Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5662 ggr
lambero
0

Foderfråga

Min hund äter just nu Doggy av den enkla anledningen att han åt det hos sin tidigare matte.
Nästa vecka ska han fasas in på färsk fruset foder. Han är lite halvdålig på att äta upp maten på kvällen. Jag erbjuder honom mat två ggr per dag som det är nu.
Jag tror att det bland annat beror på att han får en del godis under dagen när vi tränar.
Så då tänkte jag att jag kanske bara ska ge honom mat en gång om dagen och låta honom arbeta för resterande av sin mat.

Här kommer vi till mitt problem. Jag ska ju ge honom färsk fruset från och med nästa vecka. Blir lite halvkladdigt att stoppa det i fickan när vi går ut ;)
Så då är min fundering, kan jag ge honom en halv giva färsk fruset och den andra halvan torrfoder?
Funderar mest på om jag riskerar att ge honom bristsjukdomar om han bara får en halv giva av respektive foder?

Hoppas någon orkar läsa genom allt.
Mycket tacksam för ett klokt svar.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

PetraKarin
0

Nej om både torrfodret och färskfodret är helfoder och din hund inte har några speciella näringsbehov pga medicinska skäl eller liknande ska du inte behöva oroa dig för att han får näringsbrist.

Däremot tycker jag att du ska fasa över mycket långsammare. Alltså inte ge hälften hälften direkt utan börja att ge en pytteliten del färskfoder, och öka varje vecka tills han enbart äter färskfoder. 4 veckor/en månad brukar man säga är en bra överfasningstid men en hund med känslig mage kanske behöver längre tid på sig och vissa hundar klarar att byta och äta hur som helst utan att få problem (men det är inte att rekommendera för vi kan ju inte se hur hunden mår på insidan).

Många säger att hundar som fått byta till färskfoder får ökad aptit. Så när han är helt på färskfoder tycker jag att han kan få det två gånger om dagen och så belönar du med annat. Om det blir mycket träningsgodis en dag kan du ju minska lite på fodergivan. Äter han inte två mål bra kanske det räcker att ge honom en gång om dagen (men den totala fodergivan ska vara lika stor) eftersom han ändå får i sig lite smått under dagens gång. För många hundar passar det bättre med ett mål om dagen…

lambero
0

Tack för ett bra svar!

Kom på att jag glömde en fråga.
Han är ju som sagt inte särskilt förtjust i Doggy Prima, den för små hundar. Så jag skulle behöva tips på ett hundfoder som smakar bra. Måste passa en mindre hund, Doggy Primas foderkulor är egentligen perfekt storlek. Just nu använder jag en blandning av olika sorters hundgodis. Men Frolic och liknande är ju inte särskilt nyttigt.

PetraKarin
0

Menar du att utfodra med eller belöna med?

Gissar att du menar till belöning så svarar efter det.
Jag tycker att man ska variera belöningen så mycket det bara går. Och även belöningsfrekvens och värde på belöning.

För tillfället använder jag mig mest av olika ätbara saker tex valpfoder (välsmakande, lite kletigt och små bra kulor), olika sorters foder (jag samlade på mig en massa olika gratisprover på mässan i gbg), ost, torkad blodpudding, tubost, smörgås, köttbullar, m.m.
Och så får jag lära mig vilket hon tycker är godast. Det spelar ingen roll vad jag tycker och tror för att det är hunden som jag kräver beteenden av och därför förtjänar bra motivering och belöning.
Inne i köket när vi lär in enkla saker duger smulor av det tråkigaste foderprovet och annat mindre kul. Men när vi tränar svårare saker, som att titta på mig istället för andra hundar, duger bara köttbullar och vild lek.

Jag försöker få in lek mer och mer, främst kamp med olika saker men även jage och annat, för att det kan höja tempot och motivationen, för att slippa överdosera köttbullar och för att slippa jämt ha med mig något kletigt i fickan. Om hon tycker att kamplek är superkul jämt kan vi leka med kopplet eller min ärm/vante när jag inte fått med mig godis eller leksak.

lambero
0

Du gissade rätt :)

Jo nu gör jag så.. Har en påse med godis i fickan och det är en salig blandning av diverse godis. Frolic, leversnittar osv.

Men det jag tänkte på var ifall det fanns någon variant av hundmat som är smakligare än Doggy, i och för sig väldigt individuellt. Mest för att jag har fått uppfattningen att Frolic och sånt är så himla onyttigt.

Jag tycker det är svårt att hitta godis som inte är bara "skräp". Men jag kanske får satsa på att laga egen.
Har du torkat blodpuddingen själv? Hur gjorde du det i så fall?

Har provat detta med kamp, men min hund är fruktansvärt ointresserad. Desamma gäller om man kastar något åt honom. Han springer efter lite halvhjärtat och sen letar han upp något intressant att lukta på istället :P
Men jag jobbar på att få igång lite mer föremålsintresse, verkar vara lättare sagt än gjort dock.

PetraKarin
0

Okej. Ja om du tycker det är alldeles för onyttigt så får du räkna lite på hur mycket av fodergivan du ska minska för att han inte ska gå upp i vikt.

Generellt är foder med hög andel fett och hög andel bra animaliskt protein smakligare för hundar. Och färsk mat då förstås.

På djuraffären fick min smaka något nytt godis som tydligen inte ska göra till eller från för hundens dagliga näringsintag. Jag tror det var från royal canin men jag är inte säker. Hon tyckte det var gott men de såg ut som vita stora pastiller.

Ja blodpudding kan man torka själv. Skär i små små bitar och lägg på en plåt med bakpapper, sätt ugnen på ganska låg värme (ca 100) och torka tills de är såpass torkade som du vill ha dom. Vissa gillar när de är genomtorkade så de håller länge men jag tycker om när de är torra på utsidan och kletiga inuti. Man kan förvara lagoma portioner i frysen, det tinar snabbt.
Man kan göra såhär med vilket kött som helst egentligen. Eller koka först och sen torka.
Annars finns tips här och här. Glad

För att få upp kamplusten kan du börja göra det som en övning, belöna för att han tar i trasan osv. Ta tips av Fanny Gott. Jag läser hennes valpartiklar men de metoderna fungerar även för vuxna hundar!

lambero
0

Tack för alla tips! Mycket hjälpsamt! :)

Återkommer säkert i framtiden med mer frågor.

PetraKarin
0

Kul att jag var till någon hjälp. Jag fick själv tips genom att leta godistips, superbra Flört

Ja fråga på du, det här forumet kan vara en enorm resurs ibland.