Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 13993 ggr
Gerbilflicka
1

Majs i foder?

Finns det någon insatt som vet vad majs i fodret ger för effekt på hunden?

Jag letar nämligen efter ett foder som passar en liten vovve, men de foder till små raser som jag har tittat innehållet på (Hills, Royal Canin, Eukanuba) har majs som bas.

Har jag fel när jag tycker det känns helt knasigt? Obestämd

Zebben
0

Ja…det är helknas att ha majs i hundfoder. Majs går rakt upp i huvudet på hunden och "speedar" upp dem. Det ger "hjärnspöken". En del hundar blir helknäppa på majs och andra märker man kanske inte alltid av. Mkt beror ju på hur hunden redan är i sitt temperament.

Mischa
0

Majs går rakt igenom.

Ger du en hund majskorn så kommer dom ut i samma form som dom kom in.

≧◔◡◔≦

Gerbilflicka
0

Okej, tack! Ska försöka hitta ett foder helt utan majs och spannmål men det va inte lika lätt som till min stora hund!

Zebben
0

"2 ja majskorn ja…men detta gäller ju majs som blivit tillrätt i maten och då kan kroppen ta upp majsen ämnen på ett helt annat sätt.

Zebben
3

#3 Orijen är ett väldigt bra foder som är helt utan spannmål och som passar jättebra till liten hund också.

Mischa
0

#4 finns det ens något för en hund att ta upp i säg..majsmjöl/stärkelse etc?

≧◔◡◔≦

Vattnadal
0

#6 Vidar tar upp dopamin och noradrenalin ur majs. Han blir skvatt galen! Har efter att ha lärt mig detta undvikit majs och ser stor skillnad. Dock var det en period som han fick eukanuba lamm och ris någon vecka, för jag trodde i min enfald att det inte var majs i det.

Han är en reaktiv hund med dålig impulskontroll. I vanliga fall har han svårt att vara stilla när kopplet ska på, och han uppför sig som att han nästan kissar på sig, trots att han är nyrastad och legat och sovit på soffan.
Efter några veckor var han lika galen när vi var på väg in efter en långkörare i skogen, av att kopplet skulle AV.
Då gick jag in, läste på säckarna, och visst, majs! Efter en tid utan majs, normaliserades han igen.

Nu undviker vi foder med majs mer ordentligt, och läser alltid innehållsförteckningar på allt han ska äta.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

PetraKarin
0

Standart är också ett majsfritt foder. Det innehåller ris som enda spannmål.

#6 Stärkelse spjälkas till maltos av enzymer i bukspottet hos hundar och sen tas det upp av tunntarmen och spjälkas till glukos som kan tas upp av blodet.

Gerbilflicka
0

#8 Jo, jag har standart till minschäfer. Men bitarna är på tok för stora för den lilla!

Ska prova Orijen och om han äter det så blir det super. :)

[oboybabe]
0

Jag har börjat med Orijen till min kille och jag har bara hört posetivt om det fodret.. Majs och spannmålsfritt.

PetraKarin
0

#8 Aha, jag visste inte att de bitarna var så stora.
Det hjälper inte att blöta upp dem då så att de blir mer tuggvänliga?

Jag har nämligen ett foder nu som fungerar bra och är samma märke som uppfödaren använde. Jag har hållt mig till det eftersom jag vill vara försiktig med att byta.
Men det innehåller rätt så mycket majs så jag funderar på att senare byta till Standart eller Orijen. Men det lutar åt Standart eftersom Orijen är ganska dyrt. Men min hund är också ganska liten, en frolicbit tex är väldigt stor i hennes mun.

Gerbilflicka
0

#8 Nej, de är inte så stora alls… men min hund är mini! Skrattande

Vad är skillnaden på foder för stora hundar och små hundar? Någon som vet?

Tänkte eftersom hans nuvarande ska vara anpassat för små hundar… Handlar det om bitarnas storlek (typ som kattmat) eller är ingredienserna annorlunda också?

PetraKarin
0

#12 Oftast är det bitarnas storlek som är av mest betydelse då.
Men även innehållet kan variera. Foder till små raser kan ofta vara mer fett- och proteinkoncentrerat då de blir mätta fortare och behöver få i sig all näring de behöver på liten mängd mat. Medan stora hundar ofta kan äta mycket mer än de egentligen behöver så deras mat kan innehålla mer bukfylla (kolhydrater) så att de kan äta sig mätta utan att få i sig för mycket egentligen.

Sen har vissa fodermärken rasspecifika fodersorter också och då är det dels ovanstående saker som gäller men även att fodertillverkarna tror att vissa raser med rasbundna problem och sjukdomar kan ha extra nytta av särskilda näringsämnen. Men sådant tycker jag att man ska lämna till veterinären.

[Malin3033]
0

#9 standart original hjort har väldigt små bitar! Men original normal har förstora

för min sheltie, så därför bytte vi till hjort där innehållet passar hennes behov

bättre.

Gerbilflicka
0

Jag har Standart Extra till min schäfer och jag måste ha varit förvirrad för de är ju inte alls så stora! Visst, dubbelt så stora som lillkillens nuvarande mat men inte för stora för att han ska kunna äta.

Standart Extra är ju för hundar med ett extra energibehov… så fler kalorier i bitarna? Vilket borde passa en liten hund också, eller?

PetraKarin
0

#15 Ja om du planerar att leva aktivt med din hund tror jag att standart extra passar jättebra. Små hundar har ofta ett större behov av högenergifoder än stora hundar har. För de äter ofta mindre och behöver då få i sig mer näring på lite volym så att säga. Medan stora hundar ofta kan få i sig mer och då inte behöver lika koncentrerat foder.
Men detta är givetvis individuellt.

Gerbilflicka
0

#16 Ja precis… min scäfer äter redan Standart Extra menar jag, eftersom vi tränar mycket och hon lätt går ner i vikt annars.

Det vore ju praktiskt att ge båda hundarna samma foder. Glad

[Catteklina]
0

Hoppar in här när ni pratade om storleken på fodret/kulorna.

Har en liten nakentik på knappt 2kg och hade velat ha ett bättre foder än RC mini, men är osäker på vilket hon skulle kunna äta och det är inte så festligt att köpa hem en stor säck för att se hur stort fodret är där i…

Någon som vet om Orijen eller det Standart är något bra foder till en liten en?
Är så dåligt insatt i denna foderdjunglen…

Mvh,
Catarina

Zebben
0

Orijen fungerar lika bra till liten som stor. Kulorna är även små så det fungerar även för små hundar. På jobbet har vi många småhundar så som Tax, bishon bla som äter Orijen

[Malin3033]
0

#18 Standart har lite olika varierande storlek på kulorna, men precis som Orijen så ska kulorna passa alla storlekar enligt "reklamen". Har gett både Orijen och Standart men trivs bäst med standart. Men som jag skrev tidigare så har Hjort alternativet hos standart extra små bitar, påminner mycket om "mini" storleken hos RC!

[Catteklina]
0

#19 & #20 Tack så mycket för svaret! Då blev jag lite klokare :)

Mvh,
C