Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4275 ggr
Qordy
0

Rasdjungel.. Hjälp!

Hej!

Jag har nu en dobermann/malamute hane på 3½ år som jag älskar, och vi har sååå roligt ihop. Jag känner dock att en till hund skulle göra allt ännu roligare och jag tycker att Qordy (min hund) verkar uppskatta sällskapet när man är hundvakt och så..

Jag vill ha en hund med Mycket motor, men mindre päls än malamuten.. Jag hade gärna skaffat mig en malamute om det inte vore för just pälsen..

Så jag söker alltså pälstyp lätt, eller som mest mild.
Är inte alls mycket för pälsvård på det viset.. Borsta ofta eller trimma är inte riktigt min grej. Så lättskött päls.

Det är mitt enda krav förutom att det ska vara mycket hund.

Jag och Qordy håller för tillfället på med WP, på hobbynivå. Kör även spår några gånger i veckan.. Annars är vi Mycket ute i skogen och går. Umgås med andra hundar och lever i allmänhet ett aktivt och socialt liv.
Jag jobbar hemifrån så hundarnas ensamtid är minimal.

Vill ha en hund som klarar av en del, som trivs i vårt klimat.

Jag har inte funderat på raser så länge, utan det är precis årsskiftet som jag bestämde mig för en till hund Glad

Hoppas ni kommer med trevliag tips!
Söker både fakta och personliga erfarenheter.

[Forest]
0

Jack russel är en rigäl liten ras, deras engergi verkar fyllas på med ny energi snabbare än vad man själv hinner pusta ut :)

[Forest]
0

Glömde säga jag vet om 2 JR som kör WP än på hobbynivo men älskar det även andra fartiga sporter trivs dom 2 med :)

Naiz
0

amstaff är en hund med mkt energi och gillar att vara till lags. utan någon direkt pälsvård :) behövs bara ett bad lite då och då :)

Eywa
0

Någon typ av mastiff? De flesta mastiffer har mycket motor, lättskött päls, passar utmärkt för WP och är MYCKET hund ;)

Lite OT men jag letar ett hemmajobb.. Vad jobbar du med där du kan jobba hemifrån? :)

Qordy
0

Nja, amstaff verkar vara lite för sega enligt mig.. De jag har träffat har man kört slut på ganska fort, och Qordy får i slutändan leka själv.
Jack russel har jag haft funderingar på faktikst!

Är det någon prestatiosskillnad på Parson- och Jack russel?

Mastiff, ja möjligt. nte träffat så många, men kanske ska börja kolla runt på dem..

Eywa -Jag pysslar som återföräljare och ibland bokar jag även kundmöten Glad

DinJejja
0

Jag har en dvärg pinscher och hans energi tar aldirg slut. :P Han är alltid den som vill leka längst med alla andra hundar vi träffar.

Men ibland ligger han i soffan och myser hela dagen lång. :)

Men han kankse är lite liten och fryser ibland om han inte rör på sig hela tiden.

Qordy
0

DinJejja - Dv. pinscher är nog inte riktigt den hunden jag söker då de jag träffat inte klarar kylan så bra som jag nog skulle vilja..

Ja, Qordy kan ju inte vara ute timvis i minus tjugofem eller, men minus femton klarar han utan problem..

Naiz
0

En större pinscher då kanske? :)

Qordy
0

Naiz - Klarar de kylan bättre?

Naiz
0

#9 "En Pinscher har normalt motionsbehov . Lämpliga motionsformer är långa skogspromenader, cykling och jogging. Vintertid kan den följa med på skidturer och dra en lättare släde. En Pinscher följer gärna med sin familj på både båtsemester och fjällturer , bara den får vara med där det händer saker. Den är mycket formbar efter sin ägares intressen.

Oftast följer den med på allt roligt som dens familj vill göra, och har så gott som alltid humöret på topp - förutom då det regnar och är kallt. Pinschern älskar att få kärlek och vara i centrum ."

Det kanske inte va en bra ras trots allt ;p om dom inte gillar regn lär dom inte gilla 15 minus heller.

Qordy
0

Naiz -Hehe nej, det var det jag misstänkte Glad

Noa-Nisse
0

Rottweiler kanske? den är ju inte känslig för kyla. klarar väldigt mycket och älskar att ha något att göra hela tiden! Det är kanske en fördel att skaffa en hund i samma storlek för att de ska få ut maximalt av varandra. t.ex. vid lek och så.

eller en Rhodesian ridgeback? de är ju aktiva men inte känsliga för kylan. plus lätt pälsvård precis som rotweilern.

Eller en dorbermann? det har du ju redan 50% i Qordy. älskar ju också aktivitet.

Eller en schäfer? de tål ju kyla, är också med på allt som har med aktivitet  att göra! väldigt mångsidiga.

ja det finns verkligen en rasdjungel där ute :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Qordy
0

Noa-Nisse - Jo, absolut.. En större hund är ju att föredra. Har funderat på dobermann lite innan. Men har den uppfattningen att en Bra uppfödare är riktigt svår att hitta, eller är det bara inbillning?

Ridgeback har jag nog aldrig ens tänkt på..
Det är absolut en ras som kan tänkas lite mer på Glad

Rottweiler, nja, en bruks i så fall.. De är fina, men jag vet inte rikitgt..
Schäfer, visst, en fin brukshund, men något känns inte rätt…

SaraC
0

Jag tyckte som #12 att RR kanske kan vara något, tänkte lite på Lapsk vallhund också.

Men vad menar du med "Vill ha en hund som klarar av en del, som trivs i vårt klimat"? Vad är det för klimat där du bor? Blev lite förvirrad på grund av att du verkar tycka att en malamute har för mycket päls men vissa korthåriga istället för lite.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Qordy
0

SaraC- Nja, pälsen har väl inget att göra med om de klarar klimatet.. Men jag söker lite robusta raser som inte dör om det är lite kallt ute. Alltså hundar som inte ogillar kyla.. Därmed inte sagt att jag kan tänka mig ett täcke, men jag vet mammas hund, en cocker spaniel.. Hon får en massa snö i pälsen, ofta köldkramp och så.. Qordy har nog aldrig fått köldkramp, och snön fastnar inte i pälsen. Sen finns det ju individer som fryser, självklart, men.

Nu står det ju t.ex att just pinscher inte tycker om regn och kyla. Alltså inget för mig, då jag är ute Mycket, och vill inte behöva lämna hundarna hemma bara för att det råkar vara lite kallt ute Glad

Har kikat lite på RR's rassida, och de är klart intressanta.
Lapsk vallhund har jag Ingen erfarenhet av.. Bara finsk lapphund.
Ska kika på Lapsk vallhund också.

SaraC
0

#15 Då förstår jag hur du menar. Ville bara veta så man vet vad man kan tipsa om!

Det är mer fart på den lapska vallhunden, tycker jag. Vill du läsa mer om den kan jag rekommendera två artiklar som personer med rasen skrivit inne på Spetsar & urhundar. Artikel 1 och artikel 2!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Qordy
0

Tack så mycket SaraC!Skrattande

Reby28
0

Någon typ av spets eller liknande kanske? Lappsk vallhund har inte så mycket päls men är mycket kyltåliga, och ska vara en mycket aktiv ras.

Akita eller Shiba?

[Forest]
0

jag har för mig att det ska finnas även en artikel om JR på forumet, jag tycker du ska läsa lite om dom iaf som sagt engergi har dom :) Ovanligt billiga med men tycker man ska leta efter en som föder upp bra JR, för mig är de lite för mycket men en som du som vill ha den energin lär någ älska dom :)

Qordy
0

Reby28 - Lustigt att du nämner just Shiba.. Jag funderade nämligen på den innan jag hittade Qordy. Jag är såå kär i rasen, och tankarna kring den har farit rint i skallen..

• Dobermann
  • Lapsk vallhund
  • Shiba

Shiban ligger dock högst upp.. Då den verkligen Kräver sin ägare, och att det är lite fix och pill med att träna en sådan. Jag VILL ha utmaningar.. Och jag tror att en liten Shiba skulle kunna göra Qordy gott..
Fler tips är dock alltid välkomna!

Reby28
0

#20 Vi verkar ha ungefär samma smak på ras :) din hund är verkligen häftig förresten!

[EffiIndraRimboFrezia]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, jag gillar de lapska jag träffat, en ras jag kan tänka mig ;) Malinois kanske, våran älskar att jobba och göra saker, hon är där emot lite anti regn under promenader och hon tkr det har blivit lite kallt om tassarna men inte så värst.

[jakke94]
0

Tervueren ? :)

Denna kommentar har tagits bort.
thilda-
0

En Ca De Bou??? :)

Denna kommentar har tagits bort.
Luisa
0

Boxer och pittbulls är fantastiska hundar. De älskar att röra på sig och är fulla av energi, de vill gärna ut och röra på sig.