Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4736 ggr
Dropit
0

Valp-ångest

Jag har fått lite ångest vad det gäller att välja rätt valp. Har hittar rätt uppfödare och allt sånt, och valt ut två valpar. Men längre än så kommer jag inte.

Dom har samma pappa men olika mammor. Båda är Chihuahua blandisar.

Den ena har en smalare extriör och längre ben. Den är 14 veckor och är den där som är sådär lagom kaxig och framåt och har väldigt lätt att roa sig själv och inte speciellt beroende av sina syskon.

Den andra är lite knubbigare och har små korta ben. Den är liten och lite mer försiktig. Men försöker ändå ta för sig. Väldigt kelen precis som sin mamma. Denna är 8 veckor.

En sak jag också undrar är om ögonfärgen påverkar hundars syn? Den första valpen jag nämner har lite speciell ögonfärg. Ganska ljusa ögon och dom skiftar i ljusgrönt.

Läst lite på nätet där det står att valpen brukar välja ägaren, men alla valpar från denna uppfödaren är framåt och alla vill hälsa och kela så det är väldigt svårt att välja. Hur ska jag göra?

[Yezz-an]
0

Köp båda Flört

Dropit
0

Haha, jo. Hade jag fått välja hade jag ju tagit med mig hela kullen. Tror dock inte min pojkvän hade blivit så glad då d:

zoolatri
0

Det är så svårt att välja:P Ah…det finns ju uppfödare som brukar vara bra på att matcha ihop valpar med köpare:) Hoppas någon kan ge dig ett bra sätt att klura ut vilken hund som passar dig bäst, för det verkar som att tempramentet är viktigast för dig(bra tycker jag)?

PetraKarin
0

Om inte utseendet eller beteendet hjälper dig att välja tycker jag att du ska skriva en plus-minus-lista och jämföra dels valparna men också deras arv.
Alltså vad bär föräldrarna med sig i generna? 
Känd hälsostatus hos föräldrar och förfäder?
Vilka hälsotester är gjorda och på vilka individer?
Finns det några dokumenterade meriter hos förfäder?

[4paws]
0

sätt dej på golvet, den valp som kommer till dej oh somnar i din famn ska du ha

hunden vet om den ska tll dej :)

efter 3 dagar visste jag att det var evoca som jag skulle behålla, jag vet inte hur, men min känsla sa det och det är rätt val :D