan tjejen är lite bakom så det tunna snöret kommer någon centimeter ifrån mitt ben och du klöker tjej ur sig "Akta Pucko", det är ju trottas allt inte jag som ska hålla koll på hennes hund?! och jag går alltid undan annars när det kommer hundar, ca 9,9 % av 10 går jag alltid undan.

Har aldrig hänt mig innan och blev ganska förvånad :/
Men endå går förbi en främmling och säger "Akta pucko" inte full kommligt normalt när det är hussen/matten som ska hålla koll på sin hund inte mötande människor!

Har vi varit med om något liknande, gjort något liknande?

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

[jakke94]
0

faktiskt inte, men har mött otrevligt bemötande när jag varit ut med hundar med dåligt rykte ;) snackar om när jag hade en staffe, då var det många som hoppa på mig och undrade hur jag kunde ha en "mördarhund" på detta området.. här fanns ju barn Obestämd

[Forest]
0

Gösses är det så man får folk att akta på sig lite Förvånad Jag brukar gå med hundarna då har jag dom på sidan av mig vid möte har dom går fint men ofta möter jag folk som går på bredden o aktar sig inte för 5 öre, de får plats med på bredden men de vill väl ha halvmeter för armsving? jag brukar ofta få stanna till lite för dom ska pasera utan att jag ska behöva trampa ner hundarna. Ibland tar jag som bakom mig så vi går på led, men itne tusan har jag mer rätt att ta plats än andra. Det kanske denna tjej bör lära sig o flexikoppel på lös rullning med antar jag Obestämd jag kallar det kopplet senilsnöte för man blir smått senil av kors o tvärspringande hundar

Ria74
0

Trist bemötande du råkade ut för. Jag brukar försöka hålla undan min hund när jag är ute med henne. Hon är jättesnäll, men de kan ju vara en hundrädd person jag möter och då kvittar de ju hur snäll hon är.

Flera gånger har jag varit med om att personer går fram och klappar min hund. Tycker det är lite respektlöst. Dom kunde ju fråga först åtminstone.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Noa-Nisse
0

såg något liknande (hände alltså inte mig).

Jag gick på ena sidan vägen på trottoaren. På andra sidan ser jag en man i ca 65 års åldern gå med en taxliknande hund i flexit helt utdraget.

lite längre fram var där ett övergångställe som hunden verkade själv välja att gå över och gubben som var ca 6 meter efter hade inte hunnit komma fram till övergångstället ens när hunden nästan var på mitten. Det kom bilar som tutade och mitt i vägen fanns där en avsats som man kan stå på som det finns på många vägar. Där stod en tjej i 25 års åldern med en äldre hund (stor korthårig blandras) med munkorg och man såg hur obekväm tjejen såg ut när taxen närmade sig utan att ägaren drog in den. jag hann komma så pass nära att jag hörde tjejen säga "snälla håll in din hund, min är agressiv". Gubben hörde inte och lät sin hund fortfarande gå fram till den andra hunden och snodde in den med sitt jäkla ostoppade flexikoppel. då sa tjejen det igen fast mer med en arg ton (vilket jag förstod för det hade jag också blivit) dååå redan började gubben försöka reda ut sin hund från den andra med flexikopplet och sa sen "hur i helvete kan man ha en aggresiv hund kvar i livet"

sen kom jag och råkande möta gubbens blick också virrade han på huvudet till mig och fnös precis som om han hade gjort rätt och hon fel och han ville ha medhåll från mig!

jag blev så ställd för vad han hade kläckt ur sig ><

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Yezz-an]
0

TS

Herregud! Har aldrig behövt uppleva nåt sånt.

Herregud! säger jag här med  Skrattande

[Forest]
0

4 gösses, hur fanken tänker folk Förvånad men blir mer o mer mörkrädd vissa kan ju lära sina hundar gå bra i flexi koppel men det är ytterst sällan jag sett det. O som denna gubbe låter hunden traska så långt framme o gå dit den vill sicket pucko stackars hund!

Kalli
0

Det absolut otrevligaste bemötande jag fått var från en tjej som när jag kom med mina hundar hoppade undan och "gömde" sig bakom en skylt. När jag tittar på henne börjar hon skrika, kalla mig j*vla hora och hota med att polisanmäla mig. I total förvåning fick jag bara fram, varför? Men fick inget svar på frågan.

[Yezz-an]
0

Bor vi på samma gata? Flört

Nä, riktigt så illa betedde sig inte den som jag mötte. Hon kallade mig inte för h*ra.

Tjejen jag pratar om har jag mött flera gånger. Men hon är jättetrevlig, har bara ett märkligt beteende.

Hon skuttar in bakom skyltar, elskåp, t.o.m lyktstolpar som inte ens täcker så mycket  Skrattande

Nu har ju hon förklarat att hon verkligen är jätterädd för hundar, så jag brukar stanna till och vänta till hon väljer väg. Hon nickar alltid och ler till tack, när hon kommit en bit bort.

nagithas
0

Våran hund blir alltid klappad på och jag hatar det, fråga om du får klappa hunden. Sen finns det ju alltid andra hund ägare som proppsar på att våra hundar ska hälsa. Jag har en tik som inte är förtjust i andra tikar och även om man säger det till folk så bryr de sig inte utan fortsätter proppsa på att våra tikar ska hälsa. I början ville jag inte att hon skulle hälsa på andra hundar överhuvudtaget då jag finner det onödigt om de inte träffas igen, men det respekteras inte.

Emaljoh4
0

Hunden kanske hette Pucko? Flört

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

PetraKarin
0

#10 *asgarv!*

mahre
0

Visst är folk otrevliga och bär sig åt.

En gång för längesedan bet en grannes hund min, men min hund hade bara gått förbi med mig. Hon var kopplad och det var inte grannens. Min hund bet inte tillbaka. Ändå skrek hon att jag var dum i huvudet och inte borde få ha hund…Obestämd

Helt klart konstigt beteende.

Emaljoh4
0

Hur kan du veta att det var till dig hon sa pucko?

Det kan vara så att hunden helt enkelt hette pucko. Det är dessutom inte ovanligt (och oftast tjejer/kvinnor av någon anledning) att prata med sin hund som om det vore en människa som förstår vad man säger.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Elega
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom många tror att min hund är en schäfer har jag fått många förolämpningar och kommentarer om min hunds vikt, men även om hennes muskler. Att jag inte ger henne mat eller motion för att hon är så slank. Men det är ju för att hon är en blandras >< Hon är inte lika muskulös och stor som en schäfer. Hon är mer som en BC i kroppen, vilket är en av 3 raser om hon har i sig. Folk borde skaffa sig lite mer kunskap eller fråga innan de häver ur sig sådana elakheter.

Elinormaggan
0

#13 Hunden var ju inte ivägen och hon vände huvudet imot mig så jag tror inte det var till hunden Obestämd

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Noa-Nisse
0

#13, jag tror man känner ganska snabbt om det är menat till en själv eller någon annan :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

LinaK
0

Tråkigt det är med sånt bemötaden! Varför kan man bara inte vara trevliga mot varandra Glad

Har inte direkt varit med om något sådant, men det är en tant som har en liten hund på gården bredvid. Mina hundar gillar inte hennes hund (eller är det kanske henne dom inte gillar Tungan ute) Men varje gång man går förbi henne och min jack russell skäller lite och håller på (kämpar på med hundmöten med honom) så stannar hon upp och skrattar åt oss, helt hånfullt och irreterande sådär Tungan ute För hennes hund skäller ju inte minsann men det gör ju min. Det tycker hon är skitkul tydligen, blir så irreterad att hon inte bara kan gå förbi oss.

Sen har vi en annan knepig karl med en stor leonberger som bor på samma innergård som tanten, han förföljer folk med sin hund (flera hundägare här omkring som berättat om honom) och går och beter sig lustigt. Han rycker och sliter i den stackars hunden, sen helt plötsligt drar den stora hunden iväg och gubben flyger efter, ser ganska så kul ut faktiskt. Och han ställer sig också och glor och skrattar när vi går förbi. Tungan ute Skumma typer finns det gott om.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Maja2
0

Finns många okänsliga/buffliga/otrevliga människor, både hundägare och icke hundägare. Tråkigt.

[Agilityvovven]
0

Min förra granne hade fyra hundar, två små hundar och två större. Flertalet gånger kom någon av hans hundar över och "hälsade på", de små hundarna var riktigt ettriga och otrevliga och skrämde livet ur min stora flatt. Men en gång var det en av de stora hundarna som kom över. Jag och Festis var ute och tränade agility, och mitt i alltiohopa honner en av hans hundar inrusande till vår tomt.

När jag sedan gick tillbaka med hunden verkade ingen vara hemma, så jag lämmnade bara in hunden på tomten och stängde grinden efter mig. På väg därifrån kommer grannen, och undrar om det är något problem. Jag förklarade att hans hund rymmde över till oss och att jag lämmnade tillbaka den. Och gissa hur tacksam han var för att jag hade stått utanför hans hus och knackat på i 10 minuter för att lämmna hunden (?), ens göra mig besväret att lämna deras "bortsprungna" hund, jag hade lika gärna kunnat lämmna hunden där den var. Enligt honom var det mitt och min hunds fel att hans hund kom över till oss.

Och han sa inte ens tack.

Oj, vad onödigt långt det blev nu…. Oskyldig

Kalli
0

#8: Inte än men sen kanske. Flört

Jag förstår absolut att människor är rädda men jag kan ändå inte trolla bort mig och hundarna. Hoppa alltså bakom saker bäst du vill men svära och kalla folk namn, där tycker jag gränsen går. Glad

thilda-
0

De första dygnet med våran omplacerings hund så blev vi beordrade av hans fd ägare att ha munkorgen på eftersom han är väldigt noppig ikläderna på en osv och vi skulle dessutom åka tåg.. (hämtade honom i sundsvall och åkte tåg ner till karlstad ) och när vi satt på tågvagnen så var det en man som utbrast högt och tydligt.. - Du tar faaan inte av munkorgen på din mördarhund!! (han har utseende som en amstaff om man tittar på ansiktet) och sen så gick snubben längst bort i vagnen o satte sig…

och en annan gång när vi  var ute och gick.. när vi mötte äldre damer/herrar som var ute o gick med sina hundar så kunde dom helt tvärt tvär vända när de såg oss och pratade höööögt och tydligt med sin hund att - Nej kom här **** vi ska inte hälsa på den där stora farliga mördarhunden…. och sen byter väg ect… =/

och jag har bara en "liten" valp på 8mån men som väger 31kg :P och stoooor :p

[Yezz-an]
0

Jaa, nu kopplade jag Flört

Hundrädsla e väl en sak, men som du själv säger så är svordomarna överflödiga.

Lyan
0

#19 Jag har också varit med om något liknande.

En hund som bodde lite längre bort brukade alltid vara på rymmen och det var inte bara en eller två gånger han var hemma hos oss och bajsade på tomten. Min lilla jycke tycker inte alls om andra hundar och var fortfarande väldigt otrygg då (är något år sedan nu) och tyckte det var otäckt att vara på tomten eftersom det luktade främmande hund hela tiden. När tiken löpte var den andra hunden där konstant! En gång var det två som knackade på, en som min dåvarande sambo kände och hundägaren. De frågade om exet hade några mopeddelar att sälja och jag passade på att ta upp det med den lösspringande hunden. Senare fick jag höra av exet att jag hade varit otrevlig när jag inte ville ha deras hund hos oss! En annan gång efter det (hunden kom fortfarande hem till oss!) träffade jag ägaren och sa till en gång till. Han frågade om vi hade en tik och jag svarade ja, då bara ryckte han på axlarna och menade på att då fick vi skylla oss själva :-O GAAHHH, idiot!

mahre
0

Oavsett vad man har för hund, och om man så klart sköter sig med den tycker inte jag att folk ska komma med elakheter. Dom sårar så mycket mer än dom kan ana, många gånger.

Dessutom stöter dom plötsligt på någon med en te.x. amstaff som inte tänker ta skit.
Tyvärr så är det väl den rasen som får mest skit. för det är några "busar" som ses med dom. Förr var det rottis och shäfer o dobberman
Jag har folk runt mig med amstaff och jag måste säga att de hundarna som jag träffat, det enda man behöver vara rädd för det är att bli ihjäl älskad och pussad.
Folk förstår verkligen inte att det i de flesta fall, inte är hunden som är knas utan ägaren.

Jag håller med om att man känner om nått är riktat mot en själv..

[Agilityvovven]
0

#24 Håller med till 100%