Konstnader
Jag har undrat lite hur mycket en hund kostar i månaden?
Skulle ni kunna berätta, och till vad? Både till små och stora ! 
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

*pufffff*
Från mig^^
Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!
Det kan ju variera jättemycket, beroende på vad du har för foder, hur mycket leksaker som ska köpas m.m! Det som alltid är samma är väl vaccinationen vid 12 veckor och det kostar typ 300 (mer eller mindre beroende på var man bor). Och så ska ju hunden försäkras också, minns inte riktigt vad en försäkring går på men kanske en hundring i månaden?
Innan du skaffar hund kan det vara bra att ha en buffert att falla tillbaka på om någonting skulle hända. Jag skaffade valp i somras som blev sjuk och vi hade inte riktigt räknat med så mycket veterinärbesök som det blev, så det var tufft. Även trots hon var försäkrad så blev det ändå flera tusen extra än beräknat.
Jag lever rätt billigt på min lilla tik.
Det är inte många kronor i månaden..
Men vet ju andra som lever dyrare.
Det hela handlar ju om foder, veterinärkostnader, och massa annat 
Mat: Beror på rasen, men en medelstor hund äter för ca 500-800 kr/ mån.
Veterinärbesök: Om det endast handlar om vaccineringar ca 25 kr/ mån.
Försäkring: Kostar cirka 200-400 kr/ mån.
Tillbehör/Hundleksaker: Beror på hur mycket man köper, ca 100-400 kr/ mån.
Pälsvård: Räkna med att köpa hundschampo för 30-100 kr/ mån, om pälsen skall vara i trim.
Hundkurser: Beror på vilken fokus man lägger på detta. Vanligt pris för en grundläggande lydnadskurs är mellan 900 - 1600 kr. Om man går 4 kurser om året så blir det 300-500 kr/ mån.
Eventuellt hunddagis: Om man vill ha sin hund på dagis under arbetstid ca 2000-2800 kr/ mån för detta. Doggywalk är inte så mycket billigare.
Våra fyrfota vänner kostar oss ca 3155-5025 kr/ mån.
Hua!! Ville jag verkligen veta det här?? Å då har jag dessutom tre hundar 
#4 Visst blir man glad 
Såhär ser det ut för min hund varje månad:
Mat: 1650kr
Pälsvård: 150kr
Godis/ben: 150kr
Försäkring: ca 170kr tror jag
Lägger någon tusenlapp om året på veterinärkostnader och betalar runt 2000kr/året till hundvakter. Har inte räknat in träning, täcken, nya selar/koppel/halsband eller leksaker heller trots att vi köper en hel del.
Så minst 2120kr/månaden, uppskattat runt 35000kr om året.
Jag har tre hundar. Två små och en medelstor.
Jag köper en 18 kg säck ACANA och den räcker i nästan 2 månader och kostar 600 kr.
försäkring för alla 3: 390 per månad
Veterinär: 1000-1500 per år
Tuggben ca 200 kr´per månad
2 hundar en mellan stor 12 kg och en liten dvärg pudel.
Mat: 420 kr nordic färskfoder
Försäkring ca 140kr per månad (fodervalpen står upf för försäkring)
Vetrinär: Vet jag inte men sparar 200kr i mån
Tyggben märgben ca 100kr i mån
Godis nötlever köps hem ca 80 kr/mån

Oj! Det är mycket mer pengar än vad man räknat med! bäst att börja spara redan nu om man planerar en valp om två år!
Från mig^^
Jag tycker min vovve är ganska billig i drift:)
Magnussons torrfoder ca 250 kr/månad
Försäkring i agria 195 kr/månad
Tillbehör, tex bajspåsar och tuggben ca 100 kr/månad
Dagmatte 70 kr/dag(Ett par dagar i veckan ungefär)
Vaccinering ca 300 kr/år
Veterinärkostnaderna är höga för tillfället..
Men pälsvård lägger jag inte mer än 30 kr per år? Köpte en väldigt dryg flaska hundschampo för ett par år sedan;)
Tassalva från apoteket kan rekommenderas, kostar runt 30 kr…räcker länge!
Sablar vad mycket min hund äter för!
Har aldrig tänkt på vilken stor skillnad det blir.

11 haha jo ;) Uppskattar dock att det mer pengar ifall man vill ha en av de större raserna? :O Mer mat, dyrare medicin, mm,
eller?
Från mig^^
#12 Jovisst, men jag har ju "bara" en scäfer. Ingen monsterhund alltså. 
Men min vovva har haft problem med allergier så det blev ett foder därefter också. Det är verkligen värt det eftersom det minskar hennes problem och hjälper henne att behålla ett bra hull. Dessutom älskar hon den mat hon har nu - innan ville hon knappt äta.
Fast… även om hon inte hade allergiproblem så skulle jag vilja ge samma foder. Jag tror att det lönar sig i längden att lägga lite mer pengar på ett riktigt bra foder.
#13, fast Acana är åxå ett riktigt bra foder :) utan att vara dyrt
# 13+14 Jag har valt foder efter innehåll(helt enkelt vad jag tror är bra), och så vill jag ha ett svensktillverkat foder, då finns det plötsligt inte så många att välja på:P
#14 Det ser bra ut, men jag är inte helt insatt i vad 7% aska innebär. Jag har bara fått höra att man ska ha så lite aska som möjligt, någon annan kanske vet varför? Eller var det tvärtom?
Hmmm… Lite OT men det vore intressant att veta.
Men iaf, vad jag menade i mitt andra inlägg är att jag tror att man tjänar på att köpa ett "riktigt" hundfoder och inte något billigt skit från ICA vars innehåll domineras av spannmål.
Det är klart att det finns massor av superbra foder som man kan prova. Problemet för mig har bara varit att hitta ett foder som min hund både tycker om och mår bra av. Nu när jag har hittat det så tänker jag inte på priset, jag bara betalar och är tacksam för att hon mår bra.
#16 Är matte/husse och hund glad så finns det ju inget att klaga på:)
varje månad.
Foder: en säck 12 kg 183 kr varar i ca 3 veckor, så låt säg 200 kr för foder per månad.
Försäkring: 400 kr per månad
övrigt: Tuggben och märgben ca 400 kr per månad.
så 1000 kr per månad för mig. Och den månaden som hon vaccineras får man lägga till ca 300 kr. så då blir det 1300 kr var 12:e månad
kan tillägga att jag har en hääärlig grand danois flicka och på bilden var hon en 12 veckors valp (tror jag) :)
(inte min bild)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Min tik på 5 kg kostar såhär mycket i månaden:
- Mat: ca. 200 kr
- Försäkring: 238 kr
Det är mina fasta kostnader. Så jag tycker inte att det är särskilt dyrt om jag ska vara ärlig.
Jag är "bara"16 år och lever på studiebidrag, och betalar allt för henne själv. Har köpt henne själv också.
Så jag tycker faktiskt inte att det är så farligt dyrt faktiskt.
Sen tillkommer såklart andra utgifter, men jag tycker man kan bestämma över de rätt mycket.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Min boxerpojk på halvåret kostar cirka såhär:
Mat: 650 kr (kommer byta till annat foder vid nästa köp o då blir det 450 kr)
Försäkring: 400Kr
Godis och belöning: 300 kr
Tuggben: 100 kr
Övrigt: 200 kr
Sen så kanske jag ska lägga till bensinpengar eftersom vi bor i Linköping men tränar i Mjölby så det blir ett X antal svängar dit/månad och även resor till o från söket.
Bensin: 800 kr
Summa: 2450 kr inkl bensin och med dyra fodret. Men i sanningens namn så blir det säkert dyrare :P
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
500-800 kronor i månaden i mat för en mellanstor hund?
Min "valp" väger nu ungefär trettio kilo, om inte mer, och han äter för knappt 300 kronor i månaden. 
För två hundar (en jack russell och en bichon havanais)
Matkostnad: ca **400:-
**Försäkring: 350:- /för båda
Godis/tuggben: **200:-
**Bajspåsar och övrigt: **100:-
**Pälsvård: om man slår ut det blir det ca 50:- månaden
--------------------------------
summa: 1100:- i månaden
Sen tillkommer ju veterinärvårdskostnader och kursavgifter och allt sådant. Koppel och halsband köper man inte så ofta så det räknar jag inte med här.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#21 min valp väger dryga 27 kg o äter för över 600 i månaden så det är nog beroende på vilket foder man ger…
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Jadu, Wikus får Magnusson valpfoder.
En säck på 10 kg kostar 275 kronor. Beställde senast den 20/12, det kom någon dag där efter och tog slut för ett par dagar sedan. Alltså räckte de 275 kronorna i nästan fyra veckor, så ~300 per månad. 

Foder: 300:-/månad
Försäkring 370:-/månad
Tuggsaker/godis: +/- 300:-/månad
Sen tillkommer det lite då och då leksaker, koppel, halsband, veterinärkostnader. Tillkommer även bensinkostnad när vi ska till träningar osv.
Min "valp" som väger 31kg just nu.. han äter Royalcanin 629kr för en 15kg säck räcker drygt i 1mån..
sen så 250kr ca i månad för försäkring..
sen så köper vi tuggben lite då o då :) och den summan håller jag inte koll på,, men vi slinker in på hundshopen lite titt som tätt ;)
Båda mina (tibetansk spaniel) kostar mig ca.
250:-/månad i mat (Eukanuba)
86:- resp. 84:-/månad i försäkring hos Folksam
Det är mina fasta kostnader sedan blir det ju vaccinering en gång om året för båda, anmälningsavgifter till utställningar, lite hundtugg, hundpåsar osv.
När jag hade min leonbergerhane så kostade det mig ungefär 1500:- i månaden i mat och försäkring.
Hans försäkring gick på nästan 500:- hos IF och ungefär två 15 kg's säckar gick åt/månad av Standart.

Tack alla! Nu har jag fått en lite större inblick på saker och sting!
Från mig^^
min väger 55-60 kilo och äter för 200 kr i månaden :)
allt beror ju på vilket foder man har=olika kostnader ;)
#29 Nu blir jag nyfiken. Vilket foder ger du din hund? Endast 200 kr/mån för att fylla magen på en GD…
Min väger 65-70 och äter för 1000 kr i månaden
Blir väl ca 1500 kronor i fasta kostnader per månad, mat och försäkring. Mer tillkommer då om man köper exempelvis täcke eller annat, går en kurs osv.
//Lina
siberian husky korsning:
försökring hos if: 242 kr/ mån (började på 193 som valp)
maten: ca 40 kr/ mån bozitas märke
ben: 20 kr
godis: 40 kr (tränar mycket)
bajspåsar: gratis eftersom jag länsat ett par ställ i flera månader XD så nu behöver jag inte tänka på det i minst 1 år ^^
dock brukar jag passa på att köpa godis/ben när det är kampanj. köper ett lager så jag klarar mej.
jag har just nu 1 MAXI PAPPÅSE MED GODIS hemma som jag köpt hem på reor mm :)
när man köper hem nya saker till valp behöver det inte vara något speciellt. jag hade länge ikeas matskålar som kostade 3 kr st men de är borta nu
du kan även fråga dina vänner om de ex har valphalsband eller något du kan få låna.
mina valpköpare kommer på med en sele som jag köpte för 10 kr!!!! de är skitsöta och fungerar skitbra första tiden :D:D under valptiden går mest pengar.
har även köpt lite saker på ec rusta och biltema (senast en klotång för 30 spänn som är skiitbra :D) och ska köpa in mer leksaker snart.
att köpa in min tik
hund 5000 kr
bädd 99 kr
matskålar 99 kr /2 st
halsband koppel 200 kr
hundmat 69 kr 5 kg förpackning
godis 10-50 kr
ben 5-6 kr st
försäkrning 193 kr/mån
bajspåsar 6 kr förpackning
jag fick med valpmat, 2 kg leversnittar, en transportbur, leksaker när jag köpte min för 2½ år sedan
jag gick på soc då så jag hade inte mycket pengar. jag fick även en del av mina vänner som de inte behövde längre! jag har fortfarande kvar dem sakerna :D
#32 40kr på mat?????????? va köper du för foder??? :O
#33 Bozita nånting
#20 kom ihåg bara att det är viktigt att inte byta foder för snabbt så blanda gärna de två olika matarna först:)

32, det här är inget som är emot dig. Men jag undrar bara hur du kan köpa godis för bara 40 spänn om du tränar mkt? 
Från mig^^
#36 Godis kostar ju olika mycket beroende på vad man tränar. Leversnittar är t.ex inte dyrt, men man får mycket ändå
#36 Jag köper godis för 25 spänn, och det räcker lääääänge.. Köper det inte end gång i månaden..

Jag vill nog inte ens veta vad jag betalar i månaden på hundarna…
Men man kan verkligen få ner kostnaderna om man vill utan att tumma på foderkvalitet osv.
Bara ett sånt exempel på leksaker. Jag köper mjukisdjur på loppis, tvättar och ger sen till hundarna. Jag kan köpa en mängd olika för under 20lappen! Och kan tvätta dom tills dom går sönder, då slänger jag dom utan dåligt samvete! Förr köpte jag alltid leksaker i djuraffären, men det blir jätte dyrt!!!
Hundgodis kan man göra själv, leta efter recept på nätet.
Köper man kvalité kan man ha samma halsband och koppel till flera hundar. Jag har ett läderkoppel som ser ut att vara något år bara och det har överlevt tre hundar!
sorry var på party igår så jag har inte hunit kolla
33# mina tik ska äta 6 dl om dagen. en bra dag åt hon 3 så 12,5 kg mat räcker i minst 6 mån för oss. dock hoppas jag att det blir mer nu när jag kommer ha två :) lägger till att hon alltid har mat-… hade mat framme :)
jag hade bozita aktiv men idag går hon på icad hundfoder. jag var inte hemma när maten tog slut så päronen köpte hem en kass :) så idag äter hon …. 6-7,5 dl mat om dagen :D
32# det är i genomsnitt :) jag har just nu en NETTO pappåse hemma med bara godis. dessutom försöker jag vänja henne av vid att jag ska vara en godismaskin. när hon var valp köpte jag godis för minst 60 kr veckan. men då var detta lösvikt :)
LÄGGER TILL FÖR ALLA SOM LÄSER TRÅDEN
JAG struntar* FULLSTÄNDIGT I VAD FAN DET ÄR I HUNDMATEN, ASSÅ SPANNMÅL MM. JAG HAR PROVAT EUAKONOBA, ROAYL CANON, IAMS, EAKUNOBA FÖR KRÄSNA HUNDAR OCH DIVERSE "MÄRKESVAROR" SOM SKA VARA SKITBRA FÖR HUNDEN!! MEN MIN HUND HAR ALDRIG VELAT HA DET! HON SVÄLTER HELLRE ÄN ÄTER DET FODRENA
ISTÄLLET ÄLSKAR HON TYP DOGGY, FRISKIS OCH ICAD FODER :O MEN JAG GER HELLRE MIN HUND ETT FODER SOM HON GILLAR OCH MÅR BRA AV ÄN LÄGGER UT 800 KR FÖR ETT FODER SOM HON VÄGRA ÄTA
JAG HAR BOZITA AKTIV I VANLIGA FALL SOM JAG KLASSAR SOM HALVBRA. HON ÄTER JÄTTEBRA AV DET (INNAN CA 4-5 DL DAGEN ELLER MER) SÅ DET ÄR ETT FODER AJG KOMMER FORTSÄTTA MED.
JAG HAR VARIT OROLIG ATT HON HAR VARIT FÖR MAGER OCH VARIT MÅNGA GÅNGER HOS VET OCH KOLLAT, MEN HON HAR ALLTID HAFT ETT FINT HULL TROTS SIN SMALA KROPP.
*JAG SKRIKER INTE, SKRIVER MED STORA BOKSTÄVER FÖR ATT FOLK SKA LÄGGA MÄRKE TILL DET MER OCH INTE GE MEJ Skäll* FÖR ATT JAG GER MIN HUND "SKITFODER" UTAN BERÄTTAR VARFLR JAG GER HENNE DET*
*Vissa delar redigerade av sajtvärden.
#40 Tagga ner lite. Om du inte skriker kan du skriva det i kursiv stil
41# läste du inte sista stycket?
fast jag tackar för tipset om kursiv stil, det har jag inte tänkt på :D ska göra det nästa gång!
nej, jag är inte arg eller så, jag vill bara uppmärksamma att oavsett så är det hunden som väljer att äta den mat man köper. även om man vill det bästa för hunden så har jag hellre en hund med billigt foder än en utmager hund som inte vill äta
^^ gjorde kursiv stil ^^
#42 Jo jag läste. Men många reagerar att "oj vilken jobbig människa som är så arg" och så orkar man inte läsa klart. Det var därför jag tipsade om kursiv stil ;)
#40 Säger som du, min äter doggy profasinal (stavning?) och mår superbra på det, hon gillar inte heller dem dyra fodrena!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
43# jo, jag vet :/ men jag har inte vetat/tänkt på det innan. men jag är oerhört tacksam för tipset :D
44# professional :D yey!! stavade rätt på balfyllan haha!!
jag ger mina valpar doggy junior och de älskar det! tack vare det fodret har min tik även lyckats behålla sitt hull! hon är tom fetare nu än innan parningen vilket jag är mycket glad över! ska väga henne imorgon :P hon brukar ligga på 17-18 kg :)
tikvalpen kommer fortsätta på doggys valpfoder ett tag eftersom min eko är lite jobbig just nu, samt att jag inte vill byta nu när hon är van vid det. och tiken kommer äta upp sitt ica och sen tar jag hit resterna ifrån bozita (som de inte visste att jag hade haha)
ang doggy
de går ju under lantmännen så jag räknar såhär
1.bozita robur
2.bozita
3.doggy professional
4. doggy
förutom köttprodukten är det typ inte mycket som skiljer vanlgi doggy och bozita orginal typ… det är tom samma storlek på fodret!!!
#45 Så heter det ja hehe :D Min hund älskar det och har bra hull av det med :D
46# du har en st bernad? det måste väl gå rätt mycket foder av det?
upptäckte att jag måste köpa ny mat imorron :/ nu är jag bara uppe i 60-70 kg på 8 veckor… jippie
#47 Japp har jag :)
Nej det gör det faktiskt inte, ca 1 säck/månad :) en 18kg säck av doggy doggy professional :)

#40 min hund äter 5dl om dagen och en 12kg säck köps en gång i månaden här ungefär :o så hur kan det räcka i 6månader för er om den äter 6-7? :o (menar inget illa, förstår bara inte XD)
Hur mycket ska en valp äta på en dag?
alva-m-t
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
#50 Beror helt och hållet på ras mm :)

#50 beror på storlek och vikt. och foder. :) Min valp är 17veckor schäfer/labbe korsning äter 5dl som sagts. Hon är inte fet och inte för smal, 13kg väger hon :D
50# mina valpar ska ha ca 4 dl om dagen, men de ska vägas ikväll och se om de behvöer mer
49# för att hon inte alltid ätit så här bra :D:D 1 säck i mån låter mycket bättre :P köpt hem yeerligare 20 kg idag :D
52# det är så fakkig svårt att få rätt mängd mat till valparna :P den störtsta ligger på 5 kg + och den minsta runt 3, 5 kg XD
#30, hon ärter pedigree så det kostar bara 189 kr i månaden. fast hon äter mer än 12 kilo i månaden så lade till lite så blev det 200 kr CA :) vad ger du din GD?