Orijen,
Idag kom äntligen ring dörrklockan så fint och utanför stod postkillen så fint med det nya fodret som har varit så efterlängtat! Eftersom min hane alltid har haft mat framme hela tiden så kom jag på (ja jag vet är inte särskillt snabb) att jag har faktiskt inte en enda aning om hur mycket han äter och där efter börjat fundera på att portionera hans foder 3 ggr/dag men såg nu att på påsen finns det ingen fodergiva och hittar ingen på nätet heller just för orijen så nu undrar jag om det finns någon vänlig själ som skulle kunna hjälpa mig. Är det någon också som har erfarenhet av Orijen så får ni gärna skriva dom.
Keso som väger 35 kg är en normalt aktiv hund. Han får c:a 4-5 promenader oftast en långis per dag sen är det alltid lek och bus på promenader samt mycket bollkastning och lek på baksidan någon gång om dagen. Det är vanliga Orijen, Adult Dog han nu ska börja äta.
Tack på förhand.
Daglig rekommenderad fodermängd (g/dag)
underhåll
viktminskning
Vikt (kg)
Daglig Mängd (g/dag)
Daglig Mängd (g/dag)
1 - 10
75 - 150
55 - 115
10 - 20
150 - 275
115 - 200
20 - 35
275 - 375
200 - 275
35 - 50
375 - 500
275 - 400
50 - 65
500 - 575
400 - 525
65 - 80
575 - 675
525 - 600
Det här står på fodersäcken åxå… men jag kopierade från infon på foderbilen.se
Här finns Orijens rekommendation för fodergiva.
Men kom ihåg att det endast är en rekommendation, om han inte håller hullet bra får du öka eller minska.
Och fodergivan är beräknad i gram per dag. Så du får dela upp det. (Kanske att du ger 300-400g, då blir det 100-150g per mål.)
Min säcka har bara en liten klisterlapp på där det står Orijen Adult 20 kg resten är bara påse… Jo jag förstår allt att jag får öka och minska vid behöv, dessutom äter inte min hund om han är mätt men man får se nu vad som händer! Men tackar så mycket :D
Något som kan vara bra att veta är att orijen är ett väldigt "kraftigt" foder, när min hund åt det så åt hon häften av vad som rekomenderades.
För att minska att hunden blir sjuk så blanda orijen i den gamla maten i ungefär 4v.
#4 Fast det rekommenderas att man byter tvärt när man byter till Orijen.
Jag hade Orijen förut, men bytte till Acana (samma tillverkare och i princip samma foder, fast billigare) och jag följde foderrekommendationerna rätt precist. Det beror väl bla hur aktiv hunden är.
Fodret var en succé iaf ! Han slickade ur skålen vilket aldrig har hänt och försökte dessutom undvika dom andra foderkulorna. Detta var innan jag läste era inlägg.. Då jag förut både hört och läst att man ska blanda foder innan för att magen ska vänja sig så gjorde jag det, dock höll inte Keso med om det och undvek förra fodret.