Hundar iFokus

Hundar

Etikettbruks
Läst 3232 ggr
Elega
0

Att kontrollera vaktandet

Om man köper en utpräglad vakthund, hur gör man för att kontrollera vaktandet? Finns det någon bra sida där man kan läsa på om det? Är lite nyfiken :)

Linnea
0

En del har en scarves runt halsen på hunden och lär den att när den tas av så är det vakt som gäller. Hur man lär in detta vet jag dock inte. Har träffat såna hundar i affärer.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Hilo]
0

Vill du att hunden ska vakta även när du är hemma?
(Om det är hemmet hunden ska vakta)

Elega
0

Jag vill inte utbilda hunden till en vakthund och om hunden vaktar hemma eller inte har ingen betydelse för mig. Men om jag skulle skaffa en utpräglad vakthund i framtiden (funderade på ca de bou) vill jag ju inte att det ska vakta hemmet/oss hela tiden, utan jag vill kontrollera det. Hoppas ni förstår vad jag menar!

En ca de bou kommer ju med all sannolikhet vakta väldigt mycket och det är inga problem, men jag vill ju inte att h*n ska skälla vid dörren när någon går i trappan eller morra på folk som kommer fram till mig när vi är ute tex. Har inte hittat alls mycket information om detta och skulle vara tacksam för svar. Många här inne äger ju raser som är väldigt vaktiga, hur har ni gjort?

[Hilo]
0

#3 Haft två hundar till vakt. Vi lärde båda hundarna kommandon.
I detta fallet "Vakta".
Jag skötte dock inte så mycket av den träningen.. Var ett par år sedan..
Men genom det kunde vi kontrollera när de skulle vakta, vare sig vi var hemma i huset eller ej. Eller om vi var ute..

Ena hunden morrade vid kommando. (lätt vakt)
Den andra (en rottweiler) var tyst vakt, och gjorde inget förrän hon vart tillsagd.

Jag kan ringa morsan och fråga lite mer exakt hur vi gjorde med rottistiken och hennes vaktande. Vi bodde på en hästgård mitt ute i ingenstans, i ett litet område drabbat av mycket inbrott.. Så därför hade vi vakthund. Vi hade även en rottweilerhane samtidigt, men honom tränades aldrig på samma vis som tiken.
Den andra hunden var inte i behov av vakt egentligen. Det var mest när man var ute, och ville hålla vissa människor på avstånd.
Han räddade dock grannens bil från att bli stulen - Så lite fick han ju jobba.

zavano
0

Ett bra tips:

Om du har en hund som är vaktbenägen, å vill att hunden skall bli mindre vaktbenägen helt enkelt!

Vanligtvis så börjar hunden att vakta sitt hem, framförallt genom att försöka kontrollera rörelse runt huset/området.

Man måste nöta in detta ett tag och det är bra med hjälp av utbildad tränare också som kan visa på plats!

iaf

säg att du står i korridoren, och vet om att närsom komemr någon utanför, du vet att hunden kommer reagera, när du märker att hunden börjar reagera på det som är utanför så distraherar du hunden genom en lätt (bara nudda) klackspark i hundensbakdel, eller en pinne av något slag, baa du lyckas distrahera hunden helt enkelt, när du väl distraherar hunden så skapar ni en ny aktivitet tillsammans där hunden skall ha fokus på dig istället för "dörren", man får nöa detta ett par gånger, gärna med olika människor å djur som kommer på utsidan/området..

thilda-
0

hehehe min ca de bou är väldigt vaktig.. räcker bara att jag bullrar tillräckligt högt i köket så börjar han att skälla och säger till oss att "kom o titta de låter ut i från!"
Och när de kommer okänd människa in så står han bara och kollar in personen och luktar lite i luften tills jag säger att de e ok..

thilda-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bidrar med en bild på min Ca de bou :)