Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 5658 ggr
[Yezz-an]
0

OT- Tilt i huvudet!

Fick ny medicin igår. Den tar väl egentligen inte bort mer av värken, men jag blir så trött så jag somnar sittande i fåtöljen. Vilket är ganska bra, för armen ligger bättre när jag sitter än ligger.

Jag somnade gott i fåtöljen till tv:n. Har totalt missat gå ut med hundarna. Har missat ringa och förbeställa färdtjänsten.

Tur att taxi har öppet dygnet runt. Ringde och beställde nu. Fördelen på natten är att det inte är någon telefonkö Glad

Hundarna verkar lika groggy som jag när dom skulle ut nu på småtimmarna. Pinkade utanför porten och gick raka vägen till hundkorgen och la sig med en suck som avslöjade att dom tyckte jag var onödig som väckte dom  Skrattande

Jag ska nog börja skriva postit-lappar och sätta upp, så jag kan plocka ner allt eftersom jag uträttat mina ärenden.
"Boka taxi"
"Rasta hundar"
"Mata hundar"
"Ät själv"
"Kissa innan du går och lägger dig"

Herregud! Jag har inte ens borstat tänderna innan jag 'la mig'. Tekniskt sätt så har jag inte ens lagt mig än. Får bli en postit-lapp om tänder också.
"Borsta tänderna"

Måste läsa bipacksedeln till medicinen. Känner mig… hm… kan inte beskriva riktigt hur, men dåsig på ett behagligt sätt, lätt illamående (men inte på något obehagligt sätt), seg i kroppen, trög i knoppen. Jag är helt klart påverkad av medicinen, men har fortfarande förbannat ont. Känns lite onödigt att tugga dessa piller då Obestämd

*går och skriver några postits för att kompensera mitt tilt-huvud och borstar tänderna* Flört

[Yezz-an]
0

Läste bipacksedeln Glad Borde kanske låtit bli Tungan ute

Så här står det:

"är ett morfinliknande smärtstillande läkemedel som verkar på speciella celler i det centrala nervsystemet (hjärna och ryggmärg)"

Kan det vara därför jag känner mig groggy?

"kan vara vanebildande och ska därför inte användas längre tid än nödvändigt"

Låter det uppmuntrande? Skrattande

"kan orsaka karies som följd av muntorrhet. Rengöring av tänderna med fluortandkräm bör göras 2 gånger dagligen"

Öh… postit lappar behövs Tungan ute

Alltid lika spännande att läsa om biverkningar…
Vanliga: "Yrsel. Kräkningar, illamående. Trötthet, dåsighet, sömnighet. Huvudvärk. Myrkrypningar, darrningar. Svettningar. Muntorrhet (noggrann munhygien är därför viktig). Sömnstörningar. Buksmärta. Förstoppning vid långtidsbehandling. Dimsyn. Blåstömningsrubbningar. Aptitförändring."

Mindre vanliga: "Olika psykiska biverkningar såsom förvirring, hallucinationer eller känsla av upprymdhet eller olustkänsla. Förändrad uppfattningsförmåga. Sömnrubbningar, mardrömmar. Allergiska reaktioner och anafylaktisk chock (mycket kraftig allergisk reaktion som kan ge svårighet att andas och svullnad i munhåla och svalg). Krampanfall. Muskelsvaghet. Högt blodtryck. Långsam hjärtrytm."

Mycket sällsynta: "Värmekänsla. Enstaka fall av förhöjda levervärden har noterats."
(Jag känner mig varm som en kamin, men det tillhör mycket sällsynta biverkningar… min hetta kanske beror på nåt annat)

Sen står det också…
"när en behandling med *** avslutas. Har det dock hos ett mindre antal patienter, som under lång tid behandlats med ***, förekommit sådana biverkningar som rastlöshet, svår ångest, nervositet, darrningar, sömnlöshet och förändrad rörelseaktivitet. Andra symtom som mycket sällan har observerats är panikattacker, hallucinationer, myrkrypningar och öronsusningar. Om du skulle råka ut för några följdverkningar, efter att du avslutat din behandling med ***, ska du kontakta din läkare."
Rastlöshet skulle passa mig bra Glad För då kanske jag kan ränna omkring ute med hundarna och hitta på nåt kul och ta igen den här inaktiva tiden Flört

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva… men jag känner mig lullig och go av medicinen, trots att smärtan inte försvinner. Känns som jag trivs med det här Oskyldig

Gerbilflicka
0

Det är inte tradolan/tramadol du har fått måhända..?

Fick det lääänge när de tog mig av de starkare grejerna och jag tycker att jag känner igen beskrivningen. "Lullig och go" är troligen för att du faktiskt blir hög av medicinen… Skrattande

PetraKarin
0

Hehe din stackare. Men bra i alla fall att du får riktiga saker och att inte läkarna bara viftar bort din smärta!

Post-it systemet låter bra! Skulle ju en som inte går på droger må bra av ibland också Flört

Chalin3
0

Låter väldigt likt Tramadol preparaten (finns flera olika namn på samma sort)

Som #2 skriverså är du nog lite "hög" av medicinen. En del blir dåsiga av den medans andra får en jäkla energi. Men många mår ganska dåligt, vissa riktigt dåligt.

Biverkningslistan ska man försöka undvika att läsa om det inte är något speciellt man bör kolla upp.

Tänk på att dricka ganska mycket vatten, dels för att man lätt blir torr i munnen och man blir lätt hård i magen. Det är också bra med tuggummi just för munnen och tändernas skull.

Tyvärr är dessa preparat ganska beroendeframkallande, men det gäller i första hand det psykiskaberoendet, att man gärna vill ha medicinen(och tar den) fast man egentligen inte behöver. Alltså man behöver den inte för det den är utskriven för, men man hittar på en massa andra orsaker till varför man behöver en tablett, eller två.

Visst ger den ven ett fysiskt beroende men det är efter väldigt lång tids behandling och det kan ge abstinens symtom när man slutar med medicinen. Så är du orolig ta upp det med läkaren som skrev ut dom.

Sedan ska man inte vara rädd att använda smärtstilande när de behövs, det är farligare att ha ont.

Men som sagt om du är orolig eller undrar ver något så kontakta din läkare.

Vattnadal
0

Det finns väl en anledning att man kallar den ena sorten tralala!Tungan ute

Jag äter citodon, och klarar mig fint på dem. En gång testade jag tradolan, och det hände inget alls. Ingen smärtlindring, ingen yrsel eller matthet, kunde lika gärna ha tagit en alvedon…
En bekant fick oxå prova tradolan, och hon blev däckad nästan ett dygn, sov, sov, sov, mådde illa och var yr.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Yezz-an]
0

Skulle prata vidare med polisen idag. Jag satt där med ett leende och berättade min historia. Efter en stund säger polisen "Oj då!! Vad du har varit med om… Ändå är du så lugn."
Inte konstigt om jag var lugn. Höll ju på att somna sittande Skrattande
Värken är kvar… måste ha blivit något fel när medicinen förpackades. De måste vara sömntabletter dom har lagt ner i asken Flört

Nä, jag ska inte klaga. För nu gör det inte ont om jag sitter helt still med armen i ett bra läge. Förut hjälpte det inte ens om jag var still.

Citodon funkade inte. Jag kände mig bara yr, men värken var kvar.

**#2, #4 
**Ni ligger väldigt nära verkligheten med era medicinska gissnigar Flört

**

Jag har haft bra läkare som från början tagit min arm på allvar. Tyvärr verkar vi inte hitta riktigt rätt medicin bara. Finns inget värre än att vara dålig/sjuk/ont och då behöva slåss för att läkaren ska tro på det man säger.

Chalin3
0

Ja det är lite så det fungerar, det gör ont men du bryr dig inte.

Kan också säga att är det ett av de med Tramadolhydroklorid så har det en stark ångestdämpande effekt. Var lite så den kom till från början.

Det gör också att fler fastnar i den… Obestämd

#6 Näe, är man inte bra har man inte ork att hålla på och kämpa med läkare. Been there, done that. Men som tur är finns det faktiskt en del helt underbara doktorer

Vattnadal
0

Det är tydligen ganska stor skillnad på vad värkisarna tar, om det är leder, muskler, inflammerat eller inte. En läkare jag träffade sa att det var ingen idé alls att äta tradolan när man har ledvärk, för det tar inte så bra då.

Kanske be din läkare att kolla med en smärtklinik vad som passar dig bäst. Smärtlindring måste man få, annars går det inte att klara av vardagen, för att inte tala om jobb.

MVH Elin

Gerbilflicka
0

Du får andra smärtstillande också va? Kombinationen av flera mediciner är det som brukar hjälpa bäst, så en grund av alvedon eller voltaren (eller liknande, finns massor) är bra.

Vet inte hur många tabletter du har heller men jag tog 6 om dagen… Rätt lätt att läkaren sätter dig på en låg dos, men du kan be om en högre dos om det inte hjälper! Sen kommer du ju vänja dig med medicinerna och då känna dig lite mer normal, så oroa dig inte allt för mycket för att gå runt hög som ett hus resten av tiden. Flört

Sist vill jag bara tipsa om magmedicin, typ omeprazol. Din doktor SKA ge dig sånt men jag vet flera fall då det har "glömts bort" och i ett fall resulterat i blödande magsår… Min doktor skrev inte ut något heller utan jag fick läsa på själv och säga "jag vill ha den här, den här och den här medicinen".

Hoppas jag kunde komma med lite bra tips till dig… Det ska vara självklara saker men trots det verkar det vara väldigt vanligt att det just "glöms bort" eller kanske ignoreras av doktorer. Jag slogs med sjukvården i över ett år och det var först när en vän som är sjuksköterska gav mig en massa tips som det började lösas. Tyvärr måste man oftast informera doktorn om vilken vård man vill ha… Rynkar på näsan

Chalin3
0

#9 helt rätt idag gäller det att vara påläst. Däremot brukar inte alla läkare gilla att patienterna är kunniga och/eller medvetna, det blir besvärligt för dom.

Men att veta vad man gör är viktigt, en av de stora orsakerna att jag skaffade mig min utbildning, delas för egen del men också hjäpa dom som inte kan själv. Tex Omeprazol är nästan ett måste om man ska äta Ipren, Voltaren (den typen) en längre tid, men får man ett morfin preparat är det lika viktigt med något som hjälper tarmarna, tex Laktulos eftersom morfin gör en riktigt hård i magen eftersom det hämmar tamarnas rörelser.

Men som sagt bara !värkmedicin" är en hel vetenskap för sig.

Men en utbildning och medicinskt intresse underlättar i alla fall ibland. Fördelen är att jag kan både förklara och motivera mina önskemål för läkaren.

Gerbilflicka
0

#10 Absolut! Det är skrämmande hur lite info man får!

Jag känner de som fått utskrivet voltaren för flera månader… men ingen magmedicin!! Tror det är 5 dagar som är max när man använder det själv, men det blir ju inte mindre farligt bara för att en doktor ger det till en… Klart som tusan det resulterar i magproblem.

Du kanske ska starta en medicin.ifokus? Glad Dina kunskaper skulle verkligen kunna användas och jag tycker att det hjälpte att prata med andra i samma sits också. Bara ett ställe där man kan diskutera vad det är man äter egentligen, vad man ska tänka på osv… Jag fick ingen information om hur beroendeframkallande tradolan var och jag åt det ändå dagligen i… 6-8 månader eller så??

Gerbilflicka
0

En sak till jag kom på… Tramadol är en billigare version av tradolan, och jag fick fler biverkningar och mindre smärtlindring av tramadol än av tradolan. Jag vet inte vad skillnaden var men så funkade det iaf för mig.

Vattnadal
0

#11 Det finns skuggfolket, reumatism och fibro redan, säkert fler oxå, där dräller det av trasiga människor som har koll på piller.Flört

MVH Elin

Gerbilflicka
0

#13 Iofs! Glad Tänkte bara att det inte direkt är ett ställe där man först tittar när man har fått en skada. Jag har aldrig känt mig som att jag passade in i de kategorierna eftersom reumatism och fibro är allvarliga saker som är med för livet… mina problem höll i sig i lite mer än ett år och nu är jag helt bra igen och har inga problem som är värda att nämna.

[Yezz-an]
0

**"trasiga människor som har koll på piller"  Skrattande Flört

[Forest]
0

Gösses låter som du fått starka grejjer Oskyldig Jag har med fått starka saker utskrivet o vart ju helt fläng groggi hela dagar ne fy inte minns man heller vad fanken man snacka med i telefonen eller vad snacka man om? Sånt är jobbigt. Fick någ de värsta biverkningarna man kunde få tror den var på sista plats på "biverkningslingslistan", sluta med dom iaf efter 3 dagars dimma. Flört  Hade jag vart dig hade jag mer bett om tabletter som hjälper dig sova itne så starka så man vet vad 17 man ska göra med. Lycka till iaf

[Yezz-an]
0

**Tanken var inte att jag skulle ha piller för att sova, utan det var för värken. Det lustiga var att värken inte försvann, men jag blev så utslagen så jag somnade i fåtöljen Skrattande

Sen så gillade jag biverkningarna som gjorde mig lullig och go… Flört

[Forest]
0

17 hahah :)