Ej rumsren Yorkie - 3 år
Vår Yorkshireterrier-tjej som nu har fyllt 3 år är inte rumsen och det börjar kännas JÄTTE-jobbigt!
Vi köpte henne dyrt med fin stamtavla när hon var 6 månader och upptäckte direkt att hon inte var rumsren-tränad alls. Vi kämpade hela sommaren med att få henne rumsren, att gå i koppel mm.
Det gick bra med koppel efter ett par månader, men rumrenheten har vi inte lyckats med fortfarande.
Vi har provat alla råd man får som valpägare, men inget hjälper. Hon säger inte till utan kissar både på mattor och på golvet.
Bajsar gör hon bara på mattor. Ett tag provade vi att ta bort alla mattor men då sprang hon ner och kissade och bajsade på heltäckningsmattan i källaren. VI satte en grind till trappen, men då gjorde hon på govlet uppe i stället.
Håller man efter henne och går ut regelbundet så blir det bättre, men ibland kan hon kissa ute och sen kissar hon inne i alla fall efter en timmer eller så. Hon säger aldrig till eller visar att hon är nödig, hon bara smiter iväg till en matta och man hinner inte med.
Det är jättejobbigt, man tycker det käns sunkigt överallt hemma och vågar aldrig ta med henne bort.
Varför gör hon så här och HUR kan vi få bukt med det??
Hon vill heller inte gå ut när det är kallt - vi har gott om sköna kläder som hon känner sig bekväm i, men hon vill inte gå ut i alla fall när det är kallt, så är det skönare att springa ner till heltäckningsmattan…
Detta låter ju jätte jobbigt.
Hur ofta går ni ut med hunnde som det ser ut nu? Och hur länge är ni ute med henne åt gången?
Ni har inte uppsökt veterinär för detta? Tänkte så det inte är UVI eller liknande eftersom du skriver att hon kissar först ute och sedan igen inne efter en timma. Eller så har hon helt enkelt inte kissat färdig när ni varit ute.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Du skriver att ifall ni håller efter henne och går ut regelbundet så blir det bättre, så jag undrar lite varför ni inte Alltid gör det?
Förutom det så håller jag med Lina om att kolla med vet.
Jag förstår att det inte är kul.
Men ni måste börja om från början med rumsrenhetsträningen!
Träna som om hon vore valp!
- Bort med alla mattor.
- Stäng till källaren.
- Gå ut ofta, kanske 1 gång i timmen den första tiden. Gå ut efter lek, måltid, när hon har druckit, direkt när hon vaknar etc.
- Låt henne ta sin tid på sig, gå inte in förrän hon har tömt blåsan.
- Ge henne ett "kisställe". Gå samma lilla runda alltid, där det finns en bra lugn plats hon kan göra sina behov på. Givetvis kan ni gå långa och olika promenader också. Men se till att alltid besöka "kisstället" det första ni gör när ni går ut och innan ni går in om ni varit ute en längre stund.
Grejen med min sista punkt är att hon måste känna sig trygg för att kunna kissa ute. Det gör hon nog inte nu.
Ett veterinärbesök för att utesluta eventuella medicinska orsaker till problemet kan också vara bra.
Det finns artiklar och tidigare inlägg på iFokus om rumsrenhet:
http://hundar.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=59ae86fd-96cc-4242-ba4b-5d979c181e06
http://sheltie.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=fc1fd6f5-ea4d-4dc0-b382-3a5c0355070e
http://sheltie.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=d8d0cca0-c26a-42b9-a52a-69b5bcc805b6
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vi har en omplaceringshund som gjorde inne båda monenten efter rumsrenträning som man gör med valpar även ut mitt i natten o upp tidigt men detta hjälpte inte. Så vi valde att stänga för o göra det mindre. Nu har vi stängt så tillgång under natten är 1 sovrum (vårat) kök o liten hall resten av längenheten är stängt. jag har hört tips om bur men det är något jag vägrar det är dessutom inte tillåtet enligt lag att stänga in sin hund i bur inomhus anser det är bra lag. Man kan annars skaffa kompostgaller och ha större "lekhage" där bädd och mat/vattenskål finns. Men jag anser att man ska gå ut oftare o gå lite längre promenader så hunden får tid på sig att gåra ifrån sig ute med. Är hunden en trygg hund? Det är något vi har fått kämpa med att bygga upp hennes självkänsla det tror jag har med att hon nu inte gör olyckor inne.
Bort med alla mattor ha inte gammla nerkissna/bajsade mattor kvar trots tvätt så luktar dom kiss/bajs än o det gör att hunden gör det på samma ställe. Ha inte tidningspapper utlagda. Ta henne på bargärning, då ut snabbt o belöna varje gång hon gör något ute. Inne har jag inte straffat eftersom det inte ger något. Lycka till du har fått bra tips av andra. Sen kanske kolla upp så hunden är helt frisk.
Det behöver inte handla om att hon inte känner sig trygg. Det mesta man ska göra har man redan tagit upp. Det man kan göra för att träna henne att uträtta sina behov ute är att välja en speciell runda som ni kommer att ta varje gång. Sen är det bra om du är tråkig, asså att du bara går vid din hund i stället för att hitta på saker. Då kommer hunden att tröttna och antagligen uträtta sina behov ute i stället för på någon matta eftersom hon ändå inte hade så mycket mer spännande saker att göra på promenaden.
lycka till med att få henne rumsren. Skriv gärna om du lyckas