Liten hundras i barnfamilj
Vad rekommenderas det för hundras till en barnfamilj? Vi har 5 barn i alla åldrar från 14 år ner till 6 mån. Vi vill ha en liten hund och en som är barn- och familjekär. Gärna en korthårig ras. Vet ni någon?
Vad ska ni göra med hunden?
Vad ska ni ha hunden till?
Hur kommer hundens vardag se ut?
o.s.v.
Svårt att tips när folk bara säger liten ras..
Jag undrar lite som 1 skriver, dels är det att bara för hunden är liten så krävs det en tid för träning,promenader mm dvärgpinscher är en hund jag tycker är trevlig, anser att Pudel inte är så himmla glada i att barn drar i pälsen på dom kan säga ifrån så nej för Pudel vill jag säga då du har barn som bara är 6 mån.
men spana lite på olika typer o vad ni tänkt göra med den. Lycka till med letandet :)
Forest; menar du att reaktioner på dragande i päls ligger rasen?
Terriers är kanske inte så bra val, när man har många barn som behöver sitt. Då en terrier kräver ganska mycket träning/aktivitet så kan det vara svårt att hinna med, tänker jag.
4, jag menar att ofta vet inte mindre barn hur hårt dom drar i saker nu päls, hundar visar på alla sätt att de inte gillar det o tillslut är det så att de försvarar sig genom bitas. Jag vet om flera som får tillbaka just Pudel (uppfödare) pga nya hemmet har för små barn eller barn som inte kan läsa av hund utan de kanske jäklas lite till o lite till sen klipp så har hinden bitit barnet. Detta gäller alla raser förståss man bör lära hunden har har du din fristad där blir du ostörd o så här beter man sig mot en hund :)

#5 Å andra sidan kanske en terrier är ett bra val men tankte på att de är robusta och tuffa små hundar som kanske tål klimatet i en stor barnfamilj bättre? Sen behöver man ju inte skaffa den mest aktiva terrier-rasen och vilken ras man nu än skaffar så ligger ju allt i slutändan på föräldrarna och deras hållningsätt gentemot hunden, ansvar, egentid, träning, uppfostran… och naturligtvis, att barnen förstår att hunden måste få vara ifred när den vill det.
Jag är själv uppvuxen med Norwichterrier och skulle varmt rekomendera den rasen till en barnfamilj. Robusta och tåliga små hundar, älskar långpromenader men kräver ingen större mängd aktivitet. Pigga och enormt glada jämt och ständigt =)

Jag tycker väl i första hand att man ska se till så sina barn inte kan dra i pälsen hur som helst..
Pudel är en vanligtvis snäll ras, bortsett från min mammas gamla hund hon hande.. Men det har andra förklaringar.
Alla småhundar är ju känsligare än stora hunder givetvis iom att dom är just små.
MEn det jag tycker att man ska göra är att man läser om grupp 9 hundar i första hand och sedan läser om dom var fdör sej och ser vilken man tror passar bäst in i just din familj,
efter det så kontaktar man uppfödare av rasen för att få fram hur just dennes hundar är, mot framförallt bran iom att det alltid är olika.
Men för att säga en ras,, så måste jag ju givetvis säga den rasen jag har,, Tibetansk Spaniel.. min uppfödare har dessutom tikvalpar till salu.. :-)
//Linda
#8 Snäll ras, kanske? Av det jag sett och hört är Pudel ingen småbarnsfamiljhund alls..?
De jag känner som haft barn + Pudel har 100% av hundarna visar stark obekvämlighet och agg emot småbarn..
Andra raser i familjen - inga problem..
Nåja, för att inte bli OT. TS, Kolla upp Grupp 9 som folk säger, och se vad ni kanske hittar där.

Jag kollade lite där och hittade en söt liten ras Cavalier King Charles spaniel och även tibetansk spaniel… vad tror ni om en sån ras? Vi fungerar så om vintrarna så är vi ganska stilla och hemma mycket och då blir det lek och promenader hemma, om somrarna är vi mycket ute med våran båt så då blir det mycket resande tillsammans med oss som hunden får göra. Vi har en en stor båt så den kommer få bo bra och bekvämt ändå, men hundrasen kanske behöver ha något extra för trivas med åka båt, vatten och resa??Eller är det som folk säger "hunden blir som man gör den"?
#10 Rent spontant skulle jag välja CKC.spaniel..
Baserat helt på mina egna erfarenheter..
CKC verkar passa bätte i en barnfamilj.. De verkar gladare även om båda raserna inte är rädda för att röra på sig eller så..
Haha, jag har lite feber, så kanske inte formulerar mig så bra.. Andra kan säkert svara bättre på frågan.
Cavalier King Charles spaniel, bichon frisé, bichon havanais och papillon är raser som jag tycker brukar funka bra i barnfamiljer.
De är inte för små (papillon på gränsen kanske) som en Chihuahua kan vara och är trevliga, snälla hundar.
Var mycket försiktig och noga vid köpet så ni kan försöka att undvika sjuka hundar!

#12 men om man köper av en uppfödare som är registrerad är det liten risk att bli lurad eller? var hittar man info om vad man ska gå efter annars? SKK?

Finns ingen här på iFokus som föder upp CKC och planerar nån kull med valpar eller har en kull med valpar, som ni här inne vet är seriös??

Jag hade rekommenderat en cocker spaniel. Visserligen är det en hel del päls att hålla på med. Men man kan alltid trimma ner den ganska kort.
Cockern är barnvänlig och är gärna med vid lek.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

#15 vilken är skillnaden på cocker och charles King? alltså på beteendet?
#13 Nej det är inte alltid en garanti. Alla människor har kapacitet att ljuga och strunta i viktiga saker.
Men man får ju ett stöd och tydliga riktlinjer och det är klart mycket bättre än att köpa en oregistrerad hund.
Du kan också göra egna efterforskningar om uppfödaren och fäderdjuren är registrerade.
Läs på mycket om raserna du funderat på, sen när du bestämt dig för en eller ett par raser mailar du skk och ber om en uppfödarlista på den/de raserna. Då kan du börja kontakta uppfödare.
Sen kan man använda sig av tjänsterna hunddata och avelsdata (på skk.se uppe i högra hörnet) för att kolla upp hundar som har eller planeras få kullar. Kolla släkt flera led bakåt, syskon, tidigare kullar m.m. på både mammans och pappans sida.
Man måste skapa en användare för att kunna använda tjänsten men det kan alla göra och det kostar inget.

#16 Cocker spaniel tycker jag är en jättebra familjehund. Den är en robust hund, den tål lite.
Den har massor av energi och vill alltid vara med, cockerna passar bra med barn och är en väldigt snäll hund även om den kan vara lite envis.
Skillnaden på en cocker och en cavalier king charles spaniel är först och främst storleken. Cockern är lite större och grövre. Temperamentet hos en ckc-spaniel kan jag för lite om, men någon annan härinne kan kanske svara på hur dom är.
GUD VAD ALLA SKA KLANKA NER PÅ Pudel! Visst, det kanske gör ont när man blir dragen i pälsen, men de tycker väll alla raser? Dels så ska man väl lära sina barn att INTE dra en hund i pälsen? vi säger ifrån om vi blir dragna i vårat hår? Dels ska man väll inte lämna dom ygnsta barnen utan uppsikt med en hund? Barn som vet hur man ska vara mot hunden, kan man lämna.
#9, våran dvärgpudel är uppväxt med bara stora barn, dels from 18 år, men när våra små kusiner från 4 månader - 10 år kommer och lever rövare och är på han, då sitter han snällt och låter dom klappa, om de bli för mycket går han bara iväg. då får man lov att berätta för barnen att hunden vill vara ifred! enkelt.
9 nja vi hade en Pudel jag var vissligen 6 år när han kom o visst var han snäll mot alla barnbarn (japp mamma var mormor när jag var 2 mån gammal sen rulla det vidare) osv så länge de inte just burra in deras fingrar o de lixom drog i pälsen. Han sa ifrån, bet inte men visa starkt vad han ansåg om det. Glad o snäll alla fick klappa o krama han utan problem vakta inte sina saker. Jag vet om flera andra pudlar men jag tycker någ gränsen ska gå vid 8 år på barn om man skaffar sig en mindre Pudel. Det är en ganska aktiv ras så det krävs att man gör lite med hunden, den har ganska mycket hjärna o kräver därmed tid att akterveras. Då krävs det inte att man har för många småbarn att ta hand om. Sen finns det som sakt var jättre trevliga pudlar i alla storlekar som funkar i småbarnshem men man bör lära hunden vart den har fristad o barnen att låta hunden vara i fred, gäller alla raser. Hundar är inga leksaker.
Lite intressant att läsa det här om Pudel i den här tråden, att den inte ska passa bra med barn. Själv har jag en helt annorlunda erfarenhet av pudlar. När jag var ca 6-7 år gammal umgicks jag ofta med en Pudel och kunde i stort sätt göra vad som helst utan att han reagerade. Och vitt jag vet var jag ganska hårdhänt som barn.
skulle föreslå cocker spaniel :) fast cavilier hade säkert också fungerat, tyvär är jag lite rädd för den rasen pga av att man hört deras enorma hälsoproblem!
#16 vet inte om någon annan svarat på det ännu, men cockern är ju mer jaktavlad än vad cavalieren är och kräver ofta lite mer jobb, givetvis beroende på vilken uppfödare du väljer. cavalieren är ju då en sällskapshund, medans cockern i grunden är en jakthund (om än många är sällskapshundar i dag).
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
#22 Nej, för jag tycker att Pudel passar lika bra i en barnfamilj som jag tycker att en dalmatiner passar i en barnfamilj.. Men sen som med alla raser finns det individer som skiljer sig och funkar bra.. Och jo, jag vet vad jag pratar om.. Haft Pudel, och då var jag inte äldre än 5 när hon gick bort.. Så jag Vet mycket väl att Pudel Kan funka, men rent generellt skulle jag inte rekomendera den till en småbarnsfamilj.

#25 En cocker med mycket jakt är en jaktcocker, och såna säljer de inte till barnfamiljer som sällskap. Leker med tanken på en sån själv, om jag nånsin tycker golden blir för stor.
Tittar man på amrisar som har mer päls och är "plattnosade", så kan det inte finnas mycket jakt kvar. Knappast på den engelska cockern heller. Allt är ju relativt, men jag skulle tro att på de icke jaktavlade cockrarna är nog de allra flesta sällskapshundar. Sen är de kanske aktivare än cavaieren, men jämför man den med andra spaniels eller retrivers räknas det knappt.
Jag tror som #7 att det kanske behövs lite mer "go" i en hund som ska hänga med i en livlig barnfamilj.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

#25 och 27 Jag håller med Vattnadal i detta. Det finns rena jaktcocker, men det säljs inte till någon som letar valp som sällskap.
Jag upplever inte att min cocker har mycket jakt i sig. Hon är en en ren sällskapshund.
Aktiv är hon, men inte så att man måste aktivera henne hela tiden. Hon är ganska nöjd med att slappa i soffan ibland precis som andra hundar.
#27 okej
jag kan inte så mycket om cockern, men när vi skaffade vår cavalier var vi lite inne på cocker så då va ja inne på rasklubbens hemsida och läste och det var där det lät som att dom hade mer jakt i sig än cavvisarna. Fick intrycket att dom var mer aktiva
fast så finns det ju många "sällskaps cockrar" också, som jag skrev. Självklart säljer man väl inte jaktcockrar till sällskapshundar (hoppas jag), men jag visste inte att rasen var såå uppdelad :)

Det är STOR skillnad på cocker och jaktcocker! De ser inte särskilt lika ut heller. Ungefär som på många andra arbetande raser, där några börjat avla på utseende främst, det blir en delning, tyvärr.
MVH Elin
#30 jaså där ser man
visste ju att det fanns mer jaktavlade cockrar (det finns det tom inon cavvisen, fast det ser man mest i sb tror jag), men jag trodde ändå att jakten fanns i grunden på alla cockrar.

Det beror väl på vad man menar med jakt. Alla hundar har ju lite jakt i sig, och har mer eller mindre behov av jaktberikning.
Sen kan du ju inte jaga med alla hundar för det. Trots att en ras avlats till apportering från början duger inte alla till det längre, om avelskriterierna ändrats.
Sen tror jag att de allra flesta hundar, även sönderavlade sällskapshundar till stadsbor, uppskattar att jaga en hare/rådjur, ekorre, skata ed.
Ungefär som att så gott som alla hundar älskar och mår bra av blodspår som berikning.
MVH Elin
#32 det jag menade med jakt var just mer jakt än cavvisen ;) det behöver ju inte betyda mycket för det :p