Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 3868 ggr
rahl
0

Back on track

Vad är era erfarenheter av dessa produkter till hundar? Vi köpte ett hundfilt samt nättäcke till min äldre tös för att hon har ledproblem.

[Yezz-an]
0

Bara bra erfarenheter Glad Jag har ett täcke till ena hunden. Det verkade bra så jag köpte ett knäskydd till mig själv. Funkar kanonbra, jag är supernöjd Glad

Zebben
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har haft ett täcke till hunden i några år. Har bara hört gott om täcket, men kan själv inte avgöra om det gjort någon positiv verkan på min hunds knä och rygg. Jag har ju inget att jämföra med då jag inte vet hur hon hade mått utan täcket. Tror nog man måste testa på sig själv för att få någon uppfattning.

thilda-
0

Det är helt överlägset bäst! har provat på mig själv eftersom jag är väldigt stel mellan skuldror och värk i mitt högra knä ifrån en hästspark.. känner en stoooor skillnad redan efter några dagars användning! :) Även min ponny har Back on track prylar :)

rahl
0

#1 tack!

#2 jag är mest nyfiken på hur jag märker en skillnad och när :)

#3 tack!

Magdalenaa
0

Vi har back on track täcke till vår storpudel, han blev som en helt annan hund… jösses! Lugn och harmonisk, med tanke på innan var han ett jätte nervig och stressad, visserlige är han ännu stresad, men inte på samma nivå alls :) så bara tuppen upp till denna svensk till verkade märke, som skapar ett under.

rahl
0

#5 jag vill helst att hon ska slippa gå på 3 ben som hon gör om hon får för lite kortison mot sina ledproblem. klart vi går på rehab och hade bra framgångar där innan vi sänkte kortidon för lite och ett nytt inflammation kom.

[Tess86]
0

#5 En lite korrigering av mindre betydelse; huvudkontoret ligger i Sverige men produkterna tillverkas i Kina :)

Denna kommentar har tagits bort.
Fridaaaa
0

Är superbra till både hund, häst och människor!:D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Noa-Nisse
0

Har för mig att Back on track produkter klassas som doping iallafall på tävling. Alltså får hunden inte ha på sig täcket på tävlingsområdet. Har den ett sådant på sig så blir hunden omedelbart diskad… Har hört detta, så det kan ju också vara en skröna.

Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
0

dubbelinlägg :P

thilda-
0

#10 Skröna!

Fridaaaa
0

#10 tvivlar jag på :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Noa-Nisse
0

12 och 13. tror nog det är sant ändå för SKK anser att alla täcken som gör reklam för att de påskyndar läkning (bland annat back on track) klassas som doping och har en karenstid på 7 dagar.

Noa-Nisse
0

Angående den väst/det täcke för hund som marknadsförs under varumärket ”Back on Track”

Nationella Dopingkommissionen (NatDopK) vill komplettera tidigare information angående den väst/det täcke av material där keramiska partiklar ingår och som marknadsförs under varumärket Back on Track.

Back on Tracks väst/täcke kan utan restriktion användas på hund som är frisk.

Om västen/täcket däremot används i behandlingssyfte på en sjuk eller skadad hund gäller en karenstid om 7 dygn, innan deltagande vid utställning, prov eller tävling får ske.

NatDopKs beslut avseende karenstid grundar sig dels på Dopingreglementets kapitel 7.1 Otillåtna metoder, dels på att Djurskyddslagen föreskriver att djur som är sjukt eller har/visar smärta inte får belastas. Ett sådant djur får med andra ord inte delta på utställning, prov eller tävling. När det gäller träning kan inte lagen tolkas på annat sätt än att endast rehabiliteringsträning är tillåten.

Beträffande Nationellt Dopingreglemente för hund bör uppmärksammas att reglementet på ett flertal punkter skiljer sig från dopingreglementen på humansidan. Orsaken till detta är främst att en människa själv kan anses svara för sin behandling och medicinering, vilket av uppenbara skäl inte gäller för djur. Nationellt Dopingreglemente för hund har därför djurskyddsaspekten som den bärande principen. 

Har kopierat detta rakt av från SKK:s hemsida.

länk:http://kennet.skk.se/skk/?id=397&sprak=sv

PetraKarin
0

#14 Haha tyckte det lät jättekonstigt först men var tvungen att kolla upp det och det är faktiskt så.

NatDopK (Nationella Dopingkommissionen) har beslutat att back on track får användas på frisk hund utan restriktioner, men om de används på sjuk/skadad hund i behandlingssyfte gäller en karenstid på 7 dagar.
Orsaken är inte materialet i täcket utan att förhindra att man tävlar med skadade och sjuka djur.
Mer info finns på adressen http://kennet.skk.se/skk/?id=397&sprak=sv

Magdalenaa
0

#7, okej tack :) trodde att de var svensk… har hört de från många,.. men men varje dag ska man lära sig nått nytt:D

PetraKarin
0

#15 Jag var visst lite för långsam :P

[Tess86]
0

#17 Ja, det är väl ett svenskt företag, som folk säger, men de har tillverkningen i Kina. Antagligen för att det är mycket billigare.

rahl
0

#10 det bryr jag mig inte om, det är för den första en sällskaphund, för det andra en 12-15 årig så ingen tävlingshund :)

thilda-
0

jag har back on track paddar till min ponny och dom har hon på sig i en heeel vecka innan start och jag tar inte av de förän 2 -3 min innan värmingen och då har ja ca 40min till start och än så länge är hon inte dopad eller fastnat i en doping kontroll ;)

PetraKarin
0

#21 Ja men du har dem inte som behandling för skada då?

thilda-
0

#22 har dom mest i förebyggande syfte och när hon börjar att kännas "ofräsch" att köra.. dvs påbörjad hälta/inflamation i knäna :)

[Yezz-an]
0

**Är din ponny en hund och tävlar under skk's regler så finns det risk för att du åker dit för doping Oskyldig Annnars klarar du dig nog undan från skk's skarpa öga Flört

PetraKarin
0

#24 Haha!

Men jag funderar på om inte NatDopK:s regler gäller för alla sporter?

Noa-Nisse
0

hahahaha #24 :P roligt ^^

[Yezz-an]
0

**Ja, iof så skulle det kunna vara så. Men samtidigt så påverkas olika djur på olika sätt av samma preparat. En katt kan bli hög av vissa preparat samtidigt som en hund kanske inte alls påverkas. Finns vissa ämnen som kan göra en hund speedad medan en häst inte är ett dugg påverkad. Rent logiskt så borde det vara olika regler för olika djurarter.
Jag har aldrig haft något tävlingsintresse med mina djur, så jag är inte alls insatt i det.

thilda-
0

#24.. haha men nu pratade jag om ponnyn.. tyckte de va väldigt knepigt att BOT, går under doping inom "hundvärlden" då det är helt ok att använda BOT på häst.. vilket som mina små hjärnceller inte riktigt kopplar ;)

Rexkanin
0

Har en BC med Artros på båda frambenen. Hjälper BOT lederna? Glad

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

PetraKarin
0

#28 Men om du läser i inlägg 15/16 så ser du varför det är så och att det inte gäller friska djur utan de som får ha täcke som behandling.
Inte alls konstigt tycker jag. Ganska bra regel.

På  NatDopK:s hemsida finns säkert mer info om Back on Track och vad som gäller specifikt för vilka djur.