Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 5624 ggr
frippw
0

Tikar som bråkar

Hejsan!

Läste lite inlägg här på forumet och det verkar finnas en hel del kloka personer här, så här lyder vårat problem:

Vi har en boxer/dalmartiner-tik på 2 år som är ganska så  osäker, hon har lite svårt för vissa personer och kan ibland behöva mycket tid för att låta en del hälsa på henne. Osäkerheten har börjat märkas genom att hon ibland vid möte med hundar, istället för att gå åt sidan eller backa, så kan hon börja morra/bråka med mötandehundar.

Hon har även bråkat lite med svärfars ena hund, en Siberian Husky, oftast då om mat eller ben..

Känns som hon ofta vill vara högre i rang mellan hundar, men är för otydlig/vek för att kunna klättra.. Och tar onödiga fighter med dom.

Hon är även extremt svartsjuk och vaktig på "sina" saker.

Sen har vi våran lite yngre, en presa canario på 10 månader. Som är tydligt säker, hon är passiv när hon hälsar (obs, inte rädd), älskar alla människor hon hittar och aldrig gjort något ont när hon ser hundar, hon vill mest hälsa.

Hon har som jag förstått, nog gått förbi den äldre i rang, då hon kan plocka ben ur munnen på henne, ta leksaker, nästan alltid. Utom vissa dagar då den äldre iken är "kaxigare".

Men den äldre känner fortfarande att hon måste "vakta" på ben som ligger.

Eftersom den yngre är såpass skarp som hon är, så ger hon sig inte, och den äldre känner att hon måste "nypa" till mot den yngre, som då blir arg.

Bråk utbryter.

Det är ju ett problem i sig, men sen det som jag tycker är ännu värre, är att när man är ute och går så ser den yngre hur den äldre beter sig mot andra hundar, och tar efter. Jag har sett henne jättegärna vilja hälsa, men den äldre har börjat fräsa och bli arg, då har den yngre helt bytt inriktning och följer den äldres beteende.

Hon har även lärt sig att tycka illa om vissa hundar på dagis efter den äldre.

Hur ska man göra ? :(

[Forest]
0

En sak ska man veta att hunder tjavsar o vaktar sian saker är helt nartuligt. Jag brukar undvika det genom ta bort alla ben och ger inte mat/godis mm när vi har hundbesök. Vissa hundar kan dela med sig o lärt sig att det är inget o tjavsa "om". Mina 2 hundar funkar bra även med dela med sig av märgben. Tips är allså ta bort alla ben och ge inte mat. Ska man ge mat så ge dom i olika rum.

PetraKarin
0

Jag håller helt med #1 här. Det är inget konstigt att de vill vakta sina saker, speciellt om de fått erfara konkurrens och att någon försöker stjäla dem. Ha inte ben eller leksaker framme när ni har/är på besök. Om dina två hundar bråkar om saker så tycker jag att du ska ge dem saker i olika rum med kompostgaller eller dylikt emellan tills de har lugnat ner sig och kan umgås bättre.

Det är heller inte konstigt att den yngre tar efter en äldre, det är så det fungerar.

För att få bort det första problemet du nämner kan en par saker hjälpa. Se till att hon bara umgås med trevliga människor och hundar (förstod inte om det var båda hon hade problem med eller bara hundar) som kan läsa hennes språk och inte är framåt när hon vill backa. 
Låt henne hälsa i sin egen takt, vill hon inte hälsa så behöver hon heller inte det.
Låt inte andra hundar eller människor komma direkt fram till henne, de ska hälsa på dig först och sen får hon komma fram och hälsa när/om hon känner sig redo.