Ny medlem, Skulle behöva hjälp/tips?
Jag hittade en lapp i djuraffären för två dagar sedan om en äldre dam som behöver hjälp med sin nio åriga Pudel. Han heter Kevin och är världens underbaraste hund. Jag har rastat honom två gånger nu, men det finns två saker med honom som är väldigt jobbigt.
- Han drar i koppelt och även fast man ber honom gå fot håller det i två sekunder sen är det samma visa igen.
- När man möter andra hunder får han plötsliga anfall samt skäller och drar i kopplet.
Dessa två saker vet ägaren om mycket väl och har varnat mig om dem också.
Men vad jag undrar är, hur kan jag som rastar Kevin känna mig säkrare genom att försöka få hunden att sluta dra i kopplet och bemöta andra hundar med lugn?
Jag ska som planerat gå ut med kevin en gång varje dag under sportlovet i en vecka. Men jag skulle uppskatta om jag kunde få bättre kontroll över de här två sakerna när jag går ut med honom. Alltså en lösning som inte tar flera månader för en hund att lära in utan något som han skulle kunna lära sig under några dagar?

1 Testa att ha sele istället för halsband, ibland kan det räcka att obehaget runt halsen ska försvinna för att de ska sluta dra. Annars kan du berömma och prata rart, kanske sticka åt honom en godis, så fort han går fint, men när kopplet blir spänt, stanna och vara tyst. Vänta ut honom, så fort han vänder sig om mot dig, locka in honom, beröm massor och börja gå igen, samtidigt som han får höra hur duktig han är när kopplet är slakt.
Ta aldrig ett enda steg när kopplet är spänt, så lär han sig väldigt snabbt att man kommer ingen vart om man drar.
2 Redan när du ser hundarna, gå åt sidan en liten bit, så att det blir lättare för honom att hantera (dvs de mötande hundarna kommer inte lika nära) och tratta i honom riktigt gott godis, kanske göra ett godissök på marken. Så fort de passerat, gå ut på vägen igen, låt honom inte nosa där de gått, utan locka med glad röst med honom och belöna att han går med dig med extra gott godis eller en rolig leksak. Kör så i början, och sen låter du hundarna passerar närmare och närmare, så att ni tillsist kan stå i dikesrenen och äta godis, eller rent av sitta fot och titta på en godis han får när hunden passerat.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Kan tänka mig att slele-metoden gör bra men saken är den att jag har lite svårt att be ägeren ta och köpa ett sele för hon kanske har andra planer. 
Att sticka åt honom en godis så fort han går fint kan jag nog ta och pröva mig på!
Tack för tipsen Mvh Tracy
Det vore ju toppen om du och hundägaren kunde samarbeta, dvs vara överens om hur problemen ska tacklas. Prata med kvinnan som äger hunden. Problem som dessa behöver definitivt inte ta lång tid att fixa, men jag kan tycka att ägaren åxå ska vara med på resan
Jo jag har pratat med henne, men eftersom att jag inte kommer promenera med hunden så länge utan bara under lovet som varar en vecka så verkar det inte som om hon ser så seriöst på saken.Men jag ska tippsa henne om allt jag gör ifall det visar sig att det ger reultat. Jag ska också rekommendera henne att kanske testa ett sele på hunden som Vattnadal(#1) tipsade om.
Och självklart ska jag prata mer om saken med ägaren, hon säger att hon har gått på kurser osv med hunden och att saker oting har blivit bättre, med andra ord har hunden varit värre tidigare.
Men som sagt, eftersom att tiden jag kommer gå ut och gå med hunden inte kommer vara i flera veckor så är det nog inga större saker som kommer ske utan bara saker som förhippningsvis underlättar när jag går ut och går med honom. 
Mvh Tracy
Det låter som att hunden inte får göra så himmla mycket trist att du ska ängna dig åt träning när det igentligen är ägarens ansvar. Men tycker du gör iaf rätt att försöka dig på dragandet o hundmöte problem han har. :) Sele den vet jag själv kan hjälpa, våran dvärgpudel går bättre i selen än i halsband. Om jag hittar selen så skickar jag ett PM till dig så får du den om det nu inte är en mellanstor Pudel för då passar den någ inte :-P
1 gav bra tips även på möte med hund, lycka till. Letar efter selen imorgon kan vara hos uppfödaren o dit åker vi någ inte än på ett tag :)
om du vill ha "quick fix" så kan du köpa en nosgrimma dom är inte så dyra.. ligger mellan 80 - 130kr då kan inte hunden dra i kopplet..
Köpte en sån till min då han verkligen inte är rolig att gå med i koppel och va ännu värre när han har sele på sig
Vad kul att du ser situvationen på det sättet för jag har varit så fokuserad på att försöka lyckas med de här problemen/problemet att jag nästan glömt vad jag egentligen bara ska göra.
Jag tror att jag gör mig själv och hunden en rätt bra tjänst eftersom att jag gillar att ställa saker oting till rätta, i alla fall försöka. Och den kunskap jag får och övar med kan jag uttveckla till andra gånger jag stöter på samma problem med en annan hund.
Det vore toppen schysst om du kunde visa mig vad det är för sele!
Dock är den hunden jag promenerar med inte en dvärgpudel. Kevin (hunden) är något sörre, tror kanske han är en kungspudel tillomed. 
Mch Tracy
6# Jag förstår, vet inte vad ägaren trycker verken om sele eller nosgrimma, men om jag ägde honom skulle jag börja med sele och om det är som det var för dig med sele, skulle jag nog också satsa på nosgrimma.
Mvh
Varför sätta nosgrimma på hunden? Tycker absolut inte man ska använda nosgrimma om man inte har någon koll på vad man sätter på hunden för något. Då den kan göra mer skada än nytta. Förstår heller inte riktigt på ett sådant "quick fix" som nosgrimma överhuvudtaget. Bättre att träna hunden till att gå fint!
Men försök med sele, vet många hundar som går finare i sele. Blandannat mina två dragmonster, dom går mycket finare i sele.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#9 Jag kan också tycka att nosgrimma låter lite hårt och det kanske kan stämma att det gör mer skada än nytta men en del hundar kanske man inte har något annat val med? Svårt det där.
Ja jag ska tipsa ägaren om sele! 
mvh Tracy
Akta dig för nosgrimma! Det kan ge allvarliga nackskador om hunden rycker till. Tänk dig själv om hunden gör värsta utfallet och hela huvudet vrider sig i ett knyck. Skulle inte förvåna mig om man kan lyckas knäcka halsen av hunden med nosgrimma.
HAHA, förlåt jag förstår jag får också "icke bra" känsla av nosgrimma. Dock vet jag inte om man verkligen kan bryta nacken på hunden av nosgrimma? meningen är ju att hunden inte ska få det slags anfallet genom att dra när den har nosgrimma och imoed det tror jag att hunden känner själv att det inte finns så mcyket att bråka om när den har den skiten på sig?
Men jag är ingen hund-expert så jag ska Akta mig för nosgrimma! 
Jag ser inget fel med att använda nosgrimma.. har sett ett par st här där jag bor ha grimma på sina stora hundar…
Jag köpte en grimma till min hund eftersom sele inte fungerade för 5öre.. han drog som ett svin.. bytte sedan till halvstryp.. fungerade i början men inte sen… Bytte sen igen till hel stryp fungerade lika dant som halv och vi prövade även att ha de alldeles bakom öronen ,, men han drog så han blev alldeles blå om öronen så det slängde jag ganska fort! och då fick de bli en nosgrimma på honom då det är de enda som har FUNGERAT på min! han har inte dragit något alls sen han fick den på sig och går hur fint som helst.. visst de händer kanske 1 av 10 att han kan ligga på lite men då är de enbart då han får syn på "pappa" eller jag..
men nu är de så att min ligger på hela tiden och gör inte utfall eller något i den stilen :) han vill bara framåt!
#13 Visst det kanske fungerar på vissa hundar med nosgrimma, men att rekommendera det till någon som man inte har en aning om hur en nosgrimma fungerar tycker jag inte är vidare smart. Och att sätta det på en hund som inte är ens egna.
Jag tycker heller inte att en nosgrimma ska användas om en hund gör utfall. Fast iof tycker jag inte att en nosgrimma ska användas alls, bättre att träna hunden till att gå fint i kopplet. Men det är min personliga åsikt.
sant.. men vi ska börja en kurs så fort dom har fått ihop till 8st hundar då vi behöver lite hjälp på traven med våra promenader ;) så jag har grimma på min som en tillfällig lösning men jag hoppas att jag får så pass med hjälp sen på brukshundsklubben så jag så småning om kan plocka av den :)
Nosgrimma är till för hundägare som inte orkar ta tag i problemet. Dessutom kan det ge nackskador om det vill sig illa. Så nosgrimma går fetbort i min värld.
Kontaktövningar är mitt råd.
#17.. hur kan du vara så säker på det att dom inte orkar ta tag i problemet?
Hade dom orkat ta tag i problemet hade en nosgrimma inte behövts.
#18 Som du själv skrev så är det ett "quick fix" ..