Chinese Crested, the nakid one!
Hej hej! Lovade ju en annan post också!
Nu är det så, att vid tillfälle så ska jag skaffa en liten nakenfis valp. Jag har ännu inte fått tillräckligt med mycket svar (eller utlåtanden fårn fler personer) för att jag ännu skall känna mig trygg med mitt val.
Det jag undrar är, lite om hygien och hälsa:
När valpen är yngre, när skall man börja vänja den vid att bada/duscha och hur ofta?
När skall man börja vänja valpen vid trimmer osv?
Vad för shampoo och lotion/kräm/återfuktande skulle du rekomendera till huden?
Några andra produkter som behövs för de pälsade partierna?
Under sommaren, skall man låta hunden ha t-shirt/linne på sig för skydd mot solen eller går te.x solskyddsfaktor bra?
På vintern så antar jag att man skall ha en fodrad jacka/overol eller går en vanlig fleache overol bra?
Lite om maten:
- Jag vet att man skall fortsätta med det fodret som uppfödaren använder sig utav, men sedan kan man sakta vänja den vid något annat. Jag tänkte på om Doggy skulle vara passande till en liten kines? Jag har som inte så mycket att välja på när det kommer till att bo i Mariestad :(
- Hur ofta/vid vilka tider skall man utfodra valpen när den är yngre? och när börjar man vänja den vid färre potioner?
Allmänt:
- Är det dumt att lära hunden att den får ligga tillsammans med matte i Sängen när man skall till och sova?
- Jag tänkte att jag skulle hålla på med agility, hur kommer man igång och när börjar man med träningen?
- Jag tänkte även vänja hunden vid att jag kan vara borta vid vissa tider på dagarna (vet att man inte skall, men ean vet aldrig om det blir nått akut, tex som om min mamma måste in till sjukhuset). Hur går jag tillväga då?
Uppfödare:
- Känner du till/är en uppfödare utav Kineser i västra götaland eller i närheten?
Tror att det var allt för tillfället! Tacksam för svar :)
1. Man kan vänja valpen vid att bada så fort man får hem den, dem ska bada en gång i veckan och smörjas in.
2. Också när man har fått hem den. :)
3. Barnängen och babyolja
4. Använder inget annat än det.
5. Jag bruka sätta på solkräm på min hund, ganska stark kräm som är för småbarn för hon blir så bränd annars.
6. Beror på hur kallt det är, bäst är varmast som möjligt men att hunden ska kunna röra sig xD
Det där med maten vet jag inte, kommer inte ihåg vad min hund äter nu och hur ofta den åt när den var liten.
Allmänt
1. Det är vad du själv tycker, jag har lärt min hund att sova i korg på natten om jag säger till henne men annars vill jag gärna ha henne i sängen :)
2. Min hund älskar agility:D Gå på en nybörjakurs, men se till att hunden kan vara lös och lyssnar på dig. (Även att den inte känner sig osäker vid andra hundar som springer runt fram och tillbaka.)
3. Lämna hunden ensam i kortare stunder först, vänj av den helt enkelt sakta :)
Lägger upp en bild på min lilla nakenfis Nala som nu är 5år och har alla sina tänder kvar och avskyr barn, tycker om andra hundar ibland. Men ibland gör hon utfall mot dem. (Störning som hon haft sen valp, håller på träna bort hela tiden ><)

Tack för svaren :D
Det där med sängen var en bra idé, hade inte ens tänkt på det själv *facepalm*

Jag har suttit med min budget, och vill bara kolla om det låter rimligt att det skulle kosta ca 1000kr/månaden för en nakenfis?
Det beror på hur mkt hunden äter och vad maten kostar, och vad shampoot och såna tillbehör kostar. Och sedan kan hunden skada sig och sånt >< Men jag tror det skulle räcka

Jag har som räknat priset på att lägga över till försäkring och veterenär om olyckan skulle vara framme. Sedan självklart är det svårt att lista ut på förhand en exact summa eftersom jag inte testat olika produketr ännu för att känna efter vad som är bäst osv.
Men tror att det kanske skulle vara en passande summa.
Sedan tänkte jag på fodret, skulle det kunna vara en idé att göra BARF foder och ge till Kinesen?
#5 Jag har ingen erfarenhet av BARF, men jag har läst att folk tycker sina hundar mår mycket bättre av det och att det är biligare.
Tycker du att du klarar av att ge rätt mängd med kött så att hunden får tillräckligt med vitaminer/mineraler och allt dem ska ha så tycker jag att du ska barfa :)

Ska läsa på mer om det innan såklart, skulle vara spännande :)
Ja gör det, finns ju en jättebra sida här på ifokus:)

Jasså? Har inte sett det, kanske man skall kolla in då!
Du väljer en trevlig ras :) mitt råd är att kolla lite bra uppfödare och man kan visa sitt intresse för att kolla in deras avelshundar gå lite på kemin hundar o uppfödare. Sen har du bra tips men många frågor kan även uppfödaren svara på även konstnad per månad.
Foder vissa är väldigt finsmakare så barf tilltalar säkert :)
Håller med #10. Det är en mycket trevlig ras. Har själv 3 stycken, 2 puffar och 1 naken 

Jag tänkte på Müslis uppfödning, men vet som inte riktigt när man kan ta kontakt med dem heller. Jag kan som vid detta laget tidigast skaffa en nakenfis nästa sommar, beroende på om jag får ett passande jobb eller inte.
Har kollat lite med barf nu, men känns som om att jag skulle vara rädd hela tiden att jag ger för mycket/lite eller helt enkelt inte tillräckligt med allt de ska ha med i detta. Men ja, jag får nog sitta och snepa och knåpa, tinka och tänka innan :) Har ju som tid på mig..
Vet inet om du brukar vara och läsa på kines-forumet? Där kan du får reda på mycket. Hoppas länken fungerar..

Jo jag har varit där lite grann, tog ett jäkla tag att registera sig bara.
Men därefter så har jag bara haft problem med sidan :( Den vill som inte ladda trådarna..
Försöker att läsa där så gåt det går när det faktiskt funkar :/
Jag har lärt mig massor där, men oftas kommer man på själv vad som passar just sin egen hund.

Jag har hört tydligt att den nakna chinese crested har vääldigt lätt för att bli kräsen när det gäller mat & därmed har lätt för att bli mager?
Stämmer/stämmer inte?
Jag var oxå väldigt intresserad av den innan jag såg detta om maten. Vill absolut inte ha en matkräsen hund, utan tvärtom :p
#16 Det med maten går lite i vågor. Vid löp är de mer kräsna. Mina är inte så extremt kräsna. Ibland går det en dag de inte äter och sedan äter de alltid sina mål och ibland bara 1 gång om dagen. Tror det är så väldigt individuellt det här med maten. Mina äter RC.
16,Min syster ger färskofoder till sin nakenfis även sin gammla nakenfis fick det o dom har ätit vid löptider. Men så prata jag med uppfödare som ger 2 olika smaker på foder av samma märke. Det har hjälpt henne o äta, sen finns det olika typer av knieser ena är mindre o grövre. Dessa kan se tjocka ut för man är van o se den lätta typen :) Känner flera uppfödare som har olika typerna den grövre äter bättre enligt ena iaf :)

Det är inte så att du kan fråga din syster om hur hennes "matsedel" ser ut och matrutiner för en vecka? :o
19, Jag vet att hon får färskfoder färdigköpt, 2 gg per dag får hon morgon o kväll.

Ååh, jag som har solsting :( Färskfoder så som på burk då? :P
Jag tänkte direkt på barf igen >_< *snurrig*
Jag förstår inte varför så många rek barnängen att bada sina hundar i? När jag skaffa min nakenfis blev jag också rek det men blev väldigt fundersam över om det verkligen var det bästa då männsikor och hundar har olika ph. När Silas kom till mig hade han massor med kliande utslag i naken som han kliade hål på osv. Det kunde så klart bero på olika saker men jag valde att börja med att använda ett schampo anpassat för hund vilket blev Espree - hypo-allergenic coconut shampo. Efter fösta badet med detta schampo försvann utslagen och har inte kommit tillbaka. Så jag skulle iaf inte rek ett människo schampo som Barnängen.
?